Den startar inte, behöver hjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jens
Drömmare
Drömmare

Den startar inte, behöver hjälp

Post by jens »

Hej!
Jag är ny här på forumet, jag har nyss köpt en Vespa 50 från 1977.
Köpte den på blocket och den har blivit omnämd som "Ovanligt unik lågmilad raritét i nyskick" här på forumet.
Jag har läst några trådar om vad det kan vara för fel.
Jag har nu bytt tändstift, kolla brytarspetsarna och bensinkranen.
All el fungera och allt får ström. Den startade och gick bra när jag fick den, men efter ett par dagar så fick jag inte igång den.
Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp.

/ Jens
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Får du gnista?

Kommer det bensin till förgasaren?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
jens
Drömmare
Drömmare

Post by jens »

Ja, jag får gnista.
Jag ser bensin i slangen, men kan inte vara 100% säker på att det kommer in bensin i förgasaren.

/J
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Kolla så det inte blir vakum i tanken.
(Det kan bli så om den är igensatt)
Lätta på tanklocket, så att soppan flödar
ner i förgasare och prova att starta den.

Ev kan soppaslangen vara för lång med "knorr"
och trycket kan då bli för lågt för bränslet att orka ner
i förgasaren.
Prova med att fylla tanken helt med soppa, ev kapa
soppaslangen så den blir kortare.

// K
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

En gng hade jag ett liknade problem. då visade det sig vara tändningen, krysskilen hade gett med sig och tändningen låg helt galet varje gng.
Bara det är gjord av plåt så....
jens
Drömmare
Drömmare

Post by jens »

Den är full med soppa och inget vakum i tanken.
Slangen är rätt längd och bensinen kan flöda fritt.
Vi kan inte förstå vad det kan vara för fel...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

om det hjälper så finns hela tråden till mitt gamla problem här.
Halvvägs igenom då jag delade tråden med en annan medlem som då hade startproblem.

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=30
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej och välkommen till forumet!

Om du kickar ett tiotal gånger, är stiftet blött och luktar bensin då? Är det så, kommer det iallafall till bensin. Om inte, testa att ta loss förgasaren och se om den är full av bensin. Kanske det behövs en förgasarrengöring? Kolla att munstyckena inte är igensatta. Testa!
jens
Drömmare
Drömmare

Post by jens »

Tack.

Jag har testat att kicka och det kommer bensin till stiftet.
Det konstiga är att vespan nyss har varit inne på service och förgasaren är rengjord för några veckor sedan.

/ Jens
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

jens wrote:Tack.

Jag har testat att kicka och det kommer bensin till stiftet.
Det konstiga är att vespan nyss har varit inne på service och förgasaren är rengjord för några veckor sedan.

/ Jens
Och du hade gnista sa du? Kolla så att krysskilen och spåret på svänghjulsaxeln ser okej ut. Kan vara omöjligt att starta om något av de sakerna felar. Förtändningen är rätt inställd? (19 grader före övre dödpunkt original). Brytaravstånd 0,4 mm? Tändstiftgapet 0,6 mm? Nålmunstycket 1-1,5 varv ut från bottenläget? Kolla!
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Ett sätt att utesluta fel är ju att skicka på en massa startgas: Väck med gummiplutten på luftfiltret, öppen trottel (full gas) och in med munstycket från startgasen och spruta en ordentlig skvätt. Startar den då och går ett litet tag så är problemet förmodligen bränslerelaterat, startar den inte trots allt så är förmodligen tändningen på något sätt urballad (eller möjligtvis rejäl kompressionsförlust nånstans). Lycka till!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Har du provat att springa igång den? Det har hjälpt mig många gånger. Exempelvis i förrgår när jag bytte däck och hade Vespan lutad en bra stund. Då ville den inte starta. Antagligen för att lutningen hade ställt till nivån i förgasaren. Men en kort språngmarsch med tvåan i och fullgas löste problemet.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
jens
Drömmare
Drömmare

Post by jens »

Vi har provat att springa igång den utan att den ens har gått igång ngt.

Kolla så att krysskilen och spåret på svänghjulsaxeln ser okej ut
Det har vi kollat och de såg bra ut.

Förtändningen är rätt inställd? (19 grader före övre dödpunkt original)
Det kan vara detta som är felet, men vi förstår inte allt hur man ska göra det. Vi har en skiva och räknat ut var nya "0" är. Men vad ska man göra sen?

Brytaravstånd 0,4 mm?
Det har vi kollat och ställtin till 0,40 mm

Tändstiftgapet 0,6 mm?
Det är kollat.

