Blinkers vänster bak funkar inte. I stället blinkar bakljuset. Övriga blinkers funkar. Hur börjar jag felsöka?
Kablar hade lossnat bakom själva blinkersknappen, men dom har jag lött fast. Har kollat med elmätare och det verkar inte komma fram någon ström till kontakten som sitter där under tanken.
Om jag måste ta bort tanken, kan jag göra det med bensin och olja kvar, eller måste jag tömma ur den? Kan man utesluta att reläet är trasigt om tre av fyra blinkers funkar?
Blinkers PX200E
-
- Mästare
Kolla med en ohmmeter om du har :
1. Kontakt mellan blinkerskontakten och pluggen under sidkåpan där kontakteringen sker. I så fall har du inget kabelbrott.
2. Kontakt mellan chassie/motor och pluggen under sidkåpan resp kontakten i blinkerreglaget. Kolla så blinkersen står i "fel" läge så inte reläet är inkopplat. Då hittar du ev. kortslutning och en gissning är att det är höljet som är avgnagt vid styrhuvudet
Är allt OK bör du även ha 12v i pluggen under kåpan när du blinkar och kan fortsätta att leta felet i sidokåpans kablage och lampans jordning
mvh/HB
1. Kontakt mellan blinkerskontakten och pluggen under sidkåpan där kontakteringen sker. I så fall har du inget kabelbrott.
2. Kontakt mellan chassie/motor och pluggen under sidkåpan resp kontakten i blinkerreglaget. Kolla så blinkersen står i "fel" läge så inte reläet är inkopplat. Då hittar du ev. kortslutning och en gissning är att det är höljet som är avgnagt vid styrhuvudet
Är allt OK bör du även ha 12v i pluggen under kåpan när du blinkar och kan fortsätta att leta felet i sidokåpans kablage och lampans jordning
mvh/HB
Det var sladden som lossnat från kontakten. Kändes lite gruvsamt att ta bort tanken bara för att kolla, men det var inte så stor affär. Däremot kan små saker ställa till det för en rookie som jag. Jag höll på oproportionerligt länge med att få dit den där lilla fjädrande ringen som ska över oljeslangen där den går in i förgasaren. Mer än en gång spratt den iväg så jag fick leta den.
Det är lite trist att pula med såna saker på Vespan jag ska sälja. Nu vill jag ju sätta igång med Sprinten!
Det är lite trist att pula med såna saker på Vespan jag ska sälja. Nu vill jag ju sätta igång med Sprinten!