Bertil, en Vespa 50 R -74

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

Bertil, en Vespa 50 R -74

Post by Terraplane Blues »

Tänkte att mitt nyförvärv Bertil får en egen tråd. Han snubblades över häromdagen av en slump och bytte ägare för en tank bensin till en Ducati 916. Det är tänkt att Bertil ska fixas till lite snabbt. Har förhoppningar om att Bertil åter ska rulla i början av nästa vecka, då med uppfräschad kaross olik de flesta Vespa 50. Förhoppningsvis kan du följa korttidsprojektet här... :grin:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Bertil verkar ju vara lite klent bestyckad på motorsidan, men å andra sidan har du ju en fin tvåtonslackering på gång :wink: Kan det vara grå hammarlack tro?
Terraplane Blues

bufflig wrote:Bertil verkar ju vara lite klent bestyckad på motorsidan, men å andra sidan har du ju en fin tvåtonslackering på gång :wink: Kan det vara grå hammarlack tro?
Ingen fara, Bertil har en motor också. Har tagit ledigt imorgon för att ge Bertil en omgång med plåthammare och spackel, för på lördag skall han få ny färg och lite annat på sig, he-he. Det blir alltså en snabb "renovering" för Bertil och han kommer säkert att mötas av ett och annat skratt när jag är klar (för vem har sett en V50 med vingar och propeller?). Nejdå, så farligt blir det förhoppningsvis inte... :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Popnitat rally-scope på motorluckan kanske :wink: :grin: :lol: ?
En liiiiten eldsflamma kanske det kan bli iallafall :wink: ?
Terraplane Blues

bufflig wrote:Popnitat rally-scope på motorluckan kanske :wink: :grin: :lol: ?
En liiiiten eldsflamma kanske det kan bli iallafall :wink: ?
Ja, man vet aldrig vad ens skumma hjärna kan komma på för skoj att göra med en Vespa 50... 8) På tal om scoop har jag faktiskt två sådana liggandes som aldrig kommit till användning (modellen man skruvar fast i motorluckan på smallframe). Hmm, kanske man skulle popnita fast dem på skölden? Nej, det hela blir bra mycket flummigare än så - kolla på min avatar för ledtrådar... :wink: Eldsflammor är för raggare!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vad ser jag en patinafreak skriva! Förstöra Bertils patinahistoria med en massa suspekta popnitar ( :x ) och blommiga fästor eller rentavt eldsflammor!? :wink:
Terraplane Blues

vespaco wrote:Vad ser jag en patinafreak skriva! Förstöra Bertils patinahistoria med en massa suspekta popnitar ( :x ) och blommiga fästor eller rentavt eldsflammor!? :wink:
Bertils patina är inget vacker! Han kommer att må så mycket bättre av litet färg och några snygga dekaler. Lovar att han inte kommer att få en enda flamma på sig. Jo, kanske en liten för Buffligs skull... :wink:

Nu ska jag iväg och titta på tyg till Bertil... :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag satt en kväll och letade på nötet efter justa blomdekaler i flower-power-stil, som jag funderade på att förköna min PX med. Hittade inget riktigt bra, men du har lyckats bättre? Juste :wink: :lol:

PS. Välkommen tillbaka till forumet vespaco! Vi har saknat dig :wink: DS.
Terraplane Blues

bufflig wrote:Jag satt en kväll och letade på nötet efter justa blomdekaler i flower-power-stil, som jag funderade på att förköna min PX med. Hittade inget riktigt bra, men du har lyckats bättre? Juste :wink: :lol:

Japp, inköpta på Karlsson i Högsby (köpte allihop!). Hav förtröstan, Bufflig - allt man hänger på en PX blir utseendeförhöjande! Så det räcker fint med bara dekaler oavsett motiv i ditt fall... :wink:

Visst är det härligt att Vespaco är tillbaka! Varje forum behöver en mamma som drar en i örat när det behövs. Puss, mamma!
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

