F O T O T Ä V L I N G ! (Röstningsperiod 1-10/9, se sid 1)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

F O T O T Ä V L I N G ! (Röstningsperiod 1-10/9, se sid 1)

Post by Terraplane Blues »

RÖSTNINGSPERIOD 1-10/9:

OBS! Alla på forumet kan vara med och rösta på de finaste bilderna. Gör alltså en insats som forummedlem genom att rösta fram dina favoritbilder.

* Se hur du röstar här

* Se alla tävlingsbilder lättöverskådligt här

* Se även tävlingsbilderna i större format här

* Se tävlingsbilderna i ett BILDSPEL här

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Tänkte bara kolla om det finns intresse för en "fototävling" (i stil med modellbyggartävlingen vi hade i vintras). Federico föreslog i en annan tråd att det kunde utlysas en fototävling under sommaren, som sedan blev till skärmsläckare. Det låter som en trevlig idé i mina öron, men jag tycker det vore kul om det även kunde resultera i en almanacka med sköna scooterbilder. Vad säger ni, finns det något intresse för en sådan tävling? Har någon synpunkter eller förslag på regler och dylikt, posta gärna det i denna tråd.
Last edited by Terraplane Blues on Sat 01 Sep 2007, 01:23, edited 13 times in total.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Det høres veldig bra ut!

-bare vi får muligheten til å kjøpe resultatet til Norge!!!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Kul! då kör vi. ska det vara något tema? jag föreslår "sommar-sol-semester" som tema. sedan kör vi en garagefototävling i vinter.
Federico
Terraplane Blues

Trevligt!

Vi kan väl låta synpunkter droppa in ett tag innan vi bestämmer form, regler, tema m m? Jag skulle tycka det var kul om man t ex fick bidraga med en bild från varje årstid, alltså vinter, vår, sommar och höst. På så vis borde det finnas underlag för en almanacka som speglar månaderna i den. Om man nu ska göra en skärmsläckare eller almanacka, vore det kanske också bra att man kommer överens om ett standardformat på bilderna, t ex 3:2 eller 4:3.

Det är jättebra om någon/några per automatik känner sig manade att organisera allt kring tävlingen. Själv känner jag att jag inte vill ha det ansvaret vilande över mina axlar just nu. Men jag är gärna med och deltar, trots att jag i nuläget har min svårt sargade Canon inne hos kameradoktorn för diagnostisering. Jag kan säkert låna en kamera om det skulle bli aktuellt med fototävling. Kanske SSK kan vara med och sponsra, förresten? (Tryck av almanackor m m).
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Skoj!

Klart det skall vara fototävling!

ett tips hur den kan organiseras är att öppna ett photobucket.com eller liknande konto och så får deltagarna efter anmälan till ngn lycklig tävlingsgeneral lösenord och login, då blir det direkt levande och alla kan gå in och titta vilka bilder som kommit in.

Kanske så här:
a. Varje deltagare har rätt att skicka in max tre bilder.
b. Deltagaren bestämmer själv hur temat tolkas.

Jag kan gärna organisera upp det hela och gör en liten hemsida om det...
Vad säger ni?
Terraplane Blues

Låter jättebra, Calle! :grin:

Fast jag tror nog att det är bra om vi inte har alltför för bråttom med att utlysa fototävlingen. Det finns som sagt ett antal detaljer att planera och bestämma innan tävlingen kan gå av stapeln. Dessa punkter kan vara några saker att ta ställning till:

1. Syfte med tävlingen (t ex skapa skärmsläckare eller almanacka och isåfall hur kostnad/arbete ska finasieras till detta)
2. Format och teknisk kvalitét på bilderna
3. Eventuellt tema på tävlingen
4. Regler för bilderna (t ex tillåts äldre bilder, eller måste bilderna vara tagna under tävlingsperioden? Får bilderna ha varit publicerade innan?)
5. Röstningsförfarande (jury eller allmän röstning) och eventuella priser
6. Tävlingsperiod, d v s när tävlingen ska starta och hur länge den ska pågå.

Kalasbra om du känner att du har lust att organisera tävlingen, Calle! Hoppas att folk ger sina synpunkter på eventuellt tävlingsupplägg under de närmaste dagarna eller veckorna. Personligen tycker jag det vore bra med en generöst tilltagen tävlingsperiod, då detta borde ge fler antal deltagare och generellt större urvalsmöjligheter för deltagarna (fler bilder ger i regel bättre bilder). Vad sägs om en tävlingsperiod på ett kvartal, eller är det för länge?
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Om tävlingen ska vara en lite längre period och man bara får lämna in tre bidrag borde man ha möjlighet att byta ut bilderna. Annars kommer alla att vänta till sista dagarna med att lägga upp bilderna.

