Hemmabygge med vespamotor från 60 talet

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Hemmabygge med vespamotor från 60 talet

Post by anders2011 »

Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Hemmabygge med vespamotor från 60 talet

Post by Federico »

anders2011 wrote:Vad är det här?s
en massa bra delar! motor, 5-liters tank, hastighetsmätare
Federico
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Varför gör man något sådant? Kanske bara för att se om det blev så fult som polarna trodde... Det blev det. =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Fruktansvärt ful och Benny borde egentligen ha stryk, men de användbara delarna är lätt värt vad han vill ha för bastarden - bara att slå till! En tom kaross, styre samt framskärm och det är en Vespa 50 igen... :wink:
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

:/ hade det varit lite närmare hade jag slagit till för att få delar till mitt vespa 50-objekt som jag ska pyssla med i vinter men men men......
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tycker det var ett kul bygge :grin:
Terraplane Blues

Lawman wrote::/ hade det varit lite närmare hade jag slagit till för att få delar till mitt vespa 50-objekt som jag ska pyssla med i vinter men men men......
Annars kan den inte vara särskilt dyr att skicka med bussgods. Någon hundralapp skulle jag gissa. Vad är det du behöver för delar?
fritte wrote:Tycker det var ett kul bygge :grin:
Jo, det var det faktiskt på ett sätt. Det har kanske skett under en tid då de inte visste bättre. Trist att en Vespa 50 har gått till spillo bara. Hur går det för ditt smallframebygge? Blir det något?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote: Hur går det för ditt smallframebygge? Blir det något?
Tyvärr står det rätt stilla, just nu är det lådor med delar... :smile:

Om bygget: Scootering hade på 90-talet en ritning i varje nummer på ett fantasibygge med vespa eller lambrettamotor, jag uppskattade dessa mycket. Det finns säkert nån här som minns dessa. :grin:
Terraplane Blues

fritte wrote:

Om bygget: Scootering hade på 90-talet en ritning i varje nummer på ett fantasibygge med vespa eller lambrettamotor, jag uppskattade dessa mycket. Det finns säkert nån här som minns dessa. :grin:
Låter spännande! Kommer man att kunna se att det en gång har varit en smallframe? Hojta bara till om det är några delar du söker som är universal V50/Primavera...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote:
fritte wrote:

Låter spännande! Kommer man att kunna se att det en gång har varit en smallframe? Hojta bara till om det är några delar du söker som är universal V50/Primavera...
jodå, tack! :smile:
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Vad är det du behöver för delar?
Kom för ett tag sen över en 68 i uselt skick. Hade stått i ett uthus på jordgolv med punka så länge att 9-tummarna var sönderrostade och det är hål i golvet. :yuck:
Anledningen till att den hamnade där var dock att nåt i tändsystemet hade gått sönder så farbrorn som ägde den före min säljare hade tagit loss allt utanför vevtappen........innan han dog och ingen kunde hitta sakerna. :/
Så nu saknas hela tändsystemet med svänghjul och allt plus hastighetsmätaren som ju också fanns på det här hembygget.
Känns lite som en kulturgärning om man kan få den i trafik igen :grin: så det får nog som sagt bli vinterns projekt. Dyker nog upp som en tråd i projektbilder snart.

MVH Lars
Terraplane Blues

Lawman wrote:
Vad är det du behöver för delar?
Kom för ett tag sen över en 68 i uselt skick. Hade stått i ett uthus på jordgolv med punka så länge att 9-tummarna var sönderrostade och det är hål i golvet. :yuck:
Anledningen till att den hamnade där var dock att nåt i tändsystemet hade gått sönder så farbrorn som ägde den före min säljare hade tagit loss allt utanför vevtappen........innan han dog och ingen kunde hitta sakerna. :/
Så nu saknas hela tändsystemet med svänghjul och allt plus hastighetsmätaren som ju också fanns på det här hembygget.
Känns lite som en kulturgärning om man kan få den i trafik igen :grin: så det får nog som sagt bli vinterns projekt. Dyker nog upp som en tråd i projektbilder snart.

MVH Lars
Hade jag varit dig skulle jag köpt Bennys hemmabygge omedelbums! Jag tror inte det blir lättare eller billigare att hitta de delar du behöver på annat vis. Dessutom är det alltid bra att ha en reservmotor att kunna slänga i. Ser fram emot att få se bilder av ditt projekt!
Post Reply