Bertil, en Vespa 50 R -74

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Motgång är en prövning och man får inte svårare prövningar än man klarar. Nåt sånt sa Kaj Pollack på en föreläsning och jag tror nästan han har rätt.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Bengan wrote:Motgång är en prövning och man får inte svårare prövningar än man klarar. Nåt sånt sa Kaj Pollack på en föreläsning och jag tror nästan han har rätt.
Hjälp, det där låter nästan som sakrala dogmer, om du ursäktar... :wink: Jag är 100 % ateist och tror således inte att människan utsätts för prövningar av högre makt. Möjligtvis prövar Biltema (ursäkta svordomen) sina kunder, men det är en helt annan femma... :wink:

Tack för de fina bilderna som gav inspiration, Bengan! :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

mer inspiration:
Image
Federico
Terraplane Blues

Tack! Det var en mycket tjusig och detaljrik målning som givetvis kan ge en del inspiration. I stort sett har jag redan klart för mig vad jag ska måla för motiv. Faktum är att jag har haft en förebild till allt, så tråkig har jag varit. Kanske tillkommer det ett och annat motiv, men i övrigt blir det nästan ett plagiat av något befintligt, hur trist det nu än låter... :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Snoffsigt franskt konstverk! :grin:

Jasså, dekalerna har trillat av Bertils planer. Jag trodde du skulle komplettera med målning till dekalerna. Typ blad och stjälkar. Men om jag inte missminner mig så har du ju en lämplig hög med andra vespor fortfarande och kan "dekalera" någon annan istället. T.ex. tvillingarna med varsin dekal på olika ställen så att man vet vilken du använder. :lol:
Terraplane Blues

vespaco wrote:Snoffsigt franskt konstverk! :grin:

Jasså, dekalerna har trillat av Bertils planer. Jag trodde du skulle komplettera med målning till dekalerna. Typ blad och stjälkar. Men om jag inte missminner mig så har du ju en lämplig hög med andra vespor fortfarande och kan "dekalera" någon annan istället. T.ex. tvillingarna med varsin dekal på olika ställen så att man vet vilken du använder. :lol:
Nja, jag tyckte att det kändes mer genuint att försöka måla allting själv. Vi får se hur det går... Skulle aldrig få för mig att sätta några dekaler på tvillingarna - de är redan fulländade! :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Terraplane Blues wrote: Nu är det nog dags att putsa brillorna, Bufflig! :grin: Jag skrev för ett par inlägg sen att jag skippar dekalerna och handmålar motivet också. Därför kan jag nu erbjuda dig några snygga blomsterdekaler till det facila priset av 250 kr/ark, eftersom du hade problem att hitta själv. Så här snygga ser de ut (tänk vad grann PX:en kommer att bli, Bufflig):

http://img201.imageshack.us/img201/6670/pict2201jk7.jpg

I övrigt är jag komplett vansinnig för närvarande! :x Jag köpte ett finspackel på !%*@¤#röv! (Biltema) p g a att det på förpackningen stod: "EXTRA LÄTT ATT SLIPA". Det borde ha stått: "HELT J-VLA OMÖJLIGT ATT SLIPA". Spacklet är för f-n som granit! Jag har slipat hela eftermiddagen lång, med 100 sorters slipmaskiner, med det j-vla spacklet sitter fortfarande kvar och hånflinar åt en! Köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) spackel... :x

PS. Givetvis får du ett ark dekaler gratis om du vill, Bufflig! :wink: DS.
Jag kanske måste skaffa glasögon, helt enkelt :grin: . Jag bytte plan för PX'en när flower-power-temat inte funkade, så för tillfället är det inte blomdekaler jag söker, men jag ändrar mig antagligen igen och kommer att erbjuda hutlösa summor för ett sådant ark någon gång i höst, när PX'en ska få sig sin genomgång och du för länge sedan gett bort dekalerna till någon annan :) Tack för erbjudandet i vilket fall :) !

Istället för att snygga till PX'en bråkar jag nu med V50'n och blir lite orolig av dina biltema-problem! Jag läste tidigare att biltemas lättslipade spackel skulle vara OK. Har de bytt recept tro? Har precis bestämt mig för att sluta hamra och svetsa och helt enkelt börja spackla, med http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83172. Ska jag byta spackel innan jag börjar, menar du? Jag har iofs oerhört mycket slipmskiner, men bandslip till vespan verkar ju lite jobbigt :grin: :wink:
Terraplane Blues

bufflig wrote:Istället för att snygga till PX'en bråkar jag nu med V50'n och blir lite orolig av dina biltema-problem! Jag läste tidigare att biltemas lättslipade spackel skulle vara OK. Har de bytt recept tro? Har precis bestämt mig för att sluta hamra och svetsa och helt enkelt börja spackla, med http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83172. Ska jag byta spackel innan jag börjar, menar du? Jag har iofs oerhört mycket slipmskiner, men bandslip till vespan verkar ju lite jobbigt :grin: :wink:
Kul att det jobbas med V50:n! Ja, jag tycker definitivt inte att du ska använda dig av Biltemas (ursäkta svordomen igen) "lättslipade" spackel. Tidigare har jag använt Dinitrols spackel och det har verkligen varit bra och lättarbetat. Det är möjligt att biltemaspcklet på länken är bra, det vet jag inte. Mitt spackel har artikelnr 36-065 och det står "Extra lättslipat spackel" på framsidan. Dom ljuger!
Terraplane Blues