I boken Scooters, red eyes whitewalls & blue smoke finns en rätt skön handmålad Sprint. Inga blommor, men ändå lite flower power.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Terraplane Blues wrote:Japp, inköpta på Karlsson i Högsby (köpte allihop!). Hav förtröstan, Bufflig - allt man hänger på en PX blir utseendeförhöjande! Så det räcker fint med bara dekaler oavsett motiv i ditt fall... :wink:
Det var det värsta jag hört - en PX är en skönhet man inte ska förakta :grin: :wink: För övrigt kan jag inte påstå att min kromosonpakethållare direkt förskönade maskinen, det finns gott om saker som kan förfula något så vackert som en PX :grin:

Apropå dekaler (OT-varningslampan lyser), kom jag över en oanvänd högertrafikdekal från det glada 60-talet häromdagen (en sådan där förvrängt sexkantig dekal med ett H). Finns det någon som haft en sådan på sin vespa och som har en bra idé om var de borde sitta för att vara på en tidstypisk plats? Jag funderade på innanför benskölden, bredvis besiktningsmärket från sjuttiotalet, men det kanske finns någon annan klassisk plats där de bara måste sitta? (Det är förstås på primmyn jag tänker sätta det :wink: )
I boken Scooters, red eyes whitewalls & blue smoke finns en rätt skön handmålad Sprint. Inga blommor, men ändå lite flower power.
Bara titeln på boken är ju fantastisk, det låter som en "must have" :) !
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag hade faktiskt min uppe på styret på SS-en. Då, i september 1967, gällde det ju att varje gång man körde iväg betvinga sina tidigare reflexer och komma ihåg att köra ut på höger sida av gatan/vägen. Inte helt enkelt, vet den som idag hamnar i den engelska vänstertrafiken.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Har min uppe på styret på min V50 1967 också.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

bufflig wrote:Jag satt en kväll och letade på nötet efter justa blomdekaler i flower-power-stil, som jag funderade på att förköna min PX med. Hittade inget riktigt bra, men du har lyckats bättre? Juste :wink: :lol:

majblommor kanske..? :grin:
---------------------------------------------------------
Terraplane Blues

Bengan wrote:I boken Scooters, red eyes whitewalls & blue smoke finns en rätt skön handmålad Sprint. Inga blommor, men ändå lite flower power.
Låter intressant! Du har ingen bild att visa för inspiration?
bufflig wrote:Apropå dekaler (OT-varningslampan lyser), kom jag över en oanvänd högertrafikdekal från det glada 60-talet häromdagen (en sådan där förvrängt sexkantig dekal med ett H). Finns det någon som haft en sådan på sin vespa och som har en bra idé om var de borde sitta för att vara på en tidstypisk plats? Jag funderade på innanför benskölden, bredvis besiktningsmärket från sjuttiotalet, men det kanske finns någon annan klassisk plats där de bara måste sitta? (Det är förstås på primmyn jag tänker sätta det :wink: )
Kul! En dekal från 1967 är ju helt rätt till din Primmy dessutom (hade inte varit nå'n hit om den var en -68:a). Ännu mer som kan bidraga till en överhettad OT-varningslampa, för appropå kvarlämningar från högertrafikomläggningen måste jag berätta att jag en gång hade en original H-skylt (ca 60 cm hög) i mint condition. En polares farsa hittade en helt bunt sådana under grunden i deras sommarstuga och jag fick en. Tyvärr såld nu. Jag röstar för att du ska sätta H-märket på lamphuset framför hastighetsmätaren. Innanför skölden blir säkert också bra...
jencla wrote:Jag hade faktiskt min uppe på styret på SS-en. Då, i september 1967, gällde det ju att varje gång man körde iväg betvinga sina tidigare reflexer och komma ihåg att köra ut på höger sida av gatan/vägen. Inte helt enkelt, vet den som idag hamnar i den engelska vänstertrafiken.
/jens
Det måste ha varit något alldeles särskilt att få uppleva högertrafikomläggningen. Gissar dock att det var något lättare på en scooter än en bil, i o m att man satt ännu mer "bakvänt" på en bil än vad man var van vid p g a vänsterstyrningen. På en scooter sitter man där man sitter s a s.
lambrittan wrote:majblommor kanske..? :grin:
Min mamma samlar på majblommor, så man kanske kan låna några av henne att klistra på? 8)

För att inte bara prata OT: Jag tror att jag skippar dekalerna på Bertil och handmålar honom istället. Det blir lite blommor och blad samt annat flummigt. Har en del idéer, men har ännu inte bestämt bakgrundsfärg. P g a annat som pockade på uppmärksamhet har jag redan halkat en dag efter i schemat. Uppstigning för spackling tidigt imorgon bitti... :/
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Vill inte lägga ut bilder med copyright. Du får dom på mejl istället, så är jag bara lite olydig...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Har sett en hel del vespor med H-märket. Ganska ofta innanför benskjölden faktiskt. och en del på styret.

Lite OT:
För mig är det ju 'högertrafikomläggning' tre/fyra ggr per år och H-märke är perfekt även idag till att komma ihåg. Så det har jag även på min bil oc h på två av scootsen.
Sedan är ju H-märket underbart snyggt. Man kan ju välja både i svenska och skånska färger...
Terraplane Blues

Bengan wrote:Vill inte lägga ut bilder med copyright. Du får dom på mejl istället, så är jag bara lite olydig...
Verkligen hyggligt! Bara ett problem, nämligen att min skräpmail som är reggad på mig här inte kommer kunna ta emot bilderna ("orkar" bara med text). Jättetacksam om du vill skicka till vespa'snabel-a'malmo2.net istället. Tack! :grin:
calle wrote:Har sett en hel del vespor med H-märket. Ganska ofta innanför benskjölden faktiskt. och en del på styret.

Lite OT:
För mig är det ju 'högertrafikomläggning' tre/fyra ggr per år och H-märke är perfekt även idag till att komma ihåg. Så det har jag även på min bil oc h på två av scootsen.
Sedan är ju H-märket underbart snyggt. Man kan ju välja både i svenska och skånska färger...
Oj, jag misstänker att skånska färger är ett känsligt ämne för många, eftersom Skåne uppfattas som landets cancersvulst på vissa håll. Sökningen "Gräv bort Skåne" får 134.000 träffar på Google och det finns t o m en förening som varje år gräver bort en symbolisk bit vid Hallandsåsen.

För övrigt kan man köpa nytillverkade H-märken lite varstans, ofta på sommarmarknader och motorevent, både i svenska och skånska färger. Man kanske skulle måla på ett H-märke på Bertil, även om han är sju år för ung? :grin:

On-Topic om Bertil:
Idag ska det förhoppningsvis hända litet mer med honom. Ska bara dricka en kopp morgonkaffe och drar sedan igång med plåtjobb och spackling. Enda kvarstående problemet är att hitta fungerande färg. Jag har alltså bestämt mig att handmåla grund plus motiv med pensel/roller, men vet inte vad man bör använda för färg till detta. Några förslag? Kan man använda vit elementfärg och blanda till själv med brytningsfärg tro? Tacksam för tips!
Last edited by Terraplane Blues on Sat 14 Jul 2007, 09:51, edited 2 times in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote: vad man bör använda för färg till detta.
jag brukar använda Humbrols.
Image

Ett alternativ är Beckers lackfärg & brytningsfärger :smile:
Terraplane Blues

fritte wrote:
Terraplane Blues wrote: vad man bör använda för färg till detta.
jag brukar använda Humbrols.
http://img225.imageshack.us/img225/7382/wroomfg4.jpg

Ett alternativ är Beckers lackfärg & brytningsfärger :smile:
Tack för tipset, Fritte! Jag har just köpt basfärgen på Flüggers, en halvmatt lackfärg i en jättefin kulör. Jag berättade för expediten vad jag skulle ha färgen till och frågade om det funkade. Då berättade den rara kvinnan i 60-årsåldern, att hon också hade handmålat sin Vespa 125 som hon fortfarande ägde. Scootervärlden är liten, som sagt! Hon var dock inte säker på att det var en Primmy efter att ha tittat på min, men det är ju inte så lätt att hålla reda på...

Ska bara sammanställa vad jag ska ha för kulörer och sedan bege mig till närmaste hobbyaffär. Hoppas bara att modellfärgen lirar ihop med basfärgen och att den inte är för blank. Din målning ser ju riktigt bra ut, så jag hoppas att även jag lyckas lika bra. Tack för tips! Humbrol får det bli... :smile:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tackar för tillbakavälkomsthälsningarna! :D

Jag ser verkligen fram emot att få se Bertils nya päls! Och att eventuellt få burra omkring på den! :P Våga bara sälja den!

OT: Appropå högertrafiken så tror ni att Britannien någonsin kommer att flytta över till högertrafik? Det blir ju jobbigare och jobbigare för varje dag som går med allt fler trafikljus som måste flyttas och allt annat.
Terraplane Blues

vespaco wrote:Tackar för tillbakavälkomsthälsningarna! :D

Jag ser verkligen fram emot att få se Bertils nya päls! Och att eventuellt få burra omkring på den! :P Våga bara sälja den!
Ingen orsak! :wink:

Bertil har redan börjat kosta på - nästan 350 spänn kostade ett dussintal burkar modellfärg av olika kulörer! Med spackel, basfärg samt modellfärg, är jag redan uppe i 600 kr... :yuck: Nu känns det nästan att jag kommer att behålla Bertil ett tag, så förhoppningsvis kan du låna honom nästa sommar, Vespaco! (Om du är rädd om den exklusiva lacken!). Ska se om jag kan lägga upp några bilder ikväll eller imorgon.
Terraplane Blues

Bengan wrote:Vill inte lägga ut bilder med copyright. Du får dom på mejl istället, så är jag bara lite olydig...
Tackar så mycket för de fina bilderna, Bengan! Den med katten på skölden var riktigt snygg och gav en del inspiration. Tack än en gång för att du gjorde dig besväret med att scanna och maila.

Senaste nytt om Bertil:
Försenad från det tilltänkta "tidsschemat". Gjorde rent karossen igår med avfettning och högtryckstvätt och Bertil blev löjligt ren. Blir tvungen att slipa bort den grå färgen innan jag kan spackla, varför allt kommer att ta längre tid. Har gett mig tusan på att rolla på basfärgen idag åtminstone, får se om jag hinner. Upptäckte också att jag hade skänkt bort de extra fälgar av den senare ventilerade typen jag tidigare hade liggandes. Det gör inget, då jag helt enkelt får konvertera Bertil till den äldre typen av täckta fälgar (har delar till detta), som i mitt tycke är så mycket snyggare. Kan förhoppningsvis lägga ut några bilder på en nymålad Bertil ikväll...
Last edited by Terraplane Blues on Sun 15 Jul 2007, 21:44, edited 1 time in total.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Om budgeten tillåter borde du ju kunna blåsa klarlack över dekaler, handmålning, lackfärg och allting, så sitter det tills vespaco kommer och hälsar på :smile:
Terraplane Blues

bufflig wrote:Om budgeten tillåter borde du ju kunna blåsa klarlack över dekaler, handmålning, lackfärg och allting, så sitter det tills vespaco kommer och hälsar på :smile:
Nu är det nog dags att putsa brillorna, Bufflig! :grin: Jag skrev för ett par inlägg sen att jag skippar dekalerna och handmålar motivet också. Därför kan jag nu erbjuda dig några snygga blomsterdekaler till det facila priset av 250 kr/ark, eftersom du hade problem att hitta själv. Så här snygga ser de ut (tänk vad grann PX:en kommer att bli, Bufflig):

Image

I övrigt är jag komplett vansinnig för närvarande! :x Jag köpte ett finspackel på !%*@¤#röv! (Biltema) p g a att det på förpackningen stod: "EXTRA LÄTT ATT SLIPA". Det borde ha stått: "HELT J-VLA OMÖJLIGT ATT SLIPA". Spacklet är för f-n som granit! Jag har slipat hela eftermiddagen lång, med 100 sorters slipmaskiner, med det j-vla spacklet sitter fortfarande kvar och hånflinar åt en! Köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) spackel... :x

PS. Givetvis får du ett ark dekaler gratis om du vill, Bufflig! :wink: DS.
Post Reply