ny koppling som ej "kopplar"
ny koppling som ej "kopplar"
köpt en ny förstärkt 4 lamells koppling, lammelerna låg länge o väl i motul olja.
Monterning utan problem, ny vajjer + hölje.
Men den vägrar att koppla när växel är i, ser ju att kopplingsarmen rör sig till fullo tror jag....hur mycket spel ska armen där nippeln sitter ha egentligen?
Motorn är helrenoverad, uppstartad utan problem bara den satans kopplingen som inte funkar.
Vad kan detta vara?
MVH Niklas
Monterning utan problem, ny vajjer + hölje.
Men den vägrar att koppla när växel är i, ser ju att kopplingsarmen rör sig till fullo tror jag....hur mycket spel ska armen där nippeln sitter ha egentligen?
Motorn är helrenoverad, uppstartad utan problem bara den satans kopplingen som inte funkar.
Vad kan detta vara?
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Låter som en justeringsfråga - det kan vara lite mek att få ordning på en smallframekoppling... Har du kollat att plungen (den lilla kolven i mässing mot tryckplattan) inte är sliten, för om den är det kan resultatet bli att det inte går att frikoppla helt. Är wirehöljet fräscht, helt och oflexande?
Det brukar ofta vara ett visst glapp i kopplingsarmen. Se först till att justerskruven nere på blocket till kopplingen är iskruvad ungefär till hälften. Montera därefter på en skruvnippel på wiren och sträck densamma parallellt bredvid kopplingsarmen. Ögonmåtta in ungefär var det inledande glappet på kopplingsarmen slutar och fixera skruvnippeln där. På med wiren på kopplingsarmen och testa hur det blev. Efterjustera eventuellt med justerskruven åt det håll som behövs.
Motulolja? Bara det är en rak SAE 30-olja så. Ska bara heta "SAE 30" rätt och slätt, utan tillägg. Brukar även benämnas "gräsklipparolja".
Det brukar ofta vara ett visst glapp i kopplingsarmen. Se först till att justerskruven nere på blocket till kopplingen är iskruvad ungefär till hälften. Montera därefter på en skruvnippel på wiren och sträck densamma parallellt bredvid kopplingsarmen. Ögonmåtta in ungefär var det inledande glappet på kopplingsarmen slutar och fixera skruvnippeln där. På med wiren på kopplingsarmen och testa hur det blev. Efterjustera eventuellt med justerskruven åt det håll som behövs.
Motulolja? Bara det är en rak SAE 30-olja så. Ska bara heta "SAE 30" rätt och slätt, utan tillägg. Brukar även benämnas "gräsklipparolja".
Tack för ett snabbt svar!
Har gjort allt detta du skriver, plungen såg fin ut när jag monterade ihop motorn.
Höljet är nytt och kapat till rätt längd, wiren löper fint, och kopplingsarmen rör sig fint, vid koppling med handtag.
Trots detta frikopplar den inte.
Vad kan det mer vara för fel/justeringar?
Vespan låg på sida under wire spänningen kan det ha någon betydelse?
Håller på o bli tossig på denna maskin.

MVH Niklas
Ps. Motulolja är bara märket, är SAE 30 olja säljs på EM Ds.
Har gjort allt detta du skriver, plungen såg fin ut när jag monterade ihop motorn.
Höljet är nytt och kapat till rätt längd, wiren löper fint, och kopplingsarmen rör sig fint, vid koppling med handtag.
Trots detta frikopplar den inte.
Vad kan det mer vara för fel/justeringar?
Vespan låg på sida under wire spänningen kan det ha någon betydelse?
Håller på o bli tossig på denna maskin.


