Nu är jag fått igång GS:en till slut så nu står det 3 st Vespor i garaget.
Den blå är en Touring -57, den vita är en GS -61 och den röda är min hustrus Vespa 50 -72. Fick tyvärr ingen besiktningstid till GS:en förrän i mitten av Augusti.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Nej ingen regplåt, i de undre hålen satt en skvättlapp fast och i de övre en rejäl och ful reflex. Jag skall sätta dit en ny skvättlapp så småningom. Jag trodde att dom hålen var fabriksborrade hål så därför svetsade jag inte igen dom vid renoveringen.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Underbara!
Samtidigt, uppställda breve varandra är beviset stort och enhetlig!
Inget är snyggare än linjerna på en smallframe! Terra har sagt det förr och jag tror honom nu!
kejj wrote:Underbara!
Samtidigt, uppställda breve varandra är beviset stort och enhetlig!
Inget är snyggare än linjerna på en smallframe! Terra har sagt det förr och jag tror honom nu!
Linjerna är fina, men kolla styret på GS:n och Touringen, åh så vackert rakt framifrån.
Hark, det är en fin samling du har. har varje vespa sin egen garageport också? (som de står framför på bilden)
Verkligen en härlig rad att titta på! Men släng bort den där bagageställningen där fram på den fina Touringen om den inte är i användning hela tiden. Den fina lackeringen får snabbt slitage och den exklusivt vackra linjen störs.
Jag håller med Federico, GS:n och Touringens styre framifrån är oslagbara! dom delar plats i garaget med några cyklar och 1 st Puch Dakota!? Det får plats 2 st vespor per port, så när Puchen försvinner kanske det blir en Vespa till.
Vespaco, jag använder det faktiskt ibland, sen tycker jag att det är ett klassiskt tillbehör till touringen.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Är det inte bättre med en där bak i så fall? Jag har sett så många fula märken och bucklor i den tunna plåten efter de där framställningarna att jag blivit traumatiserad.
Men berätta: Vilken är favorit i vilken situation?
vespaco wrote:Är det inte bättre med en där bak i så fall? Jag har sett så många fula märken och bucklor i den tunna plåten efter de där framställningarna att jag blivit traumatiserad.
personligen tycker jag att en vespa är bättre att köra med packning fram, speciellt om det väger lite, vespan går stadigare.
bucklor har jag aldrig sett från en pakethållare, däremot repor, men vad spelar det för roll om man alltid har pakethållaren på, ingen kommer att se dem. dessutom är ju pakethållaren designad för att vara snygg när den sitter på.
jag tycker ditt val hark att ha krom på Touringen och en ren och fin GS är perfekt! snygga ulmabågar på GS:n, extra snyggt med krombågen under nummerplåten!
Federico wrote:personligen tycker jag att en vespa är bättre att köra med packning fram, speciellt om det väger lite, vespan går stadigare.
Jag använder min frampakethållare OFTA. Det kan förstås bero på att jag inte har någon bak. Det är helt klart bättre för viktfördelningen att packa fram. Enda problemet är att pckningen skymmer lyset om man packar för mycket...
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jodå, visst vet jag om viktfördelningen. Därför placerar jag bagaget framför bakställningen på den bakre sitsen och surrar fast det i ställningen. Reservhjulet har plats i ställningen. Jag tycker Vespans vackra framsköld är gömd med en framställning.
När gummitassarna på framställningen hårdnar så förstörs lacket. Det har funnits bilder t.o.m. i detta forum på hur det sedan ser ut. Två fula cirklar som i värsta fall är ingröpta i plåten. Då har man säkert haft tung packning på och åkt på gropiga vägar. Dagens gummiblandningar är sämre än för t.ex. 10 år sedan. Det märker man bl.a. när man har ett akvarium där sugkoppar används. Nyare sugkoppar kan sluta fungera medan de gamla kämpar på. Så håll koll på gummitassarna.
vespaco wrote:Jag tycker Vespans vackra framsköld är gömd med en framställning.
jag förstår vad du menar, men en sån Touring med tidstypiska tillbehör blir ändå vacker. Touringen var ju en riktig arbetshäst och bruksmaskin som gör att det blir helrätt med pakethållare. Något som däremot är formdödare #1 är de stora bakpakethållarna som brukar synas på Svenska Vespor, den modellen där man flyttar ut baklyset och nummerplåten. Men den pakethållaren är också ett klassiskt tillbehör och i allt det fula kan man ändå gilla den.
vespaco wrote:
Men berätta: Vilken är favorit i vilken situation?
