Vevparti med tjocka axlar?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Vevparti med tjocka axlar?

Post by henrikborjeson »

Hej

Så har man då haft sin premiär på en vietnamscooter och även om det först såg bra ut har många farhågor infriats

Bland annat fick jag (efter att kronmuttern lossnat nästan för hand eftersom låsbricka saknades) dra loss kopplingen med avdragare så att den 3mm tjocka bottenplattan stod som en banan innan jag med däckavtagare, gasol och fryssprej fick den att släppa :smile:

Nu till problemet, axeln på vevpartiet är 0.1mm tjockare än normalt vilket innebär att den glidpassade kopplingen inte ens går att få på. Finns det olika dimensioner (tror inte, kopplingen passar finfint på min touringvev) ? Vad gör man annars? Svarvar ner kopplingsaxeln (dela motor - jobbigt - och vad ska man hitta då?) eller brotschar/honar upp kopplingen så den glider på ?

Eller byta till en riktig italiensk motor?

Alla tips mottages tacksamt

mvh/HB
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag har tyvärr haft det stora missnöjet att renovera(pågår fortfarande) en VBB motor från Asien, jag har aldrig sett något liknande. ALLT var svetsat, hårdlödt och misshandlat, lagernålar ersatta med hemmafilade glidlager.
Växellådan fylld med lagerfett. osv
Rådde ägaren att köpa en ny motor men han ville ha "rätt" motor i.
Nu vet man ju inte hur din ser ut för övrigt men....
Jag hade börjat se mig omkring efter en ny motor.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Sicken grej.
Men inte förvånande.

Finns ej olika storlekar, samma storlek från 50-talet till nu.

att dra upp kopplingen låter enklast, kopplingens grundplatta är billig så om du sedan byter/fixar vev är det inte så dyrt att fixa ny kopplingsgrundplatta.

Från vilken firma kommer Vespan?

Fixade en Lambretta från Hung's Vespashop för ngt halvår sedan och shit, den var bara skrot. Kunde använda delar av växellådan och främre drevet. Resten var skräp.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Killen som äger den är av "rätta virket" och vill att den ska fungera och vara pålitlig, så vi kommer nog att slänga i en Italiensk motor. Problemet är att det är ganska trångt. Funderade först på en PX-motor men redan den Super 150 -66 motor som sitter i nu gnider förgasarburken mot karossen.

Under tiden:
Jag satte i en Touringkoppling som jag honade upp invändigt så den gick på axeln och nu är det OK med kronmutter OCH låsbricka OCH en plunger med oljekanalen åt rätt håll.

Svänghjulet var också kass. Handknackade nitar med 2-3mm glapp så det lät som en maraccas när man körde och dessutom slog den i belysningsspolarna - satte i ett Touringsvänghjul som dock fick filas eftersom cylindern låg emot vid spolporten, stack ut 2mm från blocket.

Annars ser det hanterligt ut. Vet inte vilken firma men säljaren hade nyligen slutat att svara i telefon trots att han lovat full support om något var kass :x

mvh/HB

PS Hur kan man tala om rätt motor i något som är en "Absolute vespa" kompilering? Den jag jobbar med är klart snygg men jag undrar om det finns två prylar som någonsin suttit på samma scooter.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Såhär såg resterna av kopplingen ut. Observera låsringen som var gjord i plåt och inte lyckades hålla ihop kopplingen när man körde pga obefintlig fjädring.

Image

Allt är ihop men tyvärr finns det kvar ett vinande ljud i motorn, men som sagt - det håller nog så länge.

Är det någon som har en 4-växlad vespa motor med 10" hjul över så hör gärna av er. Det går bra med en GL/Touring/GTR motor eftersom han bara finåker med den och 80 km/h räcker gott och väl då.

mvh/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Och så här såg svänghjulet ut, observera att nitarna sitter inte tajt utan man kunde rotera magneterna 5-10 grader. Glidytan är dessutom så grov och ojämn så tändningen hoppade lite hit och dit.

Image

mvh/HB
Post Reply