MVH Niklas
Ps. Motulolja är bara märket, är SAE 30 olja säljs på EM Ds.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Re: ny koppling som ej "kopplar"
Ibland kan det vara så med 4-skivskopplingarna att det blir lite -för- trångt i kopplingskorgen. Då binder skivorna i varandra, och du kan inte koppla ur. Du kan uppleva samma symptom om kopplingskorgen eller stålskivorna är lite skeva. Jag skulle nog börja leta där om du redan kollat det andra som TB tipsade om.
/G
/G
Vitus wrote:köpt en ny förstärkt 4 lamells koppling, lammelerna låg länge o väl i motul olja.
Monterning utan problem, ny vajjer + hölje.
Men den vägrar att koppla när växel är i, ser ju att kopplingsarmen rör sig till fullo tror jag....hur mycket spel ska armen där nippeln sitter ha egentligen?
Motorn är helrenoverad, uppstartad utan problem bara den satans kopplingen som inte funkar.
Vad kan detta vara?
MVH Niklas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: ny koppling som ej "kopplar"
Jag själv har ingen erfarenhet av fyrskivig koppling på smallframe men precis som Hedge skriver så kan man ju misstänka att det blir lite trångt i korgen. Så ett tips kan ju vara att dels mäta kopplingspaketet och jämföra med djupet i korgen men dels också att montera på prov utan kopplingsfjädern för att kolla att lammellerna verkligen har utrymme att gå isär. Men det ordnar sig nog...Hedge wrote:Ibland kan det vara så med 4-skivskopplingarna att det blir lite -för- trångt i kopplingskorgen. Då binder skivorna i varandra, och du kan inte koppla ur. Du kan uppleva samma symptom om kopplingskorgen eller stålskivorna är lite skeva. Jag skulle nog börja leta där om du redan kollat det andra som TB tipsade om.
/G
Har du kollat om plungen är osliten i den icke synliga ändan? (Bara att mata ut den ur sitt gömsle och kolla). Har du den äldre typen av kopplingshandtag, modell smal och spetsig ytterst? Dessa är inte de bästa då det gäller hävarmsförmåga och slaglängd. Den nyare typen (som vissa kallar dogleg) ger bättre slaglängd. Lär även funka med PX-handtag, sägs det. Sen har jag även läst att wirehölje som är tillverkat av fyrkantig tråd skulle flexa mindre än dito av rund tråd. Kan vara värt att testa.
Tack för tipsen.
Har testat med PX handtag (smal spetsig orginal innan), utan resultat, får nog plocka isär kopplingen trotsallt. Kan ju lika gärna byta plunge när allt annat är nytt.
Tror man får modifiera PX handtaget eller styrtoppen något för att få dem att passa, PX handtaget är något större där wiren fästs så det är svårt att "bottna" mot styrtoppen.
Har köpt alla wires På EM och det är rund tråd för hela slanten.
Skall iväg över helgen så det blir nästa veckas projekt här i göteborg regnar det ju bara ändå....
Återigen tack för alla tips!
MVH Niklas
Har testat med PX handtag (smal spetsig orginal innan), utan resultat, får nog plocka isär kopplingen trotsallt. Kan ju lika gärna byta plunge när allt annat är nytt.
Tror man får modifiera PX handtaget eller styrtoppen något för att få dem att passa, PX handtaget är något större där wiren fästs så det är svårt att "bottna" mot styrtoppen.
Har köpt alla wires På EM och det är rund tråd för hela slanten.
Skall iväg över helgen så det blir nästa veckas projekt här i göteborg regnar det ju bara ändå....

Återigen tack för alla tips!
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Va i den kungliga hufvudstaden i helgen passade på ett besök på EHR, ny plunge o tryckplatta, får se hur det funkar när jag river ner imorn.
Kommer berätta hur det gick, fick lite tips av den asisatiske mekanikern som var riktigt trevlig.
To be continued.....
/Niklas
Kommer berätta hur det gick, fick lite tips av den asisatiske mekanikern som var riktigt trevlig.
To be continued.....
/Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Slutledning.
Plockade isär kopplingen varvid tryckplattan låg löst och skvalpade.
Bytte således till ny plunge, tryckplatta, slipade ner styrtoppen något för att få dit mina nya svarta PX handtag, bytte vajjerhölje för 3e gången....inom loppet av några dagar...
Nu frikopplar den hur fint som helst, sååå skönt.
Tack för all respons!
/Niklas
Plockade isär kopplingen varvid tryckplattan låg löst och skvalpade.
Bytte således till ny plunge, tryckplatta, slipade ner styrtoppen något för att få dit mina nya svarta PX handtag, bytte vajjerhölje för 3e gången....inom loppet av några dagar...


Nu frikopplar den hur fint som helst, sååå skönt.
Tack för all respons!
/Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Precis, det är alltid trevligt när folk berättar att de har fått ordning på problemet och hur de löste det. Jag lovar givetvis också att återkomma när jag fått ordning på min orkeslösa Vespa 50, där bl a du, Henrik, var så oerhört hjälpsam och engagerad i en annan tråd. Tack!henrikborjeson wrote:Inget gör oss gladare här på forumet än när någon berättar att man fått grejorna att fungera igen![]()
/HB
