Federico wrote:Så klart att det är sant! bilder ljuger inte.
"grekiska krukor" va? det är ju ost-india fynd, sånt som hela hamnbotten och marken är fylld med i göteborg, det är bara rena slumpen att gubbens SS delar begravdes med gammalt porslin.
Visst är det sant, det ser man ju på bilden - men med tanke på att ostindiefararen Götheborg förliste ca 900 m ut i havet, måste man berömma gubbens flit med att släpa sin 50SS så långt ut (eller den kanske var en amfibie-50SS?).
Hursomhelst, myten om gubben på en rosa 50SS i Göteborg är inte längre någon myt - det är härmed sanning! (Se själv på Federicos bild). Jag ber om ursäkt för att jag insinuerade att göteborgare generellt är mytomaner. Jag hade fel! :
90SS, mina herrar och damer, 90SS. 50SS är för mesar
Allvarligt skämtat, konstigare saker har hänt. 1998, när jag satt svårt fast i plastsvängen, hade jag kontakt med dåv. generalagenten för Piaggio i Sverige och nämnde att jag tyckte det var synd att de inte tog in Piaggio Hexagon mk2 med den vassa 180 cc tvåtaktaren från Gilera Runner.
"Vi har faktiskt tagit hem en sådan för att typa men bestämde oss sedan för att inte importera den modellen. Den står på vårt lager. Vill du köpa den?" Och det gjorde jag. Samma sak kan ha hänt med SS90.
/jens
på det sättet du fick din Hexagon mk2, fick Olof sin GP och jag min Bajaj Cub...
En 90SS skulle ju också kunna ha varit gråimporterad, det finns många gråimporterade scooters i Sverige. Fler än man tror, många av dessa går med identitet av ngn stulen/kraschad eller av annan anledning avpolleterad scooter. Vissa importerade på riktigt.
jencla wrote:"Vi har faktiskt tagit hem en sådan för att typa men bestämde oss sedan för att inte importera den modellen. Den står på vårt lager. Vill du köpa den?" Och det gjorde jag. Samma sak kan ha hänt med SS90.
/jens
Intressant! Detta borde gå att kolla upp hos Vägverket, för den bör väl ha blivit typgodkänd som just en 90SS?
jencla wrote:"Vi har faktiskt tagit hem en sådan för att typa men bestämde oss sedan för att inte importera den modellen. Den står på vårt lager. Vill du köpa den?" Och det gjorde jag. Samma sak kan ha hänt med SS90.
/jens
Intressant! Detta borde gå att kolla upp hos Vägverket, för den bör väl ha blivit typgodkänd som just en 90SS?
det finns avreggade SS90 i Sverige om man kollar i register. men frågan är om det var riktiga SS90.
/jens
det finns avreggade SS90 i Sverige om man kollar i register. men frågan är om det var riktiga SS90.
Också intressant! I vilket register kan man se det? Minns att det var en misstänkt 90SS på Blocket för drygt ett år sedan. Talade också med en herre på Scooterns Dag, vars släkting påstods ha en 90SS hemma i garaget. Jag ska se nästa lediga dag om jag hinner kolla upp några register hos Vägverket och motsvarande.
Terraplane Blues wrote:
Också intressant! I vilket register kan man se det? Minns att det var en misstänkt 90SS på Blocket för drygt ett år sedan. Talade också med en herre på Scooterns Dag, vars släkting påstods ha en 90SS hemma i garaget. Jag ska se nästa lediga dag om jag hinner kolla upp några register hos Vägverket och motsvarande.
man ringer och söker på olika län, det finns inget rikstäckande register att göra databassökning i men vissa län har lagt in det digitalt.
jag har också hört talas om SS90:s från andra håll, men det visade sig vara smallframeram av primaveramodell med mysko ramnummer... kanske en SS90 som blivit ombyggd till primavera?
Federico wrote:
man ringer och söker på olika län, det finns inget rikstäckande register att göra databassökning i men vissa län har lagt in det digitalt.
jag har också hört talas om SS90:s från andra håll, men det visade sig vara smallframeram av primaveramodell med mysko ramnummer... kanske en SS90 som blivit ombyggd till primavera?
Tydligen måste man vända sig till SVAR i Ramsele och de tar snuskigt mycket betalt vet jag. Hittade en sida som visar en översikt om var man hittar vad:
Angående registerskylten på den röda dikesvespan så är den nog inte finsk. Finska har först bokstäver och sedan siffror med ett streck emellan. Ester har siffror först och sedan bokstäver. Tyskarna brukar väl ha bokstäver, streck, bokstäver, märke och siffror (eller hur det nu var). Men jag anar att det eventuellt kan finnas bokstäver, siffror och bokstäver på den skylten. Konstig skylt...
