Ny här och vill bara säga hej

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Ny här och vill bara säga hej

Post by NCR »

Ja, som topic säger, hej på er. Jag är helt grön i detta med att äga en scooter, köpte min i förrgår ny, och jag hoppas att det räcker med att den är en äkta Piaggio för att man skall få vara med och leka med herrarna (även om det är en moped) . :D

35 år är man och tänker ha den till att pendla med, tänkte ta en tur idag på en timme ungefär och kom hem efter 6 timmar. Känns som om man var 15 år igen. 8)

Nu skall jag återgå till att läsa på detta eminenta forum!
Piaggio Fly
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Välkommen hit!

Här möter du en trevlig och blandad skara scooterfantaster från Sverige, Norge och Finland. Mest handlar det förstås om veteranscootrar, mest Vespa och Lambretta, och hur man lagar och trimmar dem.

Men några av oss kör plastautomater också. Din Piaggio duger bra, den kan du ha mycket trevligt med :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

jencla wrote:Välkommen hit!

Här möter du en trevlig och blandad skara scooterfantaster från Sverige, Norge och Finland. Mest handlar det förstås om veteranscootrar, mest Vespa och Lambretta, och hur man lagar och trimmar dem.

Men några av oss kör plastautomater också. Din Piaggio duger bra, den kan du ha mycket trevligt med :D
/jens
Tack,

Dock när man läser trådar som http://www.scooterklubben.com/forum_new ... sc&start=0 och då kanske speciellt några personers kommentarer tycker jag mig känna ett visst förakt och kanske i några fall avsky för den fina moped jag just har köpt. Jaja, som nån skrev, "man behöver inte vara medlem för att kunna posta i forumet" och väl är väl det. Jag sökte ganska länge efter ett forum/klubb som man kunde gå med i och träffa folk men efter att ha läst i flera trådar inser jag att automat och plast, hur italiensk den än är, inte hör hemma här. Men med mängden folk som verkar vara med i klubben tror jag inte att just min medlemsavgift blir speciellt saknad.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Olika åsikter, demokrati råder. Men eftersom 98% av gänget i klubben, och absolut alla aktiva i styrelse, redaktion etc, kör klassiska scotrar handlar det givetvis mest om sådana.

Själv har jag under många år vardagskört plastautomater som bruksfordon till och från jobbet och plockat fram gammelscootrarna på helgerna. Det behöver inte vara antingen eller ...
/jens
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

jencla wrote:Olika åsikter, demokrati råder. Men eftersom 98% av gänget i klubben, och absolut alla aktiva i styrelse, redaktion etc, kör klassiska scotrar handlar det givetvis mest om sådana.

Själv har jag under många år vardagskört plastautomater som bruksfordon till och från jobbet och plockat fram gammelscootrarna på helgerna. Det behöver inte vara antingen eller ...
/jens
Skönt att höra, dessutom känns det bättre nu med en kall Boddington framför sig. :)
Piaggio Fly
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

NCR wrote:Skönt att höra, dessutom känns det bättre nu med en kall Boddington framför sig. :)
Säkert ännu bättre med en kall Boddington i magen =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Ny här och vill bara säga hej

Post by henrikborjeson »

Det där är scootering i ett nötskal. Det är så kul att man glömmer tiden. Sedan är vi några veteranare som kanske körde 1h och dikes-mekade i 5 men det hör liksom till ibland :wink:

Det är ganska många som kör både plast/automat för de dagliga transporterna och plåt på träffar och ride-outs. Så länge man gillar att köra scooter får man ha vad man vill. Sen finns här ju en avdelning som heter just Nya fordon där det diskuteras mer automatare. Men som Jens skrev, de flesta på listan/forumet kör plåt

mvh/HB, GS150, Touring150, PX200 och Skipper 125 bland annat
NCR wrote:Ja, som topic säger, hej på er. Jag är helt grön i detta med att äga en scooter, köpte min i förrgår ny, och jag hoppas att det räcker med att den är en äkta Piaggio för att man skall få vara med och leka med herrarna (även om det är en moped) . :D

35 år är man och tänker ha den till att pendla med, tänkte ta en tur idag på en timme ungefär och kom hem efter 6 timmar. Känns som om man var 15 år igen. 8)

Nu skall jag återgå till att läsa på detta eminenta forum!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

NCR wrote:...dessutom känns det bättre nu med en kall Boddington framför sig. :)
Ahh, min herre har god ölsmak! Systembolaget har verkligen ett fantastiskt utbud när det gäller stout och ale i vissa butiker. Jag kan verkligen rekommendera Newcastle Brown Ale om du inte har provat (det står "The one and only" på flaskan och det stämmer verkligen!). Adnams Bitter är en annan höjdare som finns på vissa bolag. Men visst funkar klassiker som Guinness, Boddington och Bombardier också bra.

