Är ny här. Håller egentligen på med veteranmopeder men tycker att det är intressant med de flesta veteranfordon.
Sprang på två mopedvrak häromdagen och tillsammans med dem låg det även lite andra delar som inte såg ut att vara till en moped. Det står Piaggio på motorn så jag antar att det är till någon scooter.
Eftersom jag fick allting så släpade jag hem det men jag vet inte vad det ska sitta på och inte heller om är ngt direkt värde i det. Det är ju inte i ngt vidare fint skick... Men jag har ingen användning för det.
Finns det någon som i alla fall kan säga vad det rör sig om för något? Modell? År?
Och igen kommer "detaljhandlaren" Hasse med en komplettering.
På en av bilderna finns faktiskt något som inte hör hemma på den VL2 från 1956, som har burit den här motorn. På bild nr 13 uppifrån (om jag räknat rätt) där div. handtag, fotbromspedalen och "förgasarsaxen" finns, är det en liten del som är av yngre datum, och alltså därmed aldrig har funnits på en VL2:a som original. Det är framskärmssmycket längst nertill på bilden. Det härstammar tidigast från en VBA (1958- ), men snarare från en GL/Touring (1959- ), som helt säkert var i vanligare vespa i Sverige än VBA. Samma typ av smycke fanns sedan på de flesta vespamodellerna genom hela 60-talet.
VL-vesporna (liksom även VB1- och VS1-4) hade ett större smycke på samma plats. Smyckenas uppgift var alldeles uppenbart ursprungligen att fylla ut de två hålen uppe på framskärmen, vilka gjordes för de tidiga vespornas lykta, men som blev tomma då lycktan flyttade upp till styret. Antagligen hade hålen med åren - kanske då man övergick till löpande band - fått också en produktionsteknisk uppgift vid formpressningen eller lackeringen av skärmarna, som ju ända till 1961-62 var pressade av ett enda plåtstycke.