Ramrummer

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anz
Entusiast
Entusiast

Ramrummer

Post by anz »

Jag vet inte vad det är för årsmodell på min 50 L.
Knappar man in ramnummret eller motornummret hos tex: scooterhelp.com, kan man få reda på bla årsmdell.

När jag knappar in min står det bara att den inte kan hittas.

Detta står på ramen:
IGM 33080M - V5A1T - 637206 - VoV1390

På motorn:
V5A1M - 443846

Någon som vet hur man annars tar reda på årsmodellen?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Shot at 2007-07-15
Hmm.. enligt SIPs katalog finns den inte heller.. :sad:
Du kanske missuppfattat en siffra?
Last edited by fritte on Sun 15 Jul 2007, 14:30, edited 1 time in total.
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Jag ska kolla med förstoringsglas. Jag kan ha förvrängt en siffra.
Jag återkommer.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Som sagt, du måste ha kastat om någon siffra (stansningen kan vara lite otydlig ibland). Men börjar löpnumret på "637" har du verkligen en av de allra sista tillverkade Vespa 50 L. På nedanstående bild kan du läsa av din årsmodell (jag har tyvärr missat 1981 på Vespa 50 R, men annars ska det stämma).

Image
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Hmmm, jag tog med mig ett förstoringsglas och kollade nummret.
Det stämmer det jag skrev tidigare.

V5A1T - 637206 och det syns ganska tydligt.
Jag ska ta ett kort imorgon med macro.

Låt oss säga att numret stämmer, varför finns det inte med i listorna?
Förresten så pajade min koppling helt och hållet idag. Nja, nu har jag väl en chans att byta ut den...
Terraplane Blues

anz wrote:Hmmm, jag tog med mig ett förstoringsglas och kollade nummret.
Det stämmer det jag skrev tidigare.

V5A1T - 637206 och det syns ganska tydligt.
Jag ska ta ett kort imorgon med macro.

Låt oss säga att numret stämmer, varför finns det inte med i listorna?
Förresten så pajade min koppling helt och hållet idag. Nja, nu har jag väl en chans att byta ut den...
Det är mycket möjligt att du har sett rätt, för det finns ju inget som säger att listor skulle överensstämma med verkligheten. Min och Frittes uppgifter är tagna från två helt skilda källor, men det måste inte innebära att vi har rätt. Inte för att jag misstror dig, men ta gärna en närbild på ditt ramnummer, så kan man definitivt säga om det verkar rimligt eller ej. Du kanske sitter på en skatt? :grin: För övrigt är inte Scooterhelp att lita på något nämnvärt. Mängder av fel i hans databaser...

PS. Byt till 4-skivig med förstärkt fjäder - kostar inte mer! DS.
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Jag ska en ordentlig titt på ramnumret.
Jag har aldrig byt koppling på en vespa innan. Jag tar emot alla tips. Tack Terraplaneblues.
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Nu har jag kollat med 100% säkerhet att nummret stämmer.

Se bilderna:

V5A1T
http://web.telia.com/~u49109341/1.jpg

Ramnummer:
http://web.telia.com/~u49109341/2.jpg

Motor:
http://web.telia.com/~u49109341/3.jpg

Är det någon som vet vad det är för årsmodell?
Och varför det inte finns med i några listor?
Terraplane Blues

anz wrote:Nu har jag kollat med 100% säkerhet att nummret stämmer.

Se bilderna:

V5A1T
http://web.telia.com/~u49109341/1.jpg

Ramnummer:
http://web.telia.com/~u49109341/2.jpg

Motor:
http://web.telia.com/~u49109341/3.jpg

Är det någon som vet vad det är för årsmodell?
Och varför det inte finns med i några listor?
Hej!

Om man gör en liten beräkning med utgångspunkt av min Vespa 50 N från 1969 (100 % säkert med originalmotor), kan man konstatera att ditt motornummer är 94609 nummer efter min. Vid tiden fanns det fyra olika modeller av Vespa 50 med V5A1M-motorn. Min Vespa 50 N från 1969 är exakt i mitten av 1969 års produktion (ramnummer 261733). Om man då räknar motoråtgången för de fyra modellerna N, L, R samt Special under senare hälften av 1969 (eftersom min är exakt i mitten), kan man beräkna att 33049 exemplar av motorn V5A1M gick åt detta halvåret till produktionen av de fyra modellerna.

Om man då räknar samman hela 1970 års produktion av modellerna ovan (som hade V5A1M-motorn) får man 77277 st exemplar. Totalt ger senare hälften av 1969 års produktion samt hela 1970 års produktion, 110326 exemplar av V5A1M-motorn. Eftersom din motor är 94609 nummer efter min, hamnar din motor bland de allra senast monterade motorerna 1970 (endast ca 15700 motorer monteras efter din på någon av modellerna år 1970). Alltså är det med största sannolikhet en 1970 års modell du har. Givetvis kan det finnas en rejäl felmarginal eftersom siffrorna är beräknade efter min -69:a och man vet ju inte hur långt gången årsproduktionen av de andra modellerna var det året. Men hur man än räknar, hamnar man likväl på 1970 i ditt fall.

