Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Om man nu ska åka bil ska man väl åtminstone ha nåt vackert i backspegeln. :grin:

Image
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Jag och Lill-Anders var ute på en raid idag. :grin:

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Lawman wrote:Jag och Lill-Anders var ute på en raid idag. :grin:

Image
var i dalarna?
Federico
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Vi tog en tur till Torsång strax utanför Borlänge och drack kaffe på fiket där. Mycket fint beläget vid älvkanten. Många båtar och motorcyklar. Inga fler vespor dock men klart värt ett besök.
Finns ett veteranmuseum alldeles intill också om man gillar 20-talsmc.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Dette er ikke min scooter-sesong...

Dagens scooterbilde sier alt om hvor mye jeg har kjørt siste måned;
Image

Slik har jeg hatt det siden Classic Scooterrun 2007...

Men det ser gøy ut, for dere som er ute og kjører!

Forhåpentligvis snakkes vi på Rally Scandinavia!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Svint1 wrote:Dette er ikke min scooter-sesong...

http://img338.imageshack.us/img338/406/030720074fj7.jpg

Beklagar, Svint1! Hoppas du får ordning på din fantastiskt fina Touring snart, så att du hinner njuta av en del av sommaren. Hoppas inte det har någontig att göra med att det är en svensk scooter i Norge bara. Svenska scootrar trivs allra bäst här hemma... :wink:
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Terraplane Blues wrote:
Svint1 wrote:Dette er ikke min scooter-sesong...

http://img338.imageshack.us/img338/406/030720074fj7.jpg

Beklagar, Svint1! Hoppas du får ordning på din fantastiskt fina Touring snart, så att du hinner njuta av en del av sommaren. Hoppas inte det har någontig att göra med att det är en svensk scooter i Norge bara. Svenska scootrar trivs allra bäst här hemma... :wink:
He he, da bør jeg kunne gjøre god figur på Rally Scandinavia, med svensk scooter i Sverige. :lol:

Forøvrig har vest-norge tidenes våteste sommer, så det har vært smått med sol i det siste. Og arbeidsmengden på jobb gir heller ikke så mye tid til overs...

Men RS blir bra!!! :grin:
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Dagens bild

Post by tretjak »

Bidrag till Dagens bild.
Bilden är tagen på Åstön utanför Sundsvall i Medelpad.
Image

En större bild finns på:
http://www.sundsvalltown.com/gt.jpg
Terraplane Blues

Re: Dagens bild

tretjak wrote:Bidrag till Dagens bild.
Bilden är tagen på Åstön utanför Sundsvall i Medelpad.
http://www.sundsvalltown.com/gt2.jpg
Härlig bild på fin GT! Välkommen också till forumet. Skönt nickname från en svunnen tid, om du nu syftar på Vladimir... :wink:
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Tack

Post by tretjak »

Terraplane Blues: Tack. Har en bra bit upp till din nivå vad gäller att plåta Vespabilder. Dina bilder är grymma!

Självklart kommer namnet från nr 20 i Tichonovs vinstmaskin :)
bufflig
Lärling
Lärling

Re: Tack

Post by bufflig »

tretjak wrote:Självklart kommer namnet från nr 20 i Tichonovs vinstmaskin :)
Brutalt OT, men jag måste bara få säga att jag vill minnas att puben KGB i Stockholm har en av tretjak's matchtröjor hängande på väggen... Jag fick nästan en tår i ögat när jag såg den :grin: :grin:

Välkommen till forumet - fin vespa och snygg bild!
Terraplane Blues

Re: Tack

tretjak wrote:Terraplane Blues: Tack. Har en bra bit upp till din nivå vad gäller att plåta Vespabilder. Dina bilder är grymma!

Självklart kommer namnet från nr 20 i Tichonovs vinstmaskin :)
Man tackar för det snälla omdömet! :grin: Din fina bild går inte av för hackor heller. Stort plus i kanten för att du har koll på horisontlinjen, till skillnad från de allra flesta som aldrig kollar horisonten när de fotograferar (kan inte hjälpa det, men jag stör mig enormt på sneda horisonter). Din är 100 % vågrät! :wink:
bufflig wrote:Brutalt OT, men jag måste bara få säga att jag vill minnas att puben KGB i Stockholm har en av tretjak's matchtröjor hängande på väggen... Jag fick nästan en tår i ögat när jag såg den :grin: :grin:
Ännu brutalare OT: jag får gåshud på armarna bara jag tänker på Tomas Sandströms 2-2 på Tretjak i Wien-VM 1987. Jösses, vilka tider det var...
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Jag blir också störd på snea horisonter. Photoshop har räddat mej många gånger med den utmärkta horisontfixarfunktionen. Inte för att jag tar snea kort, men hustrun gör det ibland... ;-)

EDIT: Snygg bild och snygg scooter förresten. Synd att det är snäppet för långt till Sundsvall, jag skulle vilja ha nån att åka med.
Terraplane Blues

Bengan wrote:Jag blir också störd på snea horisonter. Photoshop har räddat mej många gånger med den utmärkta horisontfixarfunktionen. Inte för att jag tar snea kort, men hustrun gör det ibland... ;-)
Vet inte om jag har fel, men har inte de flesta nyare digitalkompakter ett inbyggt rutnät som man kan använda vid önskemål? Åtminstone hade min gamla Pentax Optio 550 det (och det var för ca 5 år sedan). Ett bra trix att fånga horisonten rätt om man inte har rutnät, är att först fokusera och sedan droppa kameran till displayens/sökarens neder- eller uppkant och kontrollera att horisonten är okej, för att sedan vinkla upp kameran jämnt till motivet känns bra och därefter trycka av.

Tack ännu en gång för att du mailade de fina bilderna, Bengan! :grin:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Det var så lite. Ska testa kameratricket.

Jag blir imponerad av snygga bilder, det gör mej lite avundsjuk att vissa tycks ha en medfödd blick för hur man går från ren dokumentation till att uttrycka något mer.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bengan wrote:Det var så lite. Ska testa kameratricket.

Jag blir imponerad av snygga bilder, det gör mej lite avundsjuk att vissa tycks ha en medfödd blick för hur man går från ren dokumentation till att uttrycka något mer.
Vissa har det nog med sig men jag tror att alla kan öva upp sig till att bli väldigt mycket bättre, bättre än man kanske själv tror. så börja exprimentera, det är inte alltid den bild man tror ska bli bäst som verkligen blir det. Terraplanes fårbilder t.ex, svårt att planera hur det ska bli innan ;)
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Bengan wrote:Det var så lite. Ska testa kameratricket.

Vissa har det nog med sig men jag tror att alla kan öva upp sig till att bli väldigt mycket bättre, bättre än man kanske själv tror. så börja exprimentera, det är inte alltid den bild man tror ska bli bäst som verkligen blir det. Terraplanes fårbilder t.ex, svårt att planera hur det ska bli innan ;)
Exakt, alla kan fotografera med ett bra resultat. Det har i regel inte med att göra med vad man har för kamera, utan bara kunskap om lite trix med motiv, vinkel, bakgrund, ljus m m. Mina fårbilder, som Federico nämner, är ett bra exempel på att man inte alltid kan styra motivet (å andra sidan finns det i de bilderna saker som stör mig enormt, men vad det är avslöjar jag inte :wink:). Ofta handlar det istället om att ta många bilder vid samma tillfälle/motiv. Troligtvis blir någon bild bra... :wink:

EDIT: Jag har inte glömt bort dig med Sture-bilden, Federico! Jag har helt enkelt inte haft tid att pilla med den. Skickar slutresultatet så fort det är klart. Sorry för min tidsoptimism... :wink:
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Tretjak + GT

Post by tretjak »

Allvarligt trodde jag först att "fårbilderna" var officiella reklambilder. Om du inte gjort det förr borde du mejla Piaggio och höra om de vill köpa bilderna.

Off-topic om Tretjak:
Halkade av en slump in på CSKA's stadion under ett Moskvabesök. Såg där Tretjaks tröja i taket + byst av Charlamov bland annat. CSKA har träning och deras målis är på väg ut i omklädningsrummet. Jag stoppar honom och frågar om det inte är herr Tichonov som leder träningen. Jovisst! His name is Tichonov. Klart man tog chansen att skjuta en bild på legenden. Tretjak såg jag dock inte till.
Min bild på Tichonov http://www.ffagency.com/106.htm
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:EDIT: Jag har inte glömt bort dig med Sture-bilden, Federico! Jag har helt enkelt inte haft tid att pilla med den. Skickar slutresultatet så fort det är klart. Sorry för min tidsoptimism... :wink:
ingen brådis. barnet har inget eget rum ännu. tror att det skulle passa ovanför spjälsängen.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Terraplane Blues wrote:EDIT: Jag har inte glömt bort dig med Sture-bilden, Federico! Jag har helt enkelt inte haft tid att pilla med den. Skickar slutresultatet så fort det är klart. Sorry för min tidsoptimism... :wink:
ingen brådis. barnet har inget eget rum ännu. tror att det skulle passa ovanför spjälsängen.
Självklart gör den det! :grin: Fast det är nästan att "Sweet Malinda" (affischen nedan) gör sig bättre i ett barnrum. Tyvärr ruskigt svår att få tag på (betydligt svårare än "Haschflickan"). Sture gjorde affischen till sin dotters ära i samband med Underground-utställningen i Lund 1969.

Image
Bergfors
Lärling
Lärling

Depåstopp

Post by Bergfors »

Idag blev det ett nytt bakdäck.

Image

Däcksbyte i bästa Indien-stil.

Image

En barnstol kan användas till mycket.

Image

SBP hade inte gillat det här...

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

Härliga mekbilder, Bergfors! Bra idé med stolen - det är nästan att man skulle ha en sådan stol med sig på scootern alltid, om det nu skulle hända något... :wink:
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Himla fin Touring!

:grin:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Hmmm... det finns altså praktiska fördelar med enkelsadel jag inte kände till! :grin:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Svint1
Lärling
Lärling

Clutch nr 2

Post by Svint1 »

I og med at Bastard'en endelig er kjørbar, er det smallframe'n sin tur;

Den har selvfølgelig utslitt clutch.
Image

Image

Kjekt å skru! :wink:
Post Reply