Så, nu är iallafall karossen rollad med basfärgen (så löjligt tidsoptimist man är...). Givetvis kan man inte ens få rolla sin scooter helt fredligt, utan att det ska komma en massa rapsflugor och trampa runt i den våta färgen *suck*. Har som ambition att måla resten av delarna (tank, styre, motorlucka och fälgar) ikväll/natt, för att imorgon låta den kretiva ådran gå loss med allsköns olika färger och mönster. 33 års smuts sitter riktigt hårt under märket, men inte lika hårt som Blitemas lättslipade spackel *grrr*. Notera även Sveriges skönaste garagepall på andra bilden! :grin:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Där ser man, det blev ju riktigt tjusigt med rollern :) Kan man ana av basfärgen att förebilden är din avatar, tro?
Terraplane Blues

bufflig wrote:Där ser man, det blev ju riktigt tjusigt med rollern :) Kan man ana av basfärgen att förebilden är din avatar, tro?
Grattis, Bufflig - du har vunnit en fotvandring till Lund! :grin:

Det gick för övrigt förvånansvärt lätt att rolla. Jag missade underarbetet på ett ställe, men det kan man strunta i - tröttnar man kan man bara rolla om den i en annan färgsättning...
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Terraplane Blues wrote:
bufflig wrote:Där ser man, det blev ju riktigt tjusigt med rollern :) Kan man ana av basfärgen att förebilden är din avatar, tro?
Grattis, Bufflig - du har vunnit en fotvandring till Lund! :grin:

Det gick för övrigt förvånansvärt lätt att rolla. Jag missade underarbetet på ett ställe, men det kan man strunta i - tröttnar man kan man bara rolla om den i en annan färgsättning...
skitsnyggt! vad har du använt för roller? hur gjorde du runt tutkåpan och liknande ställen?
riktigt fint blev det!
---------------------------------------------------------
Terraplane Blues

lambrittan wrote:skitsnyggt! vad har du använt för roller? hur gjorde du runt tutkåpan och liknande ställen?
riktigt fint blev det!
Tack! Jo, det blev faktiskt riktigt jämnt och bra. Jag använde mig av en liten miniroller (ca 10-12 cm bred) av skumgummi med ett tunt lager fin filt utanpå (köpt hos Flügger). Det gick att använda den lilla rollern på de flesta ställen, detta tack vare att den var klädd även längst ut på kanten. På ett par ställen var jag tvungen att använda en liten pensel, men inte i någon större utsträckning.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image
Federico
Terraplane Blues

He-he...ja, i stort sett, men med lite modifieringar (man måste ju ha med Jimi och annat viktigt på ett hörn också!). Mycket snygg bild! Kommer jag ens i närheten av det resultatet är jag nöjd...

PS. Jag är gärna öppen för motivförslag om någon skulle ha en bra idé! DS.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Miniroller och vanlig oljebaserad lackfärg? Om bilderna inte är alltför förskönande kommer folk att tro du driver med dem när du berättar det :smile: Jag ser fram emot fortsättningen, tvärt emot många andra i min omgivning gillade jag filmen och speciellt din avatar, kanske en sådan här http://www.walloffame.net/dipicamo1scd34.html vore ett lämpligt pris i fototävlingen du planerar att vinna :grin:

Angående mitt pris (fotvandringen), så är jag både glad och överraskad, men ska försöka fortsätta leva som vanligt och inte låta detta stiga mig åt huvudet :wink: :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote: PS. Jag är gärna öppen för motivförslag om någon skulle ha en bra idé! DS.
vänstersidan är ju fin, regnbågen måste du ha med
Image
Federico
Terraplane Blues

bufflig wrote:Miniroller och vanlig oljebaserad lackfärg? Om bilderna inte är alltför förskönande kommer folk att tro du driver med dem när du berättar det :smile: Jag ser fram emot fortsättningen, tvärt emot många andra i min omgivning gillade jag filmen och speciellt din avatar, kanske en sådan här http://www.walloffame.net/dipicamo1scd34.html vore ett lämpligt pris i fototävlingen du planerar att vinna :grin:

Angående mitt pris (fotvandringen), så är jag både glad och överraskad, men ska försöka fortsätta leva som vanligt och inte låta detta stiga mig åt huvudet :wink: :lol:
Du kan börja gå nu, så är du framme lagom till hösten... (Jag bjuder på kaffe vid anmkomst till Lund!) :wink:

Ja, det stämmer med färg och roller. Jag blev också förvånad hur jämnt och bra det blev. Det var lite trixande innan man visste hur färgen betedde sig, men när man väl kommit på hur den funkade var det inga problem. I stort sett handlade det om att lägga på förgen i ett jämnt lager, låta torka någon minut och sedan stryka över allt igen med den befintliga färgen (alltså inte ännu ett lager).

