Ska jag trimma?
Ska jag trimma?
Ska jag trimma min Touring, eller ska jag skita i det, för att behålla henne så orginal det går? Är så jäkla osäker på om hon ska bli min patient till vintern eller ej.
En annan sak; vilka däck kan ni rekommendera till denna gamla skönhet. Har Zippy1 på min V50, och de verkar bra, men finns det andra bättre till Touring?
/IL RE
En annan sak; vilka däck kan ni rekommendera till denna gamla skönhet. Har Zippy1 på min V50, och de verkar bra, men finns det andra bättre till Touring?
/IL RE
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Ska jag trimma min Touring, eller ska jag skita i det, för att behålla henne så orginal det går? Är så jäkla osäker på om hon ska bli min patient till vintern eller ej.
En annan sak; vilka däck kan ni rekommendera till denna gamla skönhet. Har Zippy1 på min V50, och de verkar bra, men finns det andra bättre till Touring?
/IL RE
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
He he, spør du meg; TRIMMA!!!:twisted:
Men det spørs egentlig hvordan Touringen ser ut idag. Er det en mekanisk god scooter med et karosseri med fin patina på original-lacken, så behold den slik...
Når det gjelder dekk så står vel valget mellom Zippy1 og S1. Forskjellen er vel at S1 slites raskere enn Zippy1. Selv har jeg Zippy1 på min Bastard-Touring...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<br />Ska jag trimma min Touring, eller ska jag skita i det, för att behålla henne så orginal det går? Är så jäkla osäker på om hon ska bli min patient till vintern eller ej.
En annan sak; vilka däck kan ni rekommendera till denna gamla skönhet. Har Zippy1 på min V50, och de verkar bra, men finns det andra bättre till Touring?
/IL RE
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
He he, spør du meg; TRIMMA!!!:twisted:
Men det spørs egentlig hvordan Touringen ser ut idag. Er det en mekanisk god scooter med et karosseri med fin patina på original-lacken, så behold den slik...
Når det gjelder dekk så står vel valget mellom Zippy1 og S1. Forskjellen er vel at S1 slites raskere enn Zippy1. Selv har jeg Zippy1 på min Bastard-Touring...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Inget fel på en pålitlig klassisk Touring. 
Frågar du en trimmare så svarar han/hon trimma. En orginalnörd säger givetvis att du inte skall trimma utan bevara.
Ta hellre en färdigt först... humm... trimmad Vespa och trimma vidare på den, än att du börjar trimma på en orginalvespa, tycker jag. Däremot är det ju inget fel i att renovera motorn med nya packboxar och allt det där som bytas kan. Därefter går den säkert mycket bättre och säkrare.

Frågar du en trimmare så svarar han/hon trimma. En orginalnörd säger givetvis att du inte skall trimma utan bevara.
Ta hellre en färdigt först... humm... trimmad Vespa och trimma vidare på den, än att du börjar trimma på en orginalvespa, tycker jag. Däremot är det ju inget fel i att renovera motorn med nya packboxar och allt det där som bytas kan. Därefter går den säkert mycket bättre och säkrare.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Börja med att gå igenom förgasare och tändning och ev. byt kolvringar
Touring med originalmotor är inget vidare trimmningsobjekt, i alla fall inte om du har den treväxlade lådan. Visst kan man sätta på en 180cc DR/Olympia/Polini men då ska man samtidigt byta förgasare till 24mm och porta om blocket. Och allt för att hårdvarva den i 90km/h?
Vill du trimma så ta hellre en PX125/200 motor och modifiera den, de är mycket robustare och det finns mycket bättre utbud av trimdelar. Spara i så fall den gamla Touringmotorn.
Skulle inte bli förvånad om Vespa snart drabbas av "Zündappsjukan" dvs att det finns hur mycket modifierade delar som helst men att hitta en original 1hk cylinder är betydligt knivigare.
/HB
PS Michelin S83 eller Contis Whitewall är snygga och bra
Touring med originalmotor är inget vidare trimmningsobjekt, i alla fall inte om du har den treväxlade lådan. Visst kan man sätta på en 180cc DR/Olympia/Polini men då ska man samtidigt byta förgasare till 24mm och porta om blocket. Och allt för att hårdvarva den i 90km/h?
Vill du trimma så ta hellre en PX125/200 motor och modifiera den, de är mycket robustare och det finns mycket bättre utbud av trimdelar. Spara i så fall den gamla Touringmotorn.
Skulle inte bli förvånad om Vespa snart drabbas av "Zündappsjukan" dvs att det finns hur mycket modifierade delar som helst men att hitta en original 1hk cylinder är betydligt knivigare.
/HB
PS Michelin S83 eller Contis Whitewall är snygga och bra
Köpa en annan geting för trimning tycker jag låter helt vettigt. En sådan som färdigt har vettigare bromsar och säkerhetsattiraljer som gör att farten inte blir dödlig. De gamla Vesporna är inte riktigt planerade för hysteriska hastigheter. Och börjar man byta ut allting på en gamling för att få säkerheten i skick så förlorar man det härliga nostalgiska i en gammal Vespa.