Ta bort styret på en smallframe?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Ta bort styret på en smallframe?

Post by Uffe »

OK, hur gör man?
Alla kablar till motorn är lösa i bortre ändan, lampan är ute och styret är löst och går att få upp en bra bit.
Ska man ta loss allting genom lyshålet eller?
Hur sitter hastighetsmätaren fast egentligen?

Undrar Uffe Lundqvist
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

en liten fråga bara, vad ska du göra?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Hastighetsmätarenvajern sitter väl skruvad i hastighetsmätaren så genom lyshålet skruvar man av det - sen skall ju vajernt till hansbromsen hakas av , sen borde det gå att rycka bort styret.

/Henrik
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Post by Uffe »

Ett klargörande; Jag ska svetsa på en bit som saknas och sen lackera styret. Vitt tror jag.

/Uffe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jaha. jag tänkte fråga därför att om du t.ex ska byta vajerhöljen så behöver du ju inte ta av styret. det brukar vara pilligt att få tillbaka allting när man väl har tagit bort vajrarna.
lycka till med svetsningen, jag tror att styret är gjort i aluminium men det kan väl gå ändå. om det bara en flisa som har försvunnit nånstans och du inte är i behov av hållfasthet så har iallafall jag fyllt i med spackel och slipat. efter lackning så syns det ingenting.
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Post by Uffe »

Jag får se...
Undersidan där skruven för handbromshandtaget ska sitta saknas. Det kanske vore ide att testa med sånt där "plastisk metall" som Bosse bildoktorn körde med en gång.
/Uffe
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Knäcks gärna av vid våld uppifrån mot bromshandtaget. Det går nog inte så bra med plastisk metall, klarar inte hävmomentet, Du kan däremot skära till en aluminiumplåt och passa till underifrån/limma mot undersidan av det som finns kvar. Ev kan Du gänga hål i stumpen och skruva fast Din nya plåt. Det skall rätt mycket ansträngning till med detta för att matcha jobbet med att ta av styret för svetsning.

Dag
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Jag antar att du kan svetsa rätt bra om du tänker ge dig i kast med att svetsa det här. :)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jag hade en erfaren alu-svetsare att svetsa nya "sockerbitar" att gänga upp för backspegelskruvarna i undersidan av styret, och det verkar vanskligt att svetsa i aluminium, kan jag säga. Försök inte om du inte har gjort det förut... När han svetsade så hände först ingenting, sen ingenting, fortfarande ingenting och så poff! bara började det rinna, typ. Dessutom brinner färgen upp på en yta av en kvadratdecimeter, även på motsatt sida av svetsningen... Nu är jag glad jag gick till en som var just expert på aluminium, och inte knatade ner till snubbarna på n. grängesbergsgatan som byter serienummer på BMW och bad dem göra det ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det handlar såklart om att ha rätt typ av svets + rätt typ av material att svetsa med. Vespastyren är i alla fall i ett bra svetsbart material, ingen konstig alu-legering.

leta efter någon som svetsar alu på gulasidorna eller gå till en MC-verkstad, de brukar kunna rekommendera någon om de i gör sånt själva.

ta med bromshandtaget om du skall svetsa så de nya bitarna kan passas in rätt från början.

lycka till

Federico (som har svetsat två V50 styren hos dn lokala alu-svetsaren med gott resultat)
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Post by Uffe »

Nej , jag ska inte göra det själv. nån jag känner kände nån...
Demonteringen gick bra. Det enda frågatecknet var och är kopplingvajern. Jag drog ut den ur höljet, det är väl lika bra att byta. Men hur skulle man ha gjort? Nippeln var för stor för att passera genom hålet.
/Uffe
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!
När man demonterar styre och har kopplings och handbromsvajrar med den stora nippeln (ej den tvådelade typen) får man oftast byta båda dessa vajrar (beror på styre, på vissa kan man lyckas trockla igenom även den stora nippeln).
Dock om kopplingsvajern är helt perfekt (f.u. bakre nippeländen) kan man klippa av den lite snyggt och använda den till frambromsen då denna vajern är lite kortare - (inget jag själv skulle göra men det kanske beror på att jag bor bara meter från närmsta scooterfirma :twisted: )

VH,
Calle
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Inte för att tjata om svetsningen men var riktigt säker på att svetsaren fixar uppgiften. Även om personen kan svetsa så är det långt mycket svårare att svetsa aluminium då det finns rätt mycket s**t i den. TIG-svetsning med 5% kisel är att föredra. MIG är bara att glömma.
Post Reply