Subitus 1967 sleeper...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Subitus 1967 sleeper...

Post by subitus »

Då har jag äntligen efter mycket om och men fått hem den till garaget!
Min första vespa, primavera/popolino 67:a...
Hade väl tänkt att ge den en liten vitaminkick, har börjat sondera trimdjungeln. Fortsättning följer...
Image
By subitus, shot with X450,D535Z,C370Z at 2007-07-11
Last edited by subitus on Wed 13 Aug 2008, 01:22, edited 1 time in total.
-1967 Primavera 154cc-
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Grymt snygg, ser ju ut nästan som ny! Är den lika bra mekaniskt? Är en renoverad/omlackad eller är den bara välvårdad?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Mums! Verkligen snygg!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Grattis till en pärla!

Det var väl den där som har gått i Östergötland och bl a har 133 cc? Jättefin!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

grattis till en snygg vespa.

(och ett otroligt fint garage!)
Federico
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Den är renoverad "delight" av förra ägaren lackad upprustad m.m.
Hur vida motorn är klyvd lr ej vågar jag ej svara på.
Mycket fin och går bra!

Stämmer, har rullat i Motala. Sitter ett polini 133cc med 19/19 och banan.
Dock ej matchportat block. Köpte den med ett el-fel som visade sig vara
en saknad plasthylsa till brytarspetsfjädern. Men efter ett par garagebira
var det tvåtaktsknatter å blårök :D

Har lite funderingar på att klyva motorn och byta vev+lager, koppling+fjäder. Uppgradera till 24mm förgasare och lite busigare pipa.

Att skaffa vespa måste vara bästa föryngringskuren sedan viagra.
Har känt mig som en 15-åring sen i lördags då jag hämtade den,
trimivrig, körsugen och konstant skitig om nävarna...

Kan det vara tvåtakts-sången.... ;)


Bifogar lite mer garageporr till Federico:
Image
By subitus, shot with X450,D535Z,C370Z at 2007-07-12
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 09 Mar 2007, 21:00
Location: Södra Dalarna

Post by Lawman »

Grattis till en snygg vespa som dessutom matchar inredningen i garaget !!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Riktigt snygg vespa. Mycket tjusig. Förstår att det kliar i fingrarna men ska du inte köra av dig de värsta 15-årshormonerna innan du börjar att rodda i den? Trimma motorn låter ju lämpligare som ett vinterprojekt om du nu har så bra verkstad (och slipper cykelställsmek med blåa fingrar)

Ut & kör istället :wink:

mvh/HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jodå, garaget blir man nog avundsjuk på, men jag skall inte klaga som ändå har ett hyresgarage där man kan meka. Och lyssna på Henrik här, ut och köra istället för att sprida motorns alla smutsiga delar runt i det städiga garaget! Sök sällskap med samma hastighet och brummandet blir ännu roligare och du rentavt glömmer hela trimningen. :grin:
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Har varit lite slö med uppdateringar. Men den som väntar... äh ni vet..

Jag kunde inte hålla mig... :grin:

lite bilder:

Image
Morot ur...
Image
Ena halvan
Image
Andra...
Image
Märkligt att man aldrig råkar öppna någon av dom som bara smakar vatten först?
Image
Paket nr2
Image
Nya fälgar med hottade michelin.
Image
Pipa modell Polini evo,
dekaltrimmad med avgasbandage för den rejsiga looken!
Image
Morot polerad samt utsmyckad med kromad fläktkåpa (kass kvalité)
Image
Provpusslat
Image
Redo att monteras
Image
Gaffeln återmonterad med nya dämparen på plats.

Jag skall återkomma med mer bilder och spec snart..
Den är just nu provstartad och väntar på lite nostalgi upphottning i form av nummerplåtar(startnummer) kanske lite gammla dekaler typ "esso" osv. Vi får se vad som händer...

Kompisen sa att han hade läst på forumet ett inlägg ang utformning av vita fälten på sidorna samt bensköld, jag har dock sökt efter någon typ av tävlingsreglemente som en dåre utan resultat.

Någon som vet, skriv gärna en rad...?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei
Hela reglementet hittar du via SSK:s framsida.
Priman ser bra ut, gillar polerade blocket. Har själv primavera projekt på gångs, tänkte också köra gammal rejs stuk.
Nicke


2.3.14 Tävlingsnummer

Scootern skall vara försedd med 3 tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill och tvärs scootern. De 2 andra anbringas längsmed var sida av maskinen, väl synligt för avläsning av varvräkningspersonal. Skyltstorleken ska vara av a4-storlek. Hörnen får dock rundas med en radie av max 50 mm. Sifferhöjden skalll överskrida 100 mm. De 10 bäst placerade förarna i varje klass i föregående års serie ska tilldelas tävlingsnummer 1-10 i resp.klass så att serie-segraren får nr 1 och och förare med en 10:placering får nr10
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

a4...hm käns lite väl stort.....

