Hej alla!
Jag är ny i det här forumet idag.
Jag skall köpa mig en Vespa efter många års mc åkande.
behåller mc:n men behöver något annat att "varva ned med"
Frågan är skall jag köpa en 250 GTS ie eller en 250 GTV ie.
Jag kan inte bestämma mig.
Pris skillnaden är ju marginell GTV modellen har ju lädersadel, hade den suttit på GTS modellen så hade ju valet varit enklare
Kan man räkna med ett samlarvärde på GTV modellen
är det någon nackdel med lyktan på skärmen ?
varför flyttades den till styret på 50 talet?
utseende är ju svårt att diskutera GTS har ju det klassiska som man minns från 60-70 talet.
Båda lika läckra på sitt sätt.
Lite tankar inför ett svårt val.
Björn
GTS Eller GTV
Re: GTS Eller GTV
Samlarvärde är ju nästan omöjligt att säga nu. Piaggio gjorde ett antal "jubileumsmodeller" av PX200, frågan är vilken av dem som blir värd pengar, 1996 kom retrolooken med sk. grön originalfärg, sedan ytterligare en retrolook, sedan millenum modellen. Kanske för många olika för att det ska bli samlarvärde?vtwin wrote: Kan man räkna med ett samlarvärde på GTV modellen
är det någon nackdel med lyktan på skärmen ?
varför flyttades den till styret på 50 talet?
Björn
Lyktan på framskärmen kan man gissa varför den försvann;
1. den som kör får bättre synfält eftersom lampan lyser längre när den sitter högre upp
2. de du möter ser dig tidigare
3. design/mode
lycka till med Vespaköp
Federico
Jag tror inte du får någon skillnad i funktion, det handlar om vilket utseende du väljer. Om du får igen prisskillnaden när du säljer är svårt att sia om, i varje fall inte hela mellanskillnaden. Jfr specialversioner av bilar. Det gjordes en begränsad jubileumsserie som kallades Vespa GT60 och i princip är identisk med GTV. Har inte koll på ev skillnader men jag vet att den leverades med ett speciellt utrustningskit. För GT60 kan man nog räkna med ett samlarvärde men knappast för "vanliga" GTV.
Engelska tidningen Scootering provkörde GTV och konstaterade att det nedflyttade ljuset var helt ok. Den vanliga fördelen med en dubbelsadel (GTS) jämfört med två enkla (GTV) är att man kan flytta rumpan och variera sin körställning vid långkörning. Nu är det kanske lite svårare på GTS, det finns ju en "nivåskillnad" i sadeln så i vissa lägen glider man framåt (minns jag från när jag långprovkörde GT200 och skrev om den i Scooteristen).
Så slutsats: Det handlar om din smak och din plånbok. Modernt eller retrostylat? Och, är retrostylingen värd 5000 kr? Funktionellt är det samma scooter, väldigt pigg och trevlig att köra dessutom. Jag själv har varit grymt sugen på en GTV, den väcker mer uppseende, men jag behöver inte fler scootrar just nu
Lycka till
/jens
Engelska tidningen Scootering provkörde GTV och konstaterade att det nedflyttade ljuset var helt ok. Den vanliga fördelen med en dubbelsadel (GTS) jämfört med två enkla (GTV) är att man kan flytta rumpan och variera sin körställning vid långkörning. Nu är det kanske lite svårare på GTS, det finns ju en "nivåskillnad" i sadeln så i vissa lägen glider man framåt (minns jag från när jag långprovkörde GT200 och skrev om den i Scooteristen).
Så slutsats: Det handlar om din smak och din plånbok. Modernt eller retrostylat? Och, är retrostylingen värd 5000 kr? Funktionellt är det samma scooter, väldigt pigg och trevlig att köra dessutom. Jag själv har varit grymt sugen på en GTV, den väcker mer uppseende, men jag behöver inte fler scootrar just nu

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för svaret. Federico
Jo du har rätt de som tjänar på"jubileumsmodeller " är kanhända fabrikanterna själva
Ur trafiksäkerhetssynpunkt så är väl GTS att föredra.
Tack också Jens för inlägget .
jag provkörde en GTS igår ,måste säga att jag blev förvånad hur fint denna maskin gick.
Förövrigt den första vespan som jag har kört
En fördel i sammanhanget var att jag fastnade lite i trafikrusningen och fick känna på variomaticens fördelar .Mycket bekvämt och avstressande utan koppling ,växel,gas kopplng,växel,gas o.s.v..
På motorvägen så var den mycket pigg upp till 90-100 .
det blåste kraftigt och smårengnade men vespans "kända nackdelar " kontra motorcykel var inte så farligt tycker jag.
Visst kände man sidvinden men det blåser ju inte alltid
Det har väl säkert blivit en uppgradering av fjädring och upphängning genom åren.
Björn
Jo du har rätt de som tjänar på"jubileumsmodeller " är kanhända fabrikanterna själva
Ur trafiksäkerhetssynpunkt så är väl GTS att föredra.
Tack också Jens för inlägget .
jag provkörde en GTS igår ,måste säga att jag blev förvånad hur fint denna maskin gick.
Förövrigt den första vespan som jag har kört
En fördel i sammanhanget var att jag fastnade lite i trafikrusningen och fick känna på variomaticens fördelar .Mycket bekvämt och avstressande utan koppling ,växel,gas kopplng,växel,gas o.s.v..
På motorvägen så var den mycket pigg upp till 90-100 .
det blåste kraftigt och smårengnade men vespans "kända nackdelar " kontra motorcykel var inte så farligt tycker jag.
Visst kände man sidvinden men det blåser ju inte alltid

Det har väl säkert blivit en uppgradering av fjädring och upphängning genom åren.
Björn
Hej igen det blev en grön GTV, hämtas nästa vecka
Skulle beställa en Vinröd GTS men de är slut i Sverige, finns bara Svarta kvar.
Jag tycker det skall vara glada färger på mc/vespor överhuvudtaget börjar bli lite trött på den svarta mc trenden "Vana be bikers" som har gällt i flera år nu.
Återkommer med bilder när jag hämtar skönheten.
MVH Björn.
Skulle beställa en Vinröd GTS men de är slut i Sverige, finns bara Svarta kvar.
Jag tycker det skall vara glada färger på mc/vespor överhuvudtaget börjar bli lite trött på den svarta mc trenden "Vana be bikers" som har gällt i flera år nu.
Återkommer med bilder när jag hämtar skönheten.
MVH Björn.