Touring - 58

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Touring - 58

Post by Lawman »

Jaha då har man 3 st vespor då.... :grin: ....den här gången blev det en stor en.
Var iväg idag på em och drog ut en 58 (VGL1T 013255) ur sin förvaring vid en sommarstuga i södra dalarna. Avställd sen 1974 och i riktigt bra orginalskick. Ger gnista om än kanske lite svagt. Får i alla fall inte fram nån bensin genom förgasaren så det lär få bli en genomgång innan provstart. Bägge växelvajrarna är av i styret så det får bli lite nytt också.
Verkar vara "rätt" så när som på baklyktan men då jag uppriktigt sagt har dålig koll på vad som ska och inte ska sitta på orginal så vet jag inte hur det är med "kofångaren" som sitter på framskärmen osv osv......
Tog i alla fall lite bilder vid hämtningen som kanske kan vara skoj att se.

Image

Image

Image

Image

Image
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Wow! Grattis till en tidig Touring i riktigt skönt skick! Ska du behålla den i det trevliga exteriöra skicket?
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Givetvis ska jag behålla den som den är...!!!! :grin: :grin:
Känns fel att börja lacka om nåt som är bra redan innan. Gillar den röda då det känns som att de flesta orginalare är blå. Dessutom så försvinner ju alla dekaler osv vid renovering. Nej lite service det är allt sen ska den förhoppningsvis starta. Den har ju hållts kvar i registret i alla år också så nu får det väl vara dax.

MVH Lars
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

troligtvis är hastighetsmätaren utbytt, verkar vara en GS150 mätare som sitter där. Originalmätaren tror jag ska vara med vit tavla och graderad till 100km/h, eller så sitter den vita på -57 modellen.

ps. GRATTIS!
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Vackert! Grattis, ännu en historia att vårda och upptäcka. Visst är det den gamla skattekvittohållaren som sitter på framskärmen?

Har en fråga. Det där främre bagageräcket skulle vara väldigt intressant att kopiera. På min Touring finns det hål på just samma ställen och dina bilder ger svaret på vad som suttit där.
Har kontakt här i Göteborg med en smed som gjort väldigt lyckade nyproduktioner av bagageräcken till Heinkel Kabine/Trojan.

Jag skickar ett PM.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Peter Sundfeldt wrote:Vackert! Grattis, ännu en historia att vårda och upptäcka. Visst är det den gamla skattekvittohållaren som sitter på framskärmen?

Har en fråga. Det där främre bagageräcket skulle vara väldigt intressant att kopiera. På min Touring finns det hål på just samma ställen och dina bilder ger svaret på vad som suttit där.
Har kontakt här i Göteborg med en smed som gjort väldigt lyckade nyproduktioner av bagageräcken till Heinkel Kabine/Trojan.

Jag skickar ett PM.
kolla runt med scooterister och scooterfirmor i sverige först, sådana är jag säker på att det hänger i taket runt om i svenska scooteristers garage.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tittade lite mer på dina bilder och konstaterar att det är en VDO hastighetsmätare. Ser också den typiska BOSH tutan. Detta i kombination med den röda färgen talar mycket för att det är en så kallad "Tysk"-Touring. Gissningsvis har du ett tyskt tillverkarnamn på framlyktsringen också.
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Visst är det en tysktillverkad touring -58, fanns som röd och blå.
Jag gissar på Hella, när det gäller strålkastaren.
/P
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

kolla runt med scooterister och scooterfirmor i sverige först, sådana är jag säker på att det hänger i taket runt om i svenska scooteristers garage
Ok, tackar för det tipset. Börjar väl då med att fråga om någon läser detta och har ett sådant räcke som inte används och kan tänkas sälja det?

En tysk alltså, kanske importerad på 70-talet? Eller kom de hit som nya? Härligt nördiga detaljkunskaper där, tänk vad trevligt (och nyttigt) att det finns så'na i alla entusiastfordonsläger!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nej då, de kom -58. Titta bara på återförsäljarens (Östberg igen) fina vattendekal. Hastighetsmätaren och tutan verkar vara samma som sitter på Messerschmitt GS-3. Var rädd om dem. Sanslöst svåra att få tag på. Framför allt tutan tror jag.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Måntro tyskarna använde samma kulör som sedan också togs till Finland -62? I så fall är det en kardinal röd PIA 847 som mörknat till oigenkännelig bourgogne kulör. Kardinalröd är en glad brandbilsröd färg men pga av färgämnena (cellulosa tror jag det var??) så mörknar färgen vilket är ganska fascinerande när man vant sig att solen bleker färgen. Fast tyskarna kanske hade sina egna färgpytsar och då kan färgkoden vara något helt annat.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Måntro tyskarna använde samma kulör som sedan också togs till Finland -62? I så fall är det en kardinal röd PIA 847 som mörknat till oigenkännelig bourgogne kulör. Kardinalröd är en glad brandbilsröd färg men pga av färgämnena (cellulosa tror jag det var??) så mörknar färgen vilket är ganska fascinerande när man vant sig att solen bleker färgen. Fast tyskarna kanske hade sina egna färgpytsar och då kan färgkoden vara något helt annat.
jag har sett andra "tyskar" med samma mörk-röda färg, troligtvis är det en annan kulör
Federico
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

He he den här var visst intressantare än jag trodde. :grin:
Då detaljerna tydligen är av intresse så tog jag ett par bilder på dessa.

MVH Lars

Image

Image

Image

Image

Image
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Coola detaljer!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Härlig dalahäst!
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Igår fick så gamlingen sig äntligen en första omgång i garaget. Rengjorde förgasaren och luftfiltret, böt olja (inte stor skvätt i där inte), rengjorde luftpluggen och satte slutligen i nytt stift. Efter ett antal kickningar startade den och rökfyllde hela rummet mycket snabbt och effektivt innan den la av. Senare på kvällen så gjordes ett nytt försök och då startade den igen om än inte lätt så i alla fall lättare. Upptäckte då att kröken före ljuddämparen fått sig en smäll i tidernas gryning eller så och att bara ca halva röret var öppet. Borde ju hämma en hel del så det blir väl nästa sak att åtgärda.
/Lars
lill anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by lill anders »

Lawman wrote:Igår fick så gamlingen sig äntligen en första omgång i garaget. Rengjorde förgasaren och luftfiltret, böt olja (inte stor skvätt i där inte), rengjorde luftpluggen och satte slutligen i nytt stift. Efter ett antal kickningar startade den och rökfyllde hela rummet mycket snabbt och effektivt innan den la av. Senare på kvällen så gjordes ett nytt försök och då startade den igen om än inte lätt så i alla fall lättare. Upptäckte då att kröken före ljuddämparen fått sig en smäll i tidernas gryning eller så och att bara ca halva röret var öppet. Borde ju hämma en hel del så det blir väl nästa sak att åtgärda.
hej ville veta om vaxningen fungerade vill gärna se en bild här på forumet :smile: lill anders
Post Reply