Jag har inte haft Vespa speciellt länge. Jag hade gått och suktat efter en Vespa i ca 10 år men inte haft tid och ork förrän för 2 år sedan. Då köpte jag Touringen nerplockad i atomer. Den fixade jag förra vintern. I vintras fixade jag till min frus vespa 50. Den var blå från början och ganska risig. GS:n köpte jag för ca 2 månader sedan och har haft som projekt att få den körbar under sommaren. Nu funkar den äntligen efter diverse strul, bl. a sabbade jag förgasaren som avhandlats i en tidigare tråd. Jag har dock inte fått besiktningstid förrän i mitten av augusti, men målet är att köra den på scooterns dag här Göteborg i Augusti. Så den enda av dom som jag egentligen kört är Touringen, med den blev det några hundra mil förra året. Jag kör den till jobbet varje det det inte regnar. Men jag ser fram emot att få börja köra GS, det är lite bättre drag i den än Touringen så det skall bli kul. Eventuellt skall GS:n plockas ner i vinter och renoveras ordentligt, jag får se hur det blir. Är lite sugen på att lacka den i riktigt mörkt grå, på gränsen till svart. Eller är det snudd på dödsstraff att inte lacka en nyrenoverad GS i silvermetallic?
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Federico wrote: snygga ulmabågar på GS:n, extra snyggt med krombågen under nummerplåten!
Ja jag gillar verkligen bågarna, dessutom blir den ännu bredare bak med dom, vilket jag tycker är snyggt. Varför kallas dom ulmabågar?
/Hans
Ulma heter tillverkaren. Det ska finnas små röda plastpluppar i hål på sidan av bågarna. I varje sån röd plupp finns en "hare" eller rättare sagt en en slags "bergsget", det är ulmas logo.
Ulma var tillsammans med Vigano de stora tillverkarna av extratillbehören under 50-60 talet, båda tillverkade också originaldetaljer till Vespa.
Ulma gjorde bland annat de smala listerna som sitter på kåpor och framskärm på GL/GS160 m.m. och Vigano har tillverkat bl.a "grodynglen" som sitter på Touring. Vigano tillbehören är märkta med ett "V" i en ring.
Cuppini är en tredje tillverkare men jag vet inte om de gjorde originalprylar.
henrikborjeson wrote:Förlåt - en smallframe snyggare än en GS150 Skulle inte tro det... GS150 är världens snyggaste scooter!!
/HB
Terraplane Blues wrote:
kejj wrote:Inget är snyggare än linjerna på en smallframe! Terra har sagt det förr och jag tror honom nu!
Precis, det är inte ens lönt att diskutera vidare!
Det är inte Roliga timmen nu, Henrik - eller har du druckit sprit? Om min herre verkligen inte bara behagar skämta, kanske det är dags att beställa en tid hos optikern snarast? Finns det överhuvudtaget något vackrare än en Smallframe snett bakifrån? En smärt men välsvarvad bakdel, i kontrast mot övriga vespafamiljens ladugårdsvägg till ändalykt. Se bara här, så kommer du förstå precis vad jag menar:
Skojar givetvis bara - alla Vespor har sin charm på något vis...och visst, GS 150 har helt klart sina företräden...
Hah! TF:s bild bevisar bara det jag alltid tyckt: Smallframes är anorektiska Vespor som omedelbart borde gödas upp så att de kantiga benen inte skiner genom skinnet!
Men behöver GS:n lackas om?? Jag tycker den ser väldigt fin ut, eller bedrar bilden? Som orginalnörd tycker jag att orginalfärgen är snyggast! Men var och en gör som den själv vill.
Går det inte att få besiktningstid på någin annan plats? Jag tycker det verkar hutlöst att måsta vänta så där länge!
Knappast, när jag druckit sprit så brukar jag skriva att det är lätt att hitta delar till GS150 och att PK125S Automatic har en robust motorkonstruktion
/HB
Terraplane Blues wrote:
Det är inte Roliga timmen nu, Henrik - eller har du druckit sprit?
Last edited by henrikborjeson on Fri 20 Jul 2007, 10:33, edited 1 time in total.