Vit med blåa siffror... har ju redan svarta liggandes....

Tror det lutar mer åt det estetiska hållet än det korrekta..

Så det blir väl som vanligt "form före funktion..."

Tack för tipset, mitt framför ögonen...
-1967 Primavera 154cc-
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

ta inte det där med siffror å färg / bakgrund eller storlek så hårt, vi blandar å kör friskt, bara man har ett synligt nummer å är glad så går det oftast bra!

Välkommen på rejs!

Mvh Racemaster
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Dåligt med uppdateringar men här kommer lite bilder och kommentarer...
Kanske skulle vart under projekt istället.. :?

Image
Omklädning av v50 sadel.

Image
VeSpaPorr ;)

Image
Före lyft

Image
Squish före

Image
Mäta, mäta, mäta! Skall öka avgas durationen till 187° så pipan kommer till sin rätt.

Image
Squish 0,9mm efter fräsning

Image
Lite bling

Image
Ju fler...

Image
STCC banan i gbg, hål i staketet...Ärligt! :wink:

Image

Image

Image

Image
Siffrorna på...

Image

Image
Provade även med enkelsadel

Image

Image
Lite "oldschool" look :D

Image
Redo för kvällstur!

Image
Sen dess har jag även sålt samtliga mina organ på svartabörsen så att ett sånt här kit kunde inhandlas med tillhörande 54mm vev, pipa och koppling :D :D :D :D Vinterprojekt!

Uppdateras när tid finnes....
-1967 Primavera 154cc-
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Fasen, vad läcker den har blivit - mycket smakfullt! Särskilt kromfälgarna var en godbit. Blir helt klart sugen...

Vad är det för ljuddämpare och vad kostar den? Blev det någon märkbar effektskillnad? Ljudet?

Snyggt jobbat!
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Avgassystemet Heter "VSP race" och är väl kanske inte billigast men vilket ljud och vilket klipp! Låter perfekt lite moto-x plinkande typ.
Min förstärkta koppling (singelfjäder) började slira på 3:an när pipan börjar hjälpa till. Så jag kan absolut rekomendera denna pipa.

Tror den utvecklade näst mest hk i testet "Jencla" hade på fil.
Mest hade "Hammerzombie" men den är ful som stryk enligt min mening.

Sålde pipan i veckan till en kille i england då den inte passar min nya cylinder. Synd att jag inte postade här först då... :sad:

Här är ett filmklipp från mobilen, men vare sig bilden eller ljudkvaliten är speciellt bra, alla höga toner försvinner så plinkandet uteblir :(

http://www.youtube.com/watch?v=zYx1sPYINsw
-1967 Primavera 154cc-
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Tilläggsfråga: Vad kostade blåset och vad är det för cylinder det inte passade på?

Underbart ljud i pipan!

Tack på förhand!
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

-1967 Primavera 154cc-
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Nu har paketet från Novellare kommit... :grin:


Image By subitus, shot with K800i at 2008-08-18

Image By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Hoppas det finns något mer än tomkartonger här....

Image By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Japp, en boa....

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Familjefoto

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
kopplingen.....PORR.....

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Soundcheck! :grin:

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Polini evo vs Falc08

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08
Gamla kopplingen indikerar ett något högre effektuttag än orginal.... :grin:

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18-18
Falc inside!

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Nya tryckplattan skall monteras utan stålclips....känns fel.
Ligger troligtvis emot hela tiden, då den är kullagrad.

Image
By subitus, shot with K800i at 2008-08-18
Garage kväll!
"Fedrick" här på forumet, ligger och so... Ehmm justerar sina vajrar :grin:

På återseende!!
-1967 Primavera 154cc-
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Mmmmm Falc :P Nu blir jag bra avundsjuk.
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Ren och skär avundsjuka.

Nöjde du dig med cyllen o kopplingen eller har du fått mer godis från de krullhåriga italienska bröderna?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

"All in!" :grin:

Falc:
*60mm cyl kit
*54mm vev
*Pipa
*Koppling

SMSa låna, SMSa låna, SMSa låna.....
Grisdyra prylar men förhoppningsvis bra med krut :grin:
-1967 Primavera 154cc-
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

subitus wrote:"All in!" :grin:

Falc:
*60mm cyl kit
*54mm vev
*Pipa
*Koppling

SMSa låna, SMSa låna, SMSa låna.....
Grisdyra prylar men förhoppningsvis bra med krut :grin:
förgasare?

kul projekt! följer med spänning...
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Förhoppningsvis?

Se följande:
http://www.youtube.com/watch?v=h4howGoTIOY&NR=1


...och bäva. Fan vad den går!

/G

subitus wrote:"All in!" :grin:

Falc:
*60mm cyl kit
*54mm vev
*Pipa
*Koppling

SMSa låna, SMSa låna, SMSa låna.....
Grisdyra prylar men förhoppningsvis bra med krut :grin:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply