jencla wrote:Jag försökte ladda upp en egen bild som avatar. Under 80 x 80 pixlar och under 6 kB, enligt anvisningarna. Men det gick inte. Försökte med både jpg och gif, men jag fick bara ett rött kryss, död bild.
Vad gjorde jag fel? Eller funkar det inte? Någon som provat och lyckats?
/jens
Edit: Laddade upp bilden på imageshack och la en länk dit, då lyckades det. Men ladda upp direkt till forumet funkar fortfarande inte
Det går inte att ladda upp till forumet, och det är ett medvetet val (discspace). Men det går som sagt utmärkt att lägga upp bilden på imageshack e dyl.
Är det här sådana däringa online-glädjesiffror som de bl a har på SIP för att visa hur stora de är? Onlinerekordet ändrade sig till 52 en stund efter jag tog denna skärmbild. Kul!
Fråga 1 - Varför plockas det bort trådar från avdelningen "SnickSnack" mest hela tiden? Där har bland avsedd OT också funnits en hel del scooterrelaterade trådar som nu är borta. Bortplockandet kan möjligen leda till att folk ogärna postar under den avdelningen om detta fortgår.
Fråga 2 - Var tog alla trådar i avdelningen "Så funkar det" vägen? Innan omläggningen till phpBB fanns där åtminstone ett dussin trådar, vilka decimerades till fyra frågetrådar (som enligt uppmaning ej skulle höra hemma där) som även de senare plockades bort.
Fråga 3 - Varför kan man inte begagna sig av kolon efter en mening längre? phpBB lägger dit en smiley istället.
Svar på fråga 1: Jag har inte en aning. Jag har inte plockat bort en enda tråd från någon avdelning. Måste kolla upp. Kan du ge ett exempel på en tråd som försvunnit?
Svar på fråga 2: Vet inte. Jag har inte varit inblandad i vad som nu hänt med dessa. Jag vet att vi hade problem i samband med övergången till nya forumet, och om jag inte minns helt fel nämndes "Så funkar det"-tråden som en som det blev problem med. Ska kolla.
Svar på fråga 3: Ja du. phpBB anser att det är en smiley...ska kolla om det går att stänga av eller konfa bättre. När du postar kan du ju alltid klicka i 'Disable Smillies in this post' för att kunna använda dig av kolon. Kolla här t ex : : : : :
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Fråga 1 - Varför plockas det bort trådar från avdelningen "SnickSnack" mest hela tiden? Där har bland avsedd OT också funnits en hel del scooterrelaterade trådar som nu är borta. Bortplockandet kan möjligen leda till att folk ogärna postar under den avdelningen om detta fortgår.
Fråga 2 - Var tog alla trådar i avdelningen "Så funkar det" vägen? Innan omläggningen till phpBB fanns där åtminstone ett dussin trådar, vilka decimerades till fyra frågetrådar (som enligt uppmaning ej skulle höra hemma där) som även de senare plockades bort.
Fråga 3 - Varför kan man inte begagna sig av kolon efter en mening längre? phpBB lägger dit en smiley istället.
1: Exempel på tråd som försvunnit från "SnickSnack" var rubricerad som "Dagens scooterkommentar", där någon citerade vad en äldre herre sagt till vederbörande angående scootrar. Tråden fanns där igår eller förrgår. Ytterligare en handfull trådar försvann, mitt korta minne kan dock ej minnas eller redogöra för dem.
2: I "Så funkar det" beskrev bl a jag i en tråd hur min skinnjacka blev en sadel. Bobo visade hur man kunde packa en Vespa på sextiotalet (hans mor och far) m fl liknande trådar.
3:
Tack för ett bra program annars!
V H
/ Sura Gubben
Hedge wrote:Svar på fråga 1: Jag har inte en aning. Jag har inte plockat bort en enda tråd från någon avdelning. Måste kolla upp. Kan du ge ett exempel på en tråd som försvunnit?
Svar på fråga 2: Vet inte. Jag har inte varit inblandad i vad som nu hänt med dessa. Jag vet att vi hade problem i samband med övergången till nya forumet, och om jag inte minns helt fel nämndes "Så funkar det"-tråden som en som det blev problem med. Ska kolla.
Svar på fråga 3: Ja du. phpBB anser att det är en smiley...ska kolla om det går att stänga av eller konfa bättre. När du postar kan du ju alltid klicka i 'Disable Smillies in this post' för att kunna använda dig av kolon. Kolla här t ex : : : : :
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Fråga 1 - Varför plockas det bort trådar från avdelningen "SnickSnack" mest hela tiden? Där har bland avsedd OT också funnits en hel del scooterrelaterade trådar som nu är borta. Bortplockandet kan möjligen leda till att folk ogärna postar under den avdelningen om detta fortgår.
Jag undrar aningen över forumets smileys. De gamla har tydligen blivit sådana konstiga kugghjulsmileys. Och de nya saknar en del av de gamla, t.ex. rolling eyes och evil. (Jodå, jag har kollat in view more...) Kugghjulen är skojiga men ganska små. Är det något slags konverterade bilder som inte blev vad man önskat eller?
De där nya bild + bild = bild under skrivarens info. Vad står de för och hur har de kommit? Är det något som den nya programvaran hittat på eller har admin-personerna suttit och grubblat ut bilder för var och en? Bilderna är så pass små att man inte riktigt fattar vad de föreställer.
vespaco wrote:Jag undrar aningen över forumets smileys. De gamla har tydligen blivit sådana konstiga kugghjulsmileys. Och de nya saknar en del av de gamla, t.ex. rolling eyes och evil. (Jodå, jag har kollat in view more...) Kugghjulen är skojiga men ganska små. Är det något slags konverterade bilder som inte blev vad man önskat eller?
Det är jag som valt två uppsättningar smileys. De gamla gick inte att importera rakt av. Jag gjorde ett script som "översatt" de flesta gamla till motsvarande nya för att inte de gamla posterna skulle ändras allt för mycket.
Kugghjuls-smileysarna tyckte jag var passande för ämnet =)
Jag skulle kunna lägga lite tid på att få exakt samma smileys som i gamla forumet men jag har just börjat på ett nytt jobb och har inte den tiden. Inte än. Så ni får gilla läget på smileys-fronten om ingen annan vill göra det.
Terraplane Blues wrote:
2: I "Så funkar det" beskrev bl a jag i en tråd hur min skinnjacka blev en sadel. Bobo visade hur man kunde packa en Vespa på sextiotalet (hans mor och far) m fl liknande trådar.
Det försvann när jag försökte flytta några inlägg som inte passade in där. Jag tänkte återimportera dem från den gamla databasen (de finns kvar där) men glömde det och åkte på semester istället.
Jag kanske borde titta på det. Men har lite dåligt med data-tid just nu... Men min egen tråd om vespasadel försvann ju också, så jag får nog kolla på det så småningom.
Sen återstår ju problemet om varför de försvann men vi (administratörerna) får väl göra en backup ordentligt innan vi flyttar trådar så att det går att reparera om det händer igen.
Inte frågan om "att gilla eller inte" utan mera "undrar vad det handlar om". Inom datorbranschen får man lära sig att allt inte är som man tror och absolut inte vad man ser. Så man frågar. Uh, jag har tydligen varit för länge i branschen...
Och min kära primavera133, ta ingen stress av adminjobbet, det är ju ett frivillig-jobb. Man skall leva på riktigt också och hinna köra sin skoter! =
Puss och kram Fritte! Och nu märkte jag att puss-smileyn har försvunnit helt!
Det försvinner fortfarande trådar från avdelningen "SnickSnack"! Om de inte plockas bort manuellt av någon filur, måste det ske i det fördolda på annat vis (hmm, man kanske skulle bli säpoagent?). Min tråd "Ibland har man flyt..." under nämnda avdelning, är puts väck sedan några dagar. Så här kan vi inte ha det! (Och vad är det för konstig smiley, förresten?). Det var bättre förr...
okej, fanns ingen bra kategori att lägga i, men men. senaste månaden har jag sett två uppenbart stulna scootrar (om någon saknar en nyare vit PX, med "retrologgan" körde den idag tvärs genom bofils båge upp mot romans park, vid sjusnåret. eventuella extratillbehör bortplockade, likaså skylt. jag skulle hålla utkik där mer om jag saknade den..), och för ett par veckor sen ertappade jag klåfingerniklas som jag avbröt från att talla på min vespa ("jag har haft massor med såna här, men polisen tar dem alltid!") med någon plastsak på gården. att ringa / kontakta polis eller dyl är ju i princip meningslöst och finns ingen annons under "stulna scootrar" är det ju inte mycket att göra.
vet inte var jag försöker komma, men jag skulle själv uppskatta om det fanns någon plats för iakttagelser även om jag inte lagt ut en annons under stulna scootrar.
Det finns massor med nya funktioner i phpBB som inte fanns i det gamla, och en av dom kallas 'Auto pruning'. Den var påslagen för en del sektioner, och tog då helt enkelt bort ämnen där det inte hänt något på 7 dagar.
Har nu slagit av denna funktion förutom för test-delen.
Ledsen för strulet.
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Hallå där!
Det försvinner fortfarande trådar från avdelningen "SnickSnack"! Om de inte plockas bort manuellt av någon filur, måste det ske i det fördolda på annat vis (hmm, man kanske skulle bli säpoagent?). Min tråd "Ibland har man flyt..." under nämnda avdelning, är puts väck sedan några dagar. Så här kan vi inte ha det! (Och vad är det för konstig smiley, förresten?). Det var bättre förr...