SS180 1965

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

SS180 1965

Post by Peter Sundfeldt »

Ett par frågor rörande min SS180-65. Har sökt här i forumet om färgkoden till den röda färgen. Har använt alla länktips, men får inte fram koden till just rosso vad-den-nu-heter 1965.
Vidare, sadelskylten längst bak på en 65:a, ska det vara Aquilo(a)-nå'nting eller Piaggio? Och kan man överhuvudtaget hitta en dylik?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Det här är lite lurigt! Jag körde en SS180 1966 från 1966 till -69 och om mitt minne inte sviker mig hade Piaggio olika röda kulörer på 65 resp 66 års modeller.

1965 års modell var något mörkare röd än 1966, om jag minns rätt. Dock har jag inga färgkoder men det har säkert mina kalenderbitande vänner här på forumet 8)
/jen
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Hej!

Kolla ditt ramnummer och titta efter här: http://www.coloreamico.it/servizi/colori/vespa_mod.htm , det finns tre olika röda nyanser till SS vill jag minnas. Sen söker du här: http://www.coloreamico.it/catalogo/vespa.asp?COD=PIA för att hitta den moderna motsvarande PIA koden, alltså färgtillverkaren PPGs kodsystem.

För Aquilamärket kolla SIPs produkt no. 11038000. På min Sprint stod det Aquila made in Italy och inte Aquila Continentale, men utseendet är annars det samma.

-niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

- rosso fino a telaio num. 0016000: 1.298.5847
- rosso dal telaio num. 0016001 al 0036700: 1.298.5850
- rosso dal telaio num. 0036701: 1.298.5802

Dvs ramnummer (inte motornummer!) som är mindre eller lika med 0016000 skall ha kulör PIA 847 (den berömda kardinalröda) och därefter skall det vara PIA 850 (den berömda snabba Monzaröda).

Har ni lagt märke till det fascinerande felet i listan som publicerats runt hela jordklotet? Den sista 180 SS som tillverkades hade ramnummer 36700. Alltså kan det inte finnas någon 180 SS med färg PIA 802 som de påstår i listan! Vi har en super sport från 1967, den skall ha PIA 850, det är kollat, men kanske de sista aningen udda super sportarna (runda lampor osv) hade den grannare (mera orange) färgen. Försökte fråga Piaggio och Colore Amico, men fick inget vettigt svar.

Skulle vara skoj att veta när ungefär under året 1965 som kardinalröd gav vika för monzaröd.
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Jädrars, där fick man svar fort! Vad skönt att det inte är bara jag som tycker det är lurigt.
Men det där med ramnummer-sökning verkar ju fantastiskt smidigt. Ska söka där. Tänkte inte lacka om mitt fynd, det är bara det att handsfacket är lite slipat och bättrat med grundfärg. Rätt kulör på sprayburk gör ju i alla fall bättringarna mer tidstypiska och snygga.
Hoppas det är den snabba Monza-röda, det namnet tilltalar mig kraftigt. Rejsigt mot religiöst!

Erik på EM sa mycket riktigt att SIP hade något Aquila-märke, chansar på det. Även om hojen är patinerad vill man ju gärna att det ska vara helt och rent.

Tack för tips så långt.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Chassinummer 006817. Monzaröd då alltså, om jag fattat rätt!

Information om PPG-lack för de som vill; Uddevalla Lackprodukter (närmast Göteborg förutom Lackdepån i Borås som har semester) hittade lätt koden, gjorde en sprayburk på några minuter och skickade med bussgods. Om man inte vill hämta på plats själv förstås.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Enligt Fram-Kings färgtabell hade SuperSport tom ramnummer 22206 färg 847-"racing red". From 22207 hade färg 850 -"flamröd".
/P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Paka wrote:Enligt Fram-Kings färgtabell hade SuperSport tom ramnummer 22206 färg 847-"racing red". From 22207 hade färg 850 -"flamröd".
/P
Monzaröd var min, det stämmer. Snygg och snabb :evil:

Och sedan var årsmodellerna 1967 och -68 "påfågelsblå", åtminstone de som såldes i Sverige.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Sverige har kanske eget namn på den röda. Enligt Hasse så heter den kardinalröd och det tror jag berghårt på! Har hittat namnet ute på nätet också.

Peter... Tappade du en siffra i ramnumret? För "Chassinummer 006817." ligger före 16000 och pekar på kardinalen.

Färgerna är väldigt liknande. Min GL är Monzaröd (som Hasse säger att är fel *buhuääsnörvel*, skall kolla det någon vacker/regnig dag) och gubbens Touring/GL är kardinalröd. När de står brevid varandra är det få som fattar att de har olika färg. Härligast var när en ny dragonred GTS stod brevid våra raringar så sade ägaren att det var härligt att Piaggio behållit samma färg i produktion i dag! Nej, jag brydde mig inte om att korrigera honom att det var tre olika röda!!

Men en sak till. Du kan nog inte ta en burk med PIA 8xx och fixa färgen för den gamla färgen har ändrat sig. För att få en korrekt fixfärg är du nog tvungen att ta t.ex. en kåpa (eller hela Vespan) med och be om det mest liknande. För annars syns det på långt avstånd att du fixat målfärgen. Och en sak till, färgen har ändrat sig olika på aluminium jämfört med plåt. Den blir liksom ljusare/glåmigare så du kan inte använda "plåtfixfärgen" där om det skall vara riktigt snyggt. Men du kanske inte behöver fixa styrstången?
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Japp, jag missade en siffra, 006817 är ju för bövelen lägre än 16000! En tidig SS, alltså. Kardinalröd eller racing red enligt Paka's svenska tabell från 1967, PIA 847 hos PPG. Får beställa en till bara. Eller så kanske den matchar ändå.
Det är inte så noga om det skiftar lite på handskfacket, bättre som sagt än bruna och blå grundfärgsfläckar. Men tack för omtanken!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Jag har tyvärr varit "frånvarande" de senaste dagarna, så jag kommer in i diskussionen först nu, när den är mer eller mindre avslutad. Men eftersom vespafärgerna och deras mysterier hör till mina "specialintressen", kan jag inte låta bli att komma med några kompletteringar gällande SS-180:s färgnyanser. Samtidigt kan det vara en liten lektion i vespaforskning för alla intresserade:

På Scooterhelp hittar man under de olika "Sportvespornas" namn valda delar av en gemensam reservdelsbok för dem alla. På sidan 225 i den boken (Sök upp den t.ex. med den här länken: http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... al/225.jpg) finns de färgkoder som som var aktuella vid den tidpunkten då boken kom ut. Och hur vet man när den kom ut? Jo, vanligtvis finns det en kod för det på Piaggiobäckernas sista sida. Men i det här fallet finns koden även på sidan 225 längst nere i högra hörnet. Där står det först att det är frågan om andra upplagan. Sedan finns koden 4000/6503, vilket betyder att boken tryckts i 4.000 ex i mars 1965, alltså då Supersporten antagligen just hade börjat tillverkas. Det måste ju - logiskt nog - finnas reservdelsböcker att skickas ut till verkstäderna samtidigt när de första SS:arna åkte ut från fabriken.

På denna förteckning finns bara två olika SS-färger angivna 715 Hawthorn (som vårt öga vill tro att är samma "vita" färg 714 Grey - white lead som GS 160 har!) och 847 Red, d.v.s. den färg, "kardinalröd", som kom redan 1962 (åtm. till Finland!) på GL/ Touring VGLB och året därpå på GL/Touringen VLA, den med den nya, trapetsformade lyktan som tillverkades ända till 1965.

Kombinerar man ihop de uppgifter som står att läsa i Vespa Tecnica (del 3 sid.54) och på Colore Amicos hemsida (http://www.coloreamico.it) om SS:s färger och korrigerar dessa bådas fel gällande SS:ns "födelseår" som skall vara 1964 - inte 1965 - enligt de tabeller över tillvekningsår och chassinummer som hittas på många håll på nätet och dessutom noterar att de "kortkoder" som den ovan angivna sidan 225 använder är samma som PPG:s PIA-kodnummer har idag, så kommer man till föjande sammanställning:

PIA 714 Hawthorn förekom under SS:s hela livstid 1964-68
PIA 847 (Cardinal) Red 1964-65 (chassinr 1001-16000)
PIA 850 (Monza/Ferrari osv.) Red 1965-68 (16001-36700)
PIA 220 (Pavone) Blue 1966-68 (19721-36700)


Jag har också - liksom Vespaco - förundrat mig över färgen PIA 802 Red som skulle förkomma börjande från chassinnummer 36701, vilket såväl Tecnica som Colore Amico hävdar, d.v.s. fr.o.m. det nummer som inte längre blev tillverkat! Helt nytt för mig är att det skulle finnas "sena" SS-vespor med runda lyktor. Men min karriär som sommarmontör på vespaverkstan avslutade jag ju redan 1963, så jag mötte aldrig några så moderna vespor som SS:arna där!! Jag utgår ifrån att dessa "blandras-SS:ar" hade samma styre som Rally 180, som ju började tillverkas 1968, alltså samma år SS-produktionen upphörde. Så i och för sig kanske det inte var så konstigt om antalet karosser och styrstänger till SS-vesporna inte gick jämt upp på slutet. Visserligen byggde ju Piaggio nästan 26.000 Sprintar år 1968 vilka ju hade samma styre som SS, så visst borde det ha räckte till med rätt styren till de sista exemplaren av SS. Men månne det inte var så att SS och Rally 180 tillverkades på samma löpande band, medan det andra bandet (kanske de andra banden!) som tillverkade Sprintar gick på så höga varv att man där inte ville avstå några styren till de sista SS:arna. Sprintarna gick ju åt som smör på heta stenar! De tillverkades ju i ytterligare drygt 116.000 ex ännu de följande sex åren. Och den nya snabbare Sprint Veloce, som skulle tillverkas i över 218.000 ex. fram till 1979, kom i produktion först året 1969, med samma nya, runda lykta i styret som Rally 180 och en rad andra vespor.

Ja, det finns många intressant, små inkonsekvenser och avvikelser från den huvudsakliga produktionslinjen i vespans historia. Alla frågetecken kommer väl aldrig att rätas ut. Men varje märklighet är en spännande utmaning för oss som är födda med en forskarnatur!
HR
Post Reply