Behövs så mycket krav på bilderna angående teman och användningsområde? En snygg bild är en snygg bild, räcker inte det?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag tycker att det ska vara bilder som är tagna under tävlingsperioden och tidigare opublicerat material.
Federico
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Federico wrote:jag tycker att det ska vara bilder som är tagna under tävlingsperioden och tidigare opublicerat material.
Håller med!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och hur kontrolleras att det inte är tidigare opublicerat material? :) Det är kanske enklast med att bilden är tagen under tävlingstiden så slipper man kontrollera/fundera på saken.

Menade du Federico att om bilden är opublicerad (t.ex. för ett år sedan) ELLER tagen under tävlingstiden så godkänns den eller menade du att bilden skall vara opublicerad OCH tagen under tävlingstiden. Jag förstod att du menade "eller".

Adb-detaljklanten ursäktar detaljfrågan...
Terraplane Blues

Bengan wrote:
Federico wrote:jag tycker att det ska vara bilder som är tagna under tävlingsperioden och tidigare opublicerat material.
Håller med!
Ja, det är bra att sådant här ventileras ett tag innan. Till syvende och sist får tävlingsledningen (än så länge Calle) avgöra tävlingsupplägget och reglementet. Jag gillar läget oavsett vad det blir, men jag tycker det är jättebra om vi kan låta förslagen och idéerna strömma in ett tag till (så kanske jag även hinner få tillbaks min Canon till tävlingen, he-he).
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Och hur kontrolleras att det inte är tidigare opublicerat material? :) Det är kanske enklast med att bilden är tagen under tävlingstiden så slipper man kontrollera/fundera på saken.

Menade du Federico att om bilden är opublicerad (t.ex. för ett år sedan) ELLER tagen under tävlingstiden så godkänns den eller menade du att bilden skall vara opublicerad OCH tagen under tävlingstiden. Jag förstod att du menade "eller".

Adb-detaljklanten ursäktar detaljfrågan...
Jag menade att bilden ska vara fotograferad från och med tävlingsstart (calle sätter datum) till tävlingsslut.
Med opublicerad menar jag att man inte lägger ut bilden här eller på annan webbplats innan omröstning börjar, det blir mer spännande och större bredd/personlighet på bildmaterialet ju mindre man inspireras av varandra.
Federico
Terraplane Blues

vespaco wrote:Och hur kontrolleras att det inte är tidigare opublicerat material? :) Det är kanske enklast med att bilden är tagen under tävlingstiden så slipper man kontrollera/fundera på saken.
Man måste väl kunna lita på att folk är ärliga med sånt här? Det kan väl inte vara någon som har hjärta att fuska i sådana här sammanhang? Dessutom har jag hört att scooterister är ärligare än genomsnittbefolkningen, om det nu kan ligga någon sanning i det... :wink:

Du kanske också vill vara med och arrangera tävlingen, Vespaco? (Alla tävlingar behöver en bestämd mamma som håller ordning och reda). Eller Calle kanske trivs bäst med att arbeta själv?
Terraplane Blues

Diskussionen tvärdog - skrev jag något dumt? :/

Bestäm ni, jag är med oavsett! Tävlingsgeneralen Calle drar kanske av startskottet framöver? Klara, färdiga, fotografera... :wink:
Last edited by Terraplane Blues on Tue 17 Jul 2007, 08:34, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Lite förslag på regler och genomförande här:
http://soulscooter.com/ft/

Vad sägs att vi diskuterar det öppet i ett par daga för att sedan direkt dra igång?

Ett par kommentarer direkt:
Vad sägs att inte vara så kinkig med format och kvalité? Då kan även personer som endast har en bra kameramobil också deltaga.
Skall det vara ngt tema?
Är två bilder per deltagare för mycket eller för lite?
I brist på demokrati där jag bor så skulle i allafall jag tycka det var skoj med allmän röstning för tillfället...vad säger ni?

Photobucket kanske inte är den bästa platsen men med detta upplägg sköter det sig själv vilket kan vara lite skönt i semestertider och så.

efter att alla bilder är uppladdade kan jag lägga dessa lite snyggare på hemsidan ovan...

ha en go dag!
/C
Terraplane Blues

Mycket bra upplägg, Calle!