Att ditt ramnummer inte finns med i några listor, skulle kunna bero på rent slarv eller att den producerades efter att modellår 1970 var slut. Man kanske hade några extra karosser av Vespa 50 L liggandes och krängde iväg dem också. Kanske var de så få att man inte förde någon statistik på dem, eftersom modellen skulle slutas att tillverkas 1970 (ditt ramnummer är ju bara 144 nummer ifrån den sist officiellt tillverkade Vespa 50 L). Det kan vara så här... :grin:

Jag såg att du ville ha tips om hur man byter koppling. Detta har det skrivits massor om här och det finns en jättebra sökfunktion. Du kan bl a läsa om det här:

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2011

Lycka till!
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tack för en utförlig beskrivning.
Apråpå kopplingen, så tackar jag för alla tips. Jag hade redan gått genom dessa artiklar.

MVH
anz
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Hasse Riska »

Förlåt en senkommen kommentar till mysteriet med ramnummer, som inte finns enligt modellförteckningarna.

En förklaring kan vara att chassit blivit utbytt - antingen efter en krock i Vespans tidiga körhistoria eller kanske redan vid en arbetsplatsolycka i fabriken eller under transporten till återförsäljaren.

På 1950-talet använde sig Piaggio av en helt annan tillv.kod på sådana "reservdelskarosser" (minns inte just nu den koden). Men nu talar vi ju om 1970-talet och om en vespamodell som tillverkades i verkligt stora mängder. Piaggio måste helt enkelt ha haft möjligheter att - vid behov - kunna leverera nya chassin från fabriken. Vilka nummer dessa chassin sedan har haft, ja det kan väl ingen säga. Att man skulle leverera en vespas original chassinummer - "på beställning" - på en ny kaross tror jag inte alls på, eftersom risken för fusk och begrägerier skulle vara överhängande.

Jag tror att man på Piaggio stansat in nummren redan i ett tidigt skede av tillverkningsprocessen, och så har man haft ett antal reservdelschassin i lagret med nummer som absolut inte skulle få vara samma som någon hopmonterad vespas. Och då var man ju tvungen att ta till högre - ännu "oanvända" nummer.
HR
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Reservdelskoden är V9M respektive V9T.
Såg senast förra veckan en så sen motor som, skulle jag tro, var en VNA (i alla fall "nya" motortypen) med V9M-kod. Hade tyvärr inte kameran med mig.
/Patrik
anz
Entusiast
Entusiast

Årtal...

Post by anz »

Jag har skaffat mig min 3:e Vespa 50.
Denna hämtade jag igår. Bilder kommer upp så när jag börjar renoveringen. Det behövs...

Nu till frågan.
Ramnummer:
V5A1T, 933927
På motorn:
V5A2M - 245939

På scooterhelp .com står om man söker på ramnummret att det är en vespa 50/R från 81. Men varför kan man inte hitta något på motornummet.

Kan det verkligen vara en 81:a?

Samma sak gäller det på min Vespa 50L, verkar vara omöjligt att hitta vilket år den kommer ifrån, På denna tråd har jag fått lite hjälp, men inget som förklarar varför ramnummret eller motornummer inte kan användas på just min vespa 50 L.

Hur kan jag kolla med säkerhet att min senaste vespa är just en 81a:?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Årtal...

Post by jencla »

anz wrote:Hur kan jag kolla med säkerhet att min senaste vespa är just en 81a:?
Min erfarenhet är att årsmodellen är ganska relativ på sena Vespa 50. Min son hade en som var typad och såld i Sverige 1982 eller rent av -83, minns inte nu för den är såld, men när vi sökte på ramnumret på Scooterhelp så uppgav den att det var en 81-a. En teori jag hört är att Vespa 50 inte sålde så bra då och att maskinerna kunde bli stående länge innan de hamnade hos kund. Men spelar något år hit eller dit så stor roll egentligen?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Nej, ett år mer eller mindre spelar inte någon roll, men att man överhuvudtaget inte kan hitta något alls. Borde det inte finnas listor som täcker allt? Eller där motor hör ihop med mopeden? man kan söka på ramnummer men söker man på motor hittar man inget. Så jag kan säga att min Vespa 50 L egentligen är en 50 N från 63, för det går ju inte att bevisa annat :)

Det jag menar är att jag kan ta vilken vespa som helst från vilket land som helst och själv stansa in ett ramnummer för det går ju inte att kolla om det ramnummret finns eller ens har existerat. Hur kan polisen säga att just den vespa jag har är laglig (30 Moped) jag kan ha tagit hem den från exempelvis Uganda, stansa in V0V 1389 *v5A1T* 12456 etc etc så vips är den tillverkad för svensk trafik. Det går ju inte att kolla. Bara prestanda matchar någorlunda den som ska vara i Sverige så är den helt laglig ju!

Samma sak gäller motorn, varför har de ett nummer om jag inte kan kolla om den motor tillhör just den ramen eller tillverkad ett visst år?

Vilka funderingar eller hur :)?
Post Reply