Nålmunstycket 1-1,5 varv ut från bottenläget?
Det är gjort.
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

jens wrote:Det kan vara detta som är felet, men vi förstår inte allt hur man ska göra det. Vi har en skiva och räknat ut var nya "0" är. Men vad ska man göra sen? .
Scooterhelp är väl inte världens bästa instruktion men det var det enda jag kom på att länka till just nu http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

Tycker dock fortfarande att du kan testa med startgaz till att börja med så slipper du kanske börja rota i fel ände!

/Fredrik
jens
Drömmare
Drömmare

Post by jens »

Nu har jag testat alla förslag. Men fortfarande så startar den inte. Jag har bytt bränsleslang och satt på ett filter. När jag tog ur tanken och kollade bränlse kranen så kom det inte bensin på öppen eller reserv utan bara på closed? Jag har nu provat att springa igång den och då startar den och går hjälpligt ca 30 sek och sen dör den. Om man provar att kicka igång den efter så är kicken helt slapp, det är inget som tar emot. Stiftet blir blött. Jag har pratat lite med en verkstad som sa att jag skulle kunna byta kondensator.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jens wrote:Det kan vara detta som är felet, men vi förstår inte allt hur man ska göra det. Vi har en skiva och räknat ut var nya "0" är. Men vad ska man göra sen?
Kolla här:
http://soulscooter.com/mek/
Mektips -> Tändjustering, instruktion, vespa och lambretta
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Just det felet du beskriver med att man får igång den men att den dör strax efter brukar vara att bensinkranen är igensatt. ta loss tanken och ta ur bensinkranen och rengör den och filtret. Kräver en specialnyckel för att få bort muttern i botten på tanken

Om du får igång den men den vägrar att varva upp utan bara "torrhostar" kan det vara packboxarna till vevaxeln som är slut. Ett känt fel på vespa 50 och söker du på forumet på kombinationen "packbox" och "V50" lär du få fler träffar än om du söker på "sex" på Google :grin:

mvh/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:Ett känt fel på vespa 50 och söker du på forumet på kombinationen "packbox" och "V50" lär du få fler träffar än om du söker på "sex" på Google :grin:

mvh/HB
ja du vet bäst.. :grin:
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hmm, kan det vara så att:
1. Soppakranen är felinställd så "c" ska vara "r" och vice versa.
2. Soppafiltret i tanken är gensatt så när det bara är lite soppa kvar så får motorn inte tillräckligt.

I sådana fall kan du testa att tanka.

Mitt första mek bestod i att helt enkelt tanka en vespa som hade dina symptom.

C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Håller med föregående talare.

Bensinkranen sitter fel, vilket gör att den inte får soppa som den ska.

Mvh

Guran
jens wrote:Nu har jag testat alla förslag. Men fortfarande så startar den inte. Jag har bytt bränsleslang och satt på ett filter. När jag tog ur tanken och kollade bränlse kranen så kom det inte bensin på öppen eller reserv utan bara på closed? Jag har nu provat att springa igång den och då startar den och går hjälpligt ca 30 sek och sen dör den. Om man provar att kicka igång den efter så är kicken helt slapp, det är inget som tar emot. Stiftet blir blött. Jag har pratat lite med en verkstad som sa att jag skulle kunna byta kondensator.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Hej

När jag bytte soppafilter samt kran, så monterade jag själva "armen" som stänger/öppnar bränsletillförseln.

Så att jag har samma montering som Jens.
Altså C=öppen.
R=stängd.

Detta skall väl egentligen inte vara något problem sålänge bensin kommer från tank till slang, förutom den förvirring som kan uppstå då soppakranen är öppen när det står C :D

MVH Niklas
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Vitus wrote:Hej

När jag bytte soppafilter samt kran, så monterade jag själva "armen" som stänger/öppnar bränsletillförseln.

Så att jag har samma montering som Jens.
Altså C=öppen.
R=stängd.

Detta skall väl egentligen inte vara något problem sålänge bensin kommer från tank till slang, förutom den förvirring som kan uppstå då soppakranen är öppen när det står C :D

MVH Niklas
Nej det spelar ju ingen roll, men det kan vara bra att meddela detta vid ev försäljning...:grin:

Jens, får du någon ordning på scootern?

C
jens
Drömmare
Drömmare

Post by jens »

Hej!
Tack för bra tips.
Jag har beställt lite nya delar, ny bensinkran och verktyg.. får vi se om det hjälper.
Återkommer med status.

/Jens
Post Reply