Hjälp med identifiering

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
ketri
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 16 Jul 2007, 12:23

Hjälp med identifiering

Post by ketri »

Hej!

Är ny här. Håller egentligen på med veteranmopeder men tycker att det är intressant med de flesta veteranfordon.

Sprang på två mopedvrak häromdagen och tillsammans med dem låg det även lite andra delar som inte såg ut att vara till en moped. Det står Piaggio på motorn så jag antar att det är till någon scooter.

Eftersom jag fick allting så släpade jag hem det men jag vet inte vad det ska sitta på och inte heller om är ngt direkt värde i det. Det är ju inte i ngt vidare fint skick... Men jag har ingen användning för det.

Finns det någon som i alla fall kan säga vad det rör sig om för något? Modell? År?

Vissa saker kanske inte ens är till en scooter..?

(Taget med mobilkamera)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Det är ju definitivt delar från en Vespa före 1959. Kolla motornumret så kan du få veta exakt vilken Vespa-modell de är till.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Med största sannolikhet en Super-56/57 (VL3 - 150cc)
/P
ketri
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 16 Jul 2007, 12:23

Post by ketri »

oj, här svardes det snabbt! Kul!

Har kollat på motorn nu och det står VL3M 8***4. (Har hört om folk som snor andras chassie/motornummer så jag skriver inte ut hela...) 8)

Jag missade att ta en bild innan. Förgasaren fanns också med... Dellorto.

Image



Hur är det med resten av delarna? Från samma fordon? Modell?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Scootermaniac hade ingen bild. Kanske någon har en sådan att visa. Där fanns dock reservdelslistan som man kan jämföra ersten av delarna med:
http://www.scootermaniac.org/index.php? ... a3648ec0b7
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Från samma hoj. VL1, 2 och 3 kallas "Struzzo" i Italien.
ketri
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 16 Jul 2007, 12:23

Post by ketri »

OK!

Finns det något intresse för dessa delar?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

ketri wrote:Finns det något intresse för dessa delar?
Säkerligen!
sätt in dom på marknaden på www.scooterklubben.com om du vill sälja.
Du kan ju altid referera till denna tråden på forumet...
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Delarna kommer "från samma hoj", hävdar Paka.

Och igen kommer "detaljhandlaren" Hasse med en komplettering.

På en av bilderna finns faktiskt något som inte hör hemma på den VL2 från 1956, som har burit den här motorn. På bild nr 13 uppifrån (om jag räknat rätt) där div. handtag, fotbromspedalen och "förgasarsaxen" finns, är det en liten del som är av yngre datum, och alltså därmed aldrig har funnits på en VL2:a som original. Det är framskärmssmycket längst nertill på bilden. Det härstammar tidigast från en VBA (1958- ), men snarare från en GL/Touring (1959- ), som helt säkert var i vanligare vespa i Sverige än VBA. Samma typ av smycke fanns sedan på de flesta vespamodellerna genom hela 60-talet.

VL-vesporna (liksom även VB1- och VS1-4) hade ett större smycke på samma plats. Smyckenas uppgift var alldeles uppenbart ursprungligen att fylla ut de två hålen uppe på framskärmen, vilka gjordes för de tidiga vespornas lykta, men som blev tomma då lycktan flyttade upp till styret. Antagligen hade hålen med åren - kanske då man övergick till löpande band - fått också en produktionsteknisk uppgift vid formpressningen eller lackeringen av skärmarna, som ju ända till 1961-62 var pressade av ett enda plåtstycke.
HR
Post Reply