Har inte sett filmen, men gillar sedan länge gamla split windows. Och eftersom min gamla avatar av slumpen var lik Fillmore från filmen, var det nya valet av avatar givet...
Federico wrote:
Terraplane Blues wrote: PS. Jag är gärna öppen för motivförslag om någon skulle ha en bra idé! DS.
vänstersidan är ju fin, regnbågen måste du ha med
http://www.toysmall.ro/images/L6294---1.jpg
Jo, det har jag tänkt att ha - även om det säkert är svårt att få till färgövergångarna på regnbågen med pensel. Egentligen är det kanske fantasilöst att plagiera något sånt här, men jag gillar verkligen färgsättningen och mönstret. Som sagt är det bara att måla om den när man tröttnar. Jag tänkte verkligen ha med det mesta, även vägen på Fillmores högra sida. Syns bättre på denna bild:

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jaja, blir det alltför fint så får jag snart inte låna Bertil misstänker jag. :(

Kanske en teddybjörn skulle passa in där bland blommorna? :wink:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Lite förslag: Gör mer anspelningar mot folkabuss-stuket genom att sätta reservhjulet fram som det gjorde på äldre vwbussar. Ev med vitt överdrag.
Terraplane Blues

vespaco wrote:Jaja, blir det alltför fint så får jag snart inte låna Bertil misstänker jag. :(

Kanske en teddybjörn skulle passa in där bland blommorna? :wink:
Den kan aldrig bli för fin för dig, Vespaco! :wink: Men jag har insett att det kommer att dröja ett tag innan den rullar igen. Åker iväg på torsdag, så jag får vänta med att måla motiv till jag är hemma igen. Det gör inget, för då hinner de nya trimdelarna anlända från Tyskland! :grin: Det enda jag hinner motivmåla innan jag drar är fälgarna. Jag offrade ett par tiotummare (den äldre täckta typen) och tänker måla blommor i centrum, precis som Fillmore har. Kanske, kanske hinner jag lägga upp några bilder på det ikväll... Teddybjörnar i all ära, men de känns inte särskilt flummiga i dessa sammanhang. Jag har dock planer på att skriva "BERTIL" i psykedeliskt typsnitt någonstans - vad tycks om det?
Bengan wrote:Lite förslag: Gör mer anspelningar mot folkabuss-stuket genom att sätta reservhjulet fram som det gjorde på äldre vwbussar. Ev med vitt överdrag.
Bra idé och visst vore det kul, men jag tror att ett reservhjul är för dominant att ha framme på skölden och dessutom kommer det att täcka det mesta av motivet. Men ett mindre VW-märke i aluminium kanske man kunde sätta på? Fast, nja, det är ju en Vespa när allt kommer omkring... :wink:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Terraplane Blues wrote:Jag har dock planer på att skriva "BERTIL" i psykedeliskt typsnitt någonstans - vad tycks om det?
Kanske ett cromefärgat Bertil i samma typsnitt som det äldre Vespaemblemet? Men det blir nog lika snyggt och troligen lättare att göra med psykedelisk stil. Tycker du borde signera konstverket nånstans också.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image
Federico
Terraplane Blues

Bengan wrote:
Terraplane Blues wrote:Jag har dock planer på att skriva "BERTIL" i psykedeliskt typsnitt någonstans - vad tycks om det?
Kanske ett cromefärgat Bertil i samma typsnitt som det äldre Vespaemblemet? Men det blir nog lika snyggt och troligen lättare att göra med psykedelisk stil. Tycker du borde signera konstverket nånstans också.
Vad sägs om "W. Disney -07"? Nja, det känns väl sådär att signera något som man inte själv har kommit på. Slutresultatet kanske rent av blir så gräsligt att man inte vill bli förknippad med Vespan Bertil? "Kolla, där åker den där muppen på sin nedkladdade Vespa som en treåring hade gjort bättre". Okej, kanske "F. O. -07" på någon dold liten yta... :wink:
He-he, du är allt för rolig du, Federico... (kunde du inte ha rätat ut min sneda lillfinger när du ändå var i farten?) :grin: Visst, det vore kul med ett sådant emblem, men "tyvärr" har jag spacklat igen hålen i karossen. Jag funderar på att skriva "Vespan Bertil", så ingen tror att man heter Bertil - för det vill man ju inte riskera att folk tror om en (ingen som heter Bertil här va?). :wink:
Terraplane Blues

Jag hann inte måla något mönster överhuvudtaget. Resten får vänta till jag kommer hem i nästa vecka. Två bilder på Bertil i nuläget:

Image

Image

Auf wienerschnitzel!
Post Reply