Välkommen till forumet också och lycka till med din Piaggio-scooter (bra val att inte köpa en kines!).
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

Terraplane Blues wrote:
NCR wrote:...dessutom känns det bättre nu med en kall Boddington framför sig. :)
Ahh, min herre har god ölsmak! Systembolaget har verkligen ett fantastiskt utbud när det gäller stout och ale i vissa butiker. Jag kan verkligen rekommendera Newcastle Brown Ale om du inte har provat (det står "The one and only" på flaskan och det stämmer verkligen!). Adnams Bitter är en annan höjdare som finns på vissa bolag. Men visst funkar klassiker som Guinness, Boddington och Bombardier också bra.

Välkommen till forumet också och lycka till med din Piaggio-scooter (bra val att inte köpa en kines!).
Tack, jag har provat alla typer av öl du nämner, och naturligtvis är de bäst på tapp, även om de flesta blir överraskande bra med den där "gas-burken" de kör med. Första gången jag provande en Guinness på burk var jag höggradligen skeptisk men blev helt paff när jag såg hur väl det ändå fungerade. Guinness på flaska däremot, där går gränsen. :D

När det gäller Kinamoppar så skall jag erkänna att jag var kusligt nära att handla på cityscooter.se och deras http://www.cityscooter.se/catalogue/mop ... kt=Vintage men efter att ha gjort en rejäl sökning på google så hittade jag bara denna firma som sålde moderna Parilla, däremot hittade jag drösvis med Baoshan Retro eller hur de stavar det och därmed föll det alternativet för mig. Homebranding är inte bara kasst utan dessutom på gränsen till lurendrejeri enl mig. Sagt och gjort så hittade jag butiken EM Scooters och fastnade för en Piaggio Fly 50 (då jag aldrig kom mig för att ta mc-kort och nu när man är gift får man väl göra det i smyg :) ). Efter att ha brummat omkring på den i några dagar nu känner man sig som sagt ung på nytt, även om det är något pinsamt att alla ungdomar stirrar på en där man kommer surrande med integralhjälm, mc-handskar och läderpaj när deras skyddsutrustning består av bling-bling kring halsen och bak o framvända kepsar. :lol:

En sak jag undrar över dock, nu skall den ju köras in, och jag tog en sväng i det underbara Göteborgsvädret igår (se "ösregn") och fick stackars Erik på EM att köra en sväng i regnet och lyssna på hojen då jag tycker att transmissionen rasslar och låter. Tydligen är detta som det skall vara, det är väl bara jag som är onödigt orolig nu i början, det brukar ju ta några månader innan jag har fått "maskinellt förtroende" för mina fordon.
Piaggio Fly
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Sagt och gjort så hittade jag butiken EM Scooters och fastnade för en Piaggio Fly 50 (då jag aldrig kom mig för att ta mc-kort och nu när man är gift får man väl göra det i smyg :) ). Efter att ha brummat omkring på den i några dagar nu känner man sig som sagt ung på nytt, även om det är något pinsamt att alla ungdomar stirrar på en där man kommer surrande med integralhjälm, mc-handskar och läderpaj när deras skyddsutrustning består av bling-bling kring halsen och bak o framvända kepsar. :lol:
Bra val av butik och automatscooter, Fly är en fin cityscooter till ett hyfsat pris, tycker jag! Angående MC-kortet; låna ut moppen till din bättre hälft några gånger, så ska du se att ni kan ta MC-kort tillsammans sedan :grin: :wink:

Välkommen :grin: !
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Håller med, man blir ju fundersam när man jämför Baotian Retro
http://www.rollerdoktor.de/Bilder/20010 ... beitet.jpg

med Parilla Vintage:
http://www.cityscooter.se/catalogue/mop ... kt=Vintage

Vi såg samma sak på en MC mässa där flera tillverkare ställde ut liknande EU-mopeder, några med kromlist på lampan och nägra med grå isället för svart sadel men i sak var det samma maskin. Nåja det är ju bra att reservdelarna passar från flera modeller :smile: Det som förvånar mig är att se Parilla i ett sådant sammanhang, luktar att någon fått rätt till varumärket och bestämt sig för att klistra på det på något som är bra nog

