Touringens typiska problem med el och ljus
Touringens typiska problem med el och ljus
Esas Touring (VGLB) har problemet att den startar dåligt och kan slockna med ljuset på. Jag har sökt genom forumet i ett par omgångar och fått fram att det tydligen är ett typiskt problem och hittat att det har något med gemensamma och usliga ellösningar (jordning) att göra. Men inte riktigt förstått det helt. Esa har mätt allt han kan med elmätaren och kan inte hitta något som verkar misstänksamt. Kan någon beskriva vad det egentligen rör sig om och vad han borde söka efter?
Hmm, när vi hade Vespan i bitar så kollade vi styrkan på magneton och den var nog inte den starkaste men orkade nog hålla en skiftnyckel av aningen mindre storlek. Hur stor skiftnyckel skall den orka hålla? Eller kan man mäta det på annat sätt?
Vi vet om en plats nära EHR som zappat ett svänghjul (läst på forumet), men vi har dåligt med information om var man skulle hitta en här i Finland. Inte riktigt något man kan göra själv...

Vi vet om en plats nära EHR som zappat ett svänghjul (läst på forumet), men vi har dåligt med information om var man skulle hitta en här i Finland. Inte riktigt något man kan göra själv...
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad jag förstått så är det ett typiskt touringproblem som har att göra med att både tändning och ljus delar jordpunkt i svänghjulet.
Min touring stannar så fort jag slår på ljuset om jag står på tomgång. Har försökt med en del av tipsen här på forumet utan framgång (typ extra jordkabel från kopplingsdosan på motorn till gods).
Jag har gett upp och inhandlat ett helt nytt, brytarlöst tändsystem som jag ska montera när tiden finns (läs: under vintern).
//Anders
Min touring stannar så fort jag slår på ljuset om jag står på tomgång. Har försökt med en del av tipsen här på forumet utan framgång (typ extra jordkabel från kopplingsdosan på motorn till gods).
Jag har gett upp och inhandlat ett helt nytt, brytarlöst tändsystem som jag ska montera när tiden finns (läs: under vintern).
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Någon extrakabel var det visst installerat. Den plockades bort och det gick visst bättre en stund, men nu fånar sig Vespan igen. Genom att höja tomgångsvarven så hålls Vespan igång i trafikljusen, men det är ju en tillfällig lösning.
Eftersom jordningssystemet fungerat bra någongång i historien så borde felet gå att fixa. Vad är det som får systemet att börja strula? Går kablarna sönder på någon speciell plats eller något annat klurigt?
Eftersom jordningssystemet fungerat bra någongång i historien så borde felet gå att fixa. Vad är det som får systemet att börja strula? Går kablarna sönder på någon speciell plats eller något annat klurigt?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej
Jag har samma problem med min Touring och när man mäter med ett oscilloskop på jordkabeln så såg jag störningar på jorden trots att det borde ligga helt platt. Förmodligen är det resistans i kablaget (det oxiderar och blir grönt inuti höljet) i kombination med att tändpulserna trots allt är ganska högfrekventa och känsliga för dåligt kablage. En tunn tråd kan vara i princip noll ohm DC men testar man den vid högre frekvens beter den sig som ett motstånd (lite förenklat)
Jag ska testa med lite olika jordningar och se om jag hittar någon bra metod. Annars drivs lampor och tändning av separata system och ska idealt inte ha någon ömsesidig effekt.
mvh/Henrik B
Jag har samma problem med min Touring och när man mäter med ett oscilloskop på jordkabeln så såg jag störningar på jorden trots att det borde ligga helt platt. Förmodligen är det resistans i kablaget (det oxiderar och blir grönt inuti höljet) i kombination med att tändpulserna trots allt är ganska högfrekventa och känsliga för dåligt kablage. En tunn tråd kan vara i princip noll ohm DC men testar man den vid högre frekvens beter den sig som ett motstånd (lite förenklat)
Jag ska testa med lite olika jordningar och se om jag hittar någon bra metod. Annars drivs lampor och tändning av separata system och ska idealt inte ha någon ömsesidig effekt.
mvh/Henrik B
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact: