Ingen fara, Bertil har en motor också. Har tagit ledigt imorgon för att ge Bertil en omgång med plåthammare och spackel, för på lördag skall han få ny färg och lite annat på sig, he-he. Det blir alltså en snabb "renovering" för Bertil och han kommer säkert att mötas av ett och annat skratt när jag är klar (för vem har sett en V50 med vingar och propeller?). Nejdå, så farligt blir det förhoppningsvis inte...bufflig wrote:Bertil verkar ju vara lite klent bestyckad på motorsidan, men å andra sidan har du ju en fin tvåtonslackering på gångKan det vara grå hammarlack tro?
Ja, man vet aldrig vad ens skumma hjärna kan komma på för skoj att göra med en Vespa 50...bufflig wrote:Popnitat rally-scope på motorluckan kanske![]()
![]()
?
En liiiiten eldsflamma kanske det kan bli iallafall?
Bertils patina är inget vacker! Han kommer att må så mycket bättre av litet färg och några snygga dekaler. Lovar att han inte kommer att få en enda flamma på sig. Jo, kanske en liten för Buffligs skull...vespaco wrote:Vad ser jag en patinafreak skriva! Förstöra Bertils patinahistoria med en massa suspekta popnitar () och blommiga fästor eller rentavt eldsflammor!?
Japp, inköpta på Karlsson i Högsby (köpte allihop!). Hav förtröstan, Bufflig - allt man hänger på en PX blir utseendeförhöjande! Så det räcker fint med bara dekaler oavsett motiv i ditt fall...bufflig wrote:Jag satt en kväll och letade på nötet efter justa blomdekaler i flower-power-stil, som jag funderade på att förköna min PX med. Hittade inget riktigt bra, men du har lyckats bättre? Juste![]()
![]()
PS. Välkommen tillbaka till forumet vespaco! Vi har saknat digDS.
Det var det värsta jag hört - en PX är en skönhet man inte ska föraktaTerraplane Blues wrote:Japp, inköpta på Karlsson i Högsby (köpte allihop!). Hav förtröstan, Bufflig - allt man hänger på en PX blir utseendeförhöjande! Så det räcker fint med bara dekaler oavsett motiv i ditt fall...![]()
Bara titeln på boken är ju fantastisk, det låter som en "must have"I boken Scooters, red eyes whitewalls & blue smoke finns en rätt skön handmålad Sprint. Inga blommor, men ändå lite flower power.
majblommor kanske..?bufflig wrote:Jag satt en kväll och letade på nötet efter justa blomdekaler i flower-power-stil, som jag funderade på att förköna min PX med. Hittade inget riktigt bra, men du har lyckats bättre? Juste![]()
![]()
PS. Välkommen tillbaka till forumet vespaco! Vi har saknat digDS.
Låter intressant! Du har ingen bild att visa för inspiration?Bengan wrote:I boken Scooters, red eyes whitewalls & blue smoke finns en rätt skön handmålad Sprint. Inga blommor, men ändå lite flower power.
Kul! En dekal från 1967 är ju helt rätt till din Primmy dessutom (hade inte varit nå'n hit om den var en -68:a). Ännu mer som kan bidraga till en överhettad OT-varningslampa, för appropå kvarlämningar från högertrafikomläggningen måste jag berätta att jag en gång hade en original H-skylt (ca 60 cm hög) i mint condition. En polares farsa hittade en helt bunt sådana under grunden i deras sommarstuga och jag fick en. Tyvärr såld nu. Jag röstar för att du ska sätta H-märket på lamphuset framför hastighetsmätaren. Innanför skölden blir säkert också bra...bufflig wrote:Apropå dekaler (OT-varningslampan lyser), kom jag över en oanvänd högertrafikdekal från det glada 60-talet häromdagen (en sådan där förvrängt sexkantig dekal med ett H). Finns det någon som haft en sådan på sin vespa och som har en bra idé om var de borde sitta för att vara på en tidstypisk plats? Jag funderade på innanför benskölden, bredvis besiktningsmärket från sjuttiotalet, men det kanske finns någon annan klassisk plats där de bara måste sitta? (Det är förstås på primmyn jag tänker sätta det)
Det måste ha varit något alldeles särskilt att få uppleva högertrafikomläggningen. Gissar dock att det var något lättare på en scooter än en bil, i o m att man satt ännu mer "bakvänt" på en bil än vad man var van vid p g a vänsterstyrningen. På en scooter sitter man där man sitter s a s.jencla wrote:Jag hade faktiskt min uppe på styret på SS-en. Då, i september 1967, gällde det ju att varje gång man körde iväg betvinga sina tidigare reflexer och komma ihåg att köra ut på höger sida av gatan/vägen. Inte helt enkelt, vet den som idag hamnar i den engelska vänstertrafiken.
/jens
Min mamma samlar på majblommor, så man kanske kan låna några av henne att klistra på?lambrittan wrote:majblommor kanske..?
Verkligen hyggligt! Bara ett problem, nämligen att min skräpmail som är reggad på mig här inte kommer kunna ta emot bilderna ("orkar" bara med text). Jättetacksam om du vill skicka till vespa'snabel-a'malmo2.net istället. Tack!Bengan wrote:Vill inte lägga ut bilder med copyright. Du får dom på mejl istället, så är jag bara lite olydig...
Oj, jag misstänker att skånska färger är ett känsligt ämne för många, eftersom Skåne uppfattas som landets cancersvulst på vissa håll. Sökningen "Gräv bort Skåne" får 134.000 träffar på Google och det finns t o m en förening som varje år gräver bort en symbolisk bit vid Hallandsåsen.calle wrote:Har sett en hel del vespor med H-märket. Ganska ofta innanför benskjölden faktiskt. och en del på styret.
Lite OT:
För mig är det ju 'högertrafikomläggning' tre/fyra ggr per år och H-märke är perfekt även idag till att komma ihåg. Så det har jag även på min bil oc h på två av scootsen.
Sedan är ju H-märket underbart snyggt. Man kan ju välja både i svenska och skånska färger...
Tack för tipset, Fritte! Jag har just köpt basfärgen på Flüggers, en halvmatt lackfärg i en jättefin kulör. Jag berättade för expediten vad jag skulle ha färgen till och frågade om det funkade. Då berättade den rara kvinnan i 60-årsåldern, att hon också hade handmålat sin Vespa 125 som hon fortfarande ägde. Scootervärlden är liten, som sagt! Hon var dock inte säker på att det var en Primmy efter att ha tittat på min, men det är ju inte så lätt att hålla reda på...fritte wrote:jag brukar använda Humbrols.Terraplane Blues wrote: vad man bör använda för färg till detta.
http://img225.imageshack.us/img225/7382/wroomfg4.jpg
Ett alternativ är Beckers lackfärg & brytningsfärger
Ingen orsak!vespaco wrote:Tackar för tillbakavälkomsthälsningarna!![]()
Jag ser verkligen fram emot att få se Bertils nya päls! Och att eventuellt få burra omkring på den!Våga bara sälja den!
Tackar så mycket för de fina bilderna, Bengan! Den med katten på skölden var riktigt snygg och gav en del inspiration. Tack än en gång för att du gjorde dig besväret med att scanna och maila.Bengan wrote:Vill inte lägga ut bilder med copyright. Du får dom på mejl istället, så är jag bara lite olydig...
Nu är det nog dags att putsa brillorna, Bufflig!bufflig wrote:Om budgeten tillåter borde du ju kunna blåsa klarlack över dekaler, handmålning, lackfärg och allting, så sitter det tills vespaco kommer och hälsar på