Då är det bättre att kalla det Baotian och inte köra med lånta fjädrar (men det kanske också är ett "brand" - vem vet?)

mvh/HB
NCR wrote: När det gäller Kinamoppar så skall jag erkänna att jag var kusligt nära att handla på cityscooter.se och deras http://www.cityscooter.se/catalogue/mop ... kt=Vintage men efter att ha gjort en rejäl sökning på google så hittade jag bara denna firma som sålde moderna Parilla, däremot hittade jag drösvis med Baoshan Retro eller hur de stavar det och därmed föll det alternativet för mig. Homebranding är inte bara kasst utan dessutom på gränsen till lurendrejeri enl mig.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det är verkligen en och samma tillverkare i Kina som gör alla dessa sen sätter alla återförsäljare egna namn på dem.

Tråkigt att ingen ger sig på att skapa andra retro modeller menmen, sån är industrin 2007.
Bara det är gjord av plåt så....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dock, vi ska inte underskatta kineserna. De kommer att lära sig. Jag tror att vi kommer att se och köpa väldesignade maskiner av hög kvalite made in China om max 5 år.

Jämför:
* "Japanskräpet" från 50-talet och japanska bilar från 70-talet med var de står idag kvalitetsmässigt.
* "Made in HongKong" som var ett skällsord på 60-talet.
* Bilar från Korea, t ex Hyundai, från 80-talet jämfört med dagens.
* Scootrar från Taiwan, t ex Kymco, fån 90-talet jämfört med idag.

Osv. De är duktiga och lär sig snabbt, våra vänner i Sydostasien!
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jencla wrote:Dock, vi ska inte underskatta kineserna. De kommer att lära sig. Jag tror att vi kommer att se och köpa väldesignade maskiner av hög kvalite made in China om max 5 år.

Jämför:
* "Japanskräpet" från 50-talet och japanska bilar från 70-talet med var de står idag kvalitetsmässigt.
* "Made in HongKong" som var ett skällsord på 60-talet.
* Bilar från Korea, t ex Hyundai, från 80-talet jämfört med dagens.
* Scootrar från Taiwan, t ex Kymco, fån 90-talet jämfört med idag.

Osv. De är duktiga och lär sig snabbt, våra vänner i Sydostasien!
/jens
visst kommer kvalitet (och det finns redan eftersom de "kända" märkena redan har produktion i Kina). men då kommer prisbilden att bli en annan, en "no-name" scooter för 5-7000 kr kommer troligtvis vara samma skräp då som nu.
Federico
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

:smile: Welcome :grin:
Image
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

Tack skall ni ha för välkomnandet! :D

Idag fick jag hustrun att åka in till EU-Scooters med mig och köpa sig en hjälm (högt motvilligt) och med en del "nejmenuschsåpinsamtattåkamoppe"-kommentarer men det går nog över när vi åker och badar på scootern och kan brumma förbi alla som leter parkeringsplats vid havet och ställa oss gratis nere vid vattnet. :lol:

Dessutom, när det gäller mc-kort så har jag bestämt mig för att ta det nu. Så, nån som har goda erfarenheter av körskolor i Göteborg? Tips och åsikter kring detta mottages tacksamt! Jag har tittat på http://www.jarntorgetstrafikskola.se/priser.asp och tycker väl att det verkar vara både bra placering (dvs nära mitt jobb) och ganska ok priser, eller?

Nu har jag inte tid att sitta här, jag måste ut och...ehh...åka...nånstans! :lol:
Piaggio Fly
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

NCR wrote:Idag fick jag hustrun att åka in till EU-Scooters med mig och köpa sig en hjälm (högt motvilligt) och med en del "nejmenuschsåpinsamtattåkamoppe"-kommentarer men det går nog över när vi åker och badar på scootern och kan brumma förbi alla som leter parkeringsplats vid havet och ställa oss gratis nere vid vattnet. :lol:
Perfekt! En egen hjälm är första steget mot ett bättre liv :grin: - sedan egen moppe, sedan egen lapp, och sedan... världen, helt enkelt :grin: :grin:
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Köp den här till din käresta så är hon såld.
http://www.blocket.se/vi/12654230.htm?ca=15_s
Post Reply