Angående "Dagens Scooterbild"
Angående "Dagens Scooterbild"
Mycket härlig tråd det där, den kan verkligen leva länge. Fick en liten idé när jag såg Bilden som TB tagit på fåren (är för övrigt ny bakgrundsbild på min burk) nämligen en SSK-skärmsläckare. Kan det vara något? Finns det någon händig som skulle kunna ordna det tekniska så att man kan rösta på bilder som ska vara med i en sådan släckare? Kanske avvakta till senhösten med att starta en röstning så att vi har sommaren/hösten att gotta oss åt kommande fina bilder? Vad tror ni?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Snyggt TF! Vad FÅR du allt ifrån? Bäätre bilder får man leta efter
// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Får får får? Nej, får får inte får, får får lamm!
Bä-häää-hä!
/ Lambert Tä-häää-rraplane
<br />Snyggt TF! Vad FÅR du allt ifrån? Bäätre bilder får man leta efter

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Får får får? Nej, får får inte får, får får lamm!
Bä-häää-hä!

/ Lambert Tä-häää-rraplane
Själv skulle jag vilja ha http://img79.imageshack.us/img79/116/121096hn1.jpg i bättre upplösning om det går att ordna? 

Piaggio Fly
Visst, trevligt! Räcker det med 1200x800 eller vill du ha den större? Bilden är tagen med ISO 1600 under mycket knappa ljusförhållanden i 80 knyck, så det är väl egentligen inte världens mest kvalitativa bild. Håll tillgodo!NCR wrote:Själv skulle jag vilja ha http://img79.imageshack.us/img79/116/121096hn1.jpg i bättre upplösning om det går att ordna?

Har du den i 1280x1024 så blir den en given bakgrund. Som den är nu blir den lite utdragen om man vill den skall täcka hela skärmen. (Vilket iofs också ser bra ut men som den perfektionist man är...)Terraplane Blues wrote:Visst, trevligt! Räcker det med 1200x800 eller vill du ha den större? Bilden är tagen med ISO 1600 under mycket knappa ljusförhållanden i 80 knyck, så det är väl egentligen inte världens mest kvalitativa bild. Håll tillgodo!NCR wrote:Själv skulle jag vilja ha http://img79.imageshack.us/img79/116/121096hn1.jpg i bättre upplösning om det går att ordna?

Piaggio Fly
Hmm, tyvärr är det omöjligt att bibehålla bildens proportioner utan att snoppa av kanterna i det formatet. Detta p g a att bilden ursprungligen är av det klassiska 135 mm formatet, vilket ger ett förhållande på 3:2. Du vill ha bilden i ett betydligt fyrkantigare format som är 5:4. Vad är det för konstig datorskärm förresten?NCR wrote:Har du den i 1280x1024 så blir den en given bakgrund. Som den är nu blir den lite utdragen om man vill den skall täcka hela skärmen. (Vilket iofs också ser bra ut men som den perfektionist man är...)

5:4-format (1280x1024) Avsnoppad

4:3-format (1280x960) Avsnoppad

5:4-format (1280x1024) Förvrängd

4:3-format (1280x960) Förvrängd

Tackar!Terraplane Blues wrote:Hmm, tyvärr är det omöjligt att bibehålla bildens proportioner utan att snoppa av kanterna i det formatet. Detta p g a att bilden ursprungligen är av det klassiska 135 mm formatet, vilket ger ett förhållande på 3:2. Du vill ha bilden i ett betydligt fyrkantigare format som är 5:4. Vad är det för konstig datorskärm förresten?NCR wrote:Har du den i 1280x1024 så blir den en given bakgrund. Som den är nu blir den lite utdragen om man vill den skall täcka hela skärmen. (Vilket iofs också ser bra ut men som den perfektionist man är...)De flesta traditionella datorskärmar har väl formatet 4:3? Detta borde isåfall innebära ett upplösningsförhållande på 1280x960 o s v. Högerklicka på Skrivbordet och välj "Egenskaper" och därefter "Inställningar". Där borde du ha ett alternativ som är 1280x960 om du har en datorskärm av hederliga gamla mått. Hursomhelst har du bilden avsnoppad i 5:4-format och 4:3-format nedan, men även icke avsnoppad (istället förvrängda proportioner) i både 5:4-format och 4:3-format. Håll tillgodo!
![]()
Jag har en särdeles standard tft 19" där det optimala skärmläget är just 1280x1024. Nu ser bilden perfekt ut!

Piaggio Fly