Dock ser jag en risk med att tävlingsdeltagarna håller inne med sina bilder till allra sista dagen, detta eftersom man bara får lämna in två bilder. Man skulle kunna lösa problemet genom att ha två eller flera "deadlines", d v s att första bilden skall vara inne vecka 1 (eller ett specifikt datum), andra bilden vecka 2 o s v. Missar man t ex en deadline, får man deltaga med en bild mindre helt enkelt. Man skulle ju kunna ha tre deadlines eller nå't, på så sätt garanteras tävlingen inkommande tävlingsbidrag kontinuerligt. Det är risk att det blir tomt med bilder fram till den 22/8 annars. Ta det bara som ett förslag (jag borde egentligen hålla snattran...) :grin:

Tack för engagemanget och uppläget annars!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tack så mycket och tack själv!

Ja frågan är hur man skall göra det med dedline för bilder?

Ser två aspekter här:
1. Man påverkas av de andra deltagarna, är detta positivt eller inte?
2. Med sen deadline blir det bilder sent och en 'död' sida vilket kanske inte är så bra.

Kommentera på!
Terraplane Blues

calle wrote:Tack så mycket och tack själv!

Ja frågan är hur man skall göra det med dedline för bilder?

Ser två aspekter här:
1. Man påverkas av de andra deltagarna, är detta positivt eller inte?
2. Med sen deadline blir det bilder sent och en 'död' sida vilket kanske inte är så bra.

Kommentera på!
Förvisso kan tävlingsdeltagarna influeras av varandra, men hård konkurrens tror jag bara är gynnsamt för tävlingen och bättre än en "död" tävlingssida. Sen funkar väl de flesta förhoppningsvis så att de vill genomföra sin egen idé och inte någon annans - eller? Om man t ex skulle tillåta tre tävlingsbidrag från varje deltagare, kunde man haft strategiska deadlines den 30/7, 10/8 samt 20/8. Lätt att hålla reda på: 30, 10, 20...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Deadline:
personligen tror jag att det blir enklast med en fast deadline även om det är två eller tre bilder per deltagare. Enkelhet tror jag är viktigt.

Annars kan det bli lite för kluriga regler...men skriver om det på ett enkelt och tydligt sätt om vi väljer varianten med flera deadlines så att det inte kan missuppfattas

Tre förslag på sidan nu

/C
Terraplane Blues

Bra, då hoppas jag att folk tar ställning till de tre förslagen A, B och C. Själv röstar jag på förslag C! Om inte demokrati funkar i detta fallet, så tycker jag att det är upp till dig att bestämma upplägget, Calle.

En sak som vore trevlig som någon sorts slutresultat, skulle som sagt vara en skärmsläckare eller almanacka. Jag har för mig att det finns något program där man kan göra almanackor i PDF-format eller liknande och själv printa ut. Någon som vet mer? Det mest optimala vore ju om SSK eller någon sponsor hostade upp cash och lät trycka almanackor till försäljning. Kan bli en storsäljare... :grin:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Jag tror på förslag B, ju enklare regler desto bättre. 2 bilder låter helt OK.

1 veckas röstning, räcker det? Är det såpass fart på det här forumet? Jag vet inte, jag bara undrar.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Du kanske också vill vara med och arrangera tävlingen, Vespaco? (Alla tävlingar behöver en bestämd mamma som håller ordning och reda). Eller Calle kanske trivs bäst med att arbeta själv?
Jag har en känsla av att jag nu har så pass bråttom på alla fronter att jag nog inte hinner angagera mig som inkvisator i den här tävlingen förutom att jag givetvis tänker delta. Tack för förtroendet, TF! :D

Alternativ B (ett enkelt datum, även om TF:s idé är mycket intressant!). Jag skulle föredra att hela augusti skulle vara fotoperiod och sista augusti sista inlämningsdatum. Enklast att komma ihåg. Hade de här datumen någon speciell orsak?

Tre bilder röstar jag för, för det brukar ändå bli panik att välja bara några få på en hårdskiva som sväller med bilder.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

vespaco wrote:
Hade de här datumen någon speciell orsak?
egentligen inte, f.u. att de ligger efter Rally Scandinavia.

Reviderar sidan imorgon eller ikväll när fler kommentarer inkommit!
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Ja, jag skulle nog också föredra att tävlingen var augusti ut, mest bara för att det är enklare att komma ihåg.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hela augusti låter ju bra!
Post Reply