Och kära TF! Nu skall du inte klaga att sådant inte händer dig, du som fick en nästan prima Vespa för en tank bensin!
vespaco wrote:Och kära TF! Nu skall du inte klaga att sådant inte händer dig, du som fick en nästan prima Vespa för en tank bensin!
Så du menar att Bertil bara är "nästan prima"? Han är ju närmast en grånad gentleman som har åldrats med värdighet! Nåja, jag hör väl hur avundsjukan fullkomligt lyser mellan raderna. Du kan ta en kölapp och ställa dig i kö bland folk som vill köpa denna pärla till Vespa 50. Budgivningen börjar på 16000 när han har blivit rollad med en spann Falu rödfärg...
vespaco wrote:Hallå där! Den saknade ju fälgar, då kan den ju inte vara helt prima! Och du vet vad jag tycker om bucklor och sådant!
Fälgar till Bertil har jag i mina gömmor någonstans, så det är inget problem (jämför skor/inga skor på en människa). Beträffande bucklorna och "sådant" ska Bertil få sig en omgång med riktverktyg i helgen. Han kommer att bli fin igen, jag lovar...
Det er i prinsipp en Primavera med en SSmotor, den har motornummer som begynner på SS90 ingen andre "SS" prylar. De er typet som SS90. De er nokså vanlige i norge, da 125cc ble omgjort fra lett mc til tung i norge i 1971 og dette var eneste modellen som passet inn i det nye norske førerkort systemet.
Burde kunne finnes noen slike i sverige kanskje...?
Stian wrote:Det fins en SS90mk2 med tilnavnet "Racer"
Det er i prinsipp en Primavera med en SSmotor, den har motornummer som begynner på SS90 ingen andre "SS" prylar. De er typet som SS90. De er nokså vanlige i norge, da 125cc ble omgjort fra lett mc til tung i norge i 1971 og dette var eneste modellen som passet inn i det nye norske førerkort systemet.
Stian
Intressant! Har den inte cuttad bensköld heller? Jag har för mig jag har hört något om en Primavera med 90SS-motor här i Sverige. Det kanske kan vara en sådan? Var dessa modeller unika för endast Norge tror du? Tack för infon...
Stian
Nä, den såldes inte heller ny i Sverige. Däremot tror jag den finns bl a i UK, har för mig att jag läst om den i Scootering. Men visst kan exemplar ha kommit hit privatimporterade. Har dock aldrig sett eller hört talas om någon.
Nej TF, den var inte nerskuren utan en vanlig Primavera-kaross, som Stian skriver. Ytterligare ett exempel på Piaggios "bygglådeteknik". Liknande modeller är T5 Classic, PX-kaross med T5-motor(såldes bl a i UK), och TX200, T5-kaross med PX200-motor (sedd i Spanien).
/jns
Stian
Nä, den såldes inte heller ny i Sverige. Däremot tror jag den finns bl a i UK, har för mig att jag läst om den i Scootering. Men visst kan exemplar ha kommit hit privatimporterade. Har dock aldrig sett eller hört talas om någon.
Nej TF, den var inte nerskuren utan en vanlig Primavera-kaross, som Stian skriver. Ytterligare ett exempel på Piaggios "bygglådeteknik". Liknande modeller är T5 Classic, PX-kaross med T5-motor(såldes bl a i UK), och TX200, T5-kaross med PX200-motor (sedd i Spanien).
/jns
eller Vespa GS (alltså inte den från 50-60-talet) som var en T5 kaross med vanlig PX motor, snacka om får i ulvakläder...
Det er ikke en spesiell modell for Norge, men jeg har sett noen tall på hvor mange det var produsert av den totalt(veldig få) og det er en meget stor andel av disse som ble solgt i norge husker ikke disse tallene i farten.
Eneste tegn på at det er en SS er motornummer og modellbetegnelsen, ellers helt standard Primavera.
Sånn for informasjon, en ss90 motor er det slappeste og mest udugelige vespa motor noensinne laget. En alt for tung utveksling gjør at 4ans veksel kan du se helt bortifra selv i nedoverbakke. Så når du er lei av lese motornummeret om og om igjen, er all glede med denne maskinen over....