Vespa touring4 150cc

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Vespa touring4 150cc

Post by janix »

Hej.
Jag undrar om det finns andra vespamodeller som har samma motor som Vespa touring4 150cc,och i så fall vilka?

Det kanske finns någon som vet.
Tacksam för svar.
Janne.:?:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Den är ensam om den motorn men det finns en hel mängd motorer som passar.
VH,
Calle
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej
Tack,det var var ju bra att få reda på det.
Vet du vilka som passar,kan ju vara bra att veta om orginalmotorn pajar?
Jag har köpt 61 årsmodell i nyligen.
Mvh
Janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej
Tack,det var var ju bra att få reda på det.
Vet du vilka som passar,kan ju vara bra att veta om orginalmotorn pajar?
Jag har köpt 61 årsmodell i nyligen.
Mvh
Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

I princip alla "stora" vespamotorer från 59 och framåt passar, med undantag för GS150. Vet inte om GS160/SS180 funkar, men det är ändå inget att rekomendera som utbytesmotor av olika anledningar. Det bör också vara en motor med 10-tums hjul, inte 8-tum (såklart).

Med "stor" vespa motor menar jag de som tillhör modeller där kåporna sitter monterade på ramen, inte de som har kåpor som är pressade i chassiet (smallframe), dessa 50-125cc motorerna passar inte.

man får räkna med att modifiera elsystemet något oavsett vilken annan motor man byter till. hittar du en med elektronisk tändining (P-PX) så är det ett plus.

Federico
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej.
Tack så mycket för det uttömmande svaret,kommer säkert till nytta framöver.
Mvh
Janne
Jakob
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Mon 23 May 2005, 00:10
Location: Sweden
Contact:

Post by Jakob »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Vet inte om GS160/SS180 funkar, men det är ändå inget att rekomendera som utbytesmotor av olika anledningar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Av vilka anledningar? Jag har en SS180-motor liggande här hemma... kanske inte är värt att renovera upp den?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jakob</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Vet inte om GS160/SS180 funkar, men det är ändå inget att rekomendera som utbytesmotor av olika anledningar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Av vilka anledningar? Jag har en SS180-motor liggande här hemma... kanske inte är värt att renovera upp den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den största anledningen är att vissa SS180 motordelar är extremt svåra att hitta, det handlar om allt från lager i växellådan till förgasardelar. Sedan är SS motorn bredare än övriga "stora" motorer, om den går in i en Touringram så kommer fläktkåpan garanterat att ligga och skava mot Touringens motokåpa.

Det är inget fel på en fungerande SS motor, alla som kört vet hur skön den är, men som sagt inget att rekommendera som "uppdatering" till en gammal Touring.

En bra och komplett SS motor skulle jag värdera lika högt som en PX200 motor, kanske t.o.m högre. I england och tyskland skulle du garanterat kunna byta bort den mot en bra PX200 motor, om det nu var så att du bara hade en motor liggandes?

Federico
Jakob
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Mon 23 May 2005, 00:10
Location: Sweden
Contact:

Post by Jakob »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
En bra och komplett SS motor skulle jag värdera lika högt som en PX200 motor, kanske t.o.m högre. I england och tyskland skulle du garanterat kunna byta bort den mot en bra PX200 motor, om det nu var så att du bara hade en motor liggandes?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack, det kan vara bra att veta... Jag har morfars gamla krockade SS180, och jag tror inte det är något fel på motorn, mer än att kolven nu har kärvat fast. Just nu bara ligger den, eftersom jag försöker få igång en, icke krockad :), Rally 180 som jag också fått från morfar. Sitter och skriver med smutsiga händer nu, har precis fått loss en fastkärvad kolv på den också. :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jakob</i>
<br />

Tack, det kan vara bra att veta... Jag har morfars gamla krockade SS180, och jag tror inte det är något fel på motorn, mer än att kolven nu har kärvat fast. Just nu bara ligger den, eftersom jag försöker få igång en, icke krockad :), Rally 180 som jag också fått från morfar. Sitter och skriver med smutsiga händer nu, har precis fått loss en fastkärvad kolv på den också. :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vissa karossdelar till SS är också värt en del på marknaden. Kåpor och framskärm är t.ex inget man hittar nytillverkat (inte ännu, kommer säkert om några år). hur illa krockad är den? bara skräp?

Federico
Jakob
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Mon 23 May 2005, 00:10
Location: Sweden
Contact:

Post by Jakob »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
Vissa karossdelar till SS är också värt en del på marknaden. Kåpor och framskärm är t.ex inget man hittar nytillverkat (inte ännu, kommer säkert om några år). hur illa krockad är den? bara skräp?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, det är bara motorn som är nåt att ha. Jag vet inte vad som hänt med resten eftersom jag bara har bakpartiet med innehållande motor och bakhjul, men det var nog inget kvar av det.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Vissa karossdelar till SS är också värt en del på marknaden. Kåpor och framskärm är t.ex inget man hittar nytillverkat (inte ännu, kommer säkert om några år).
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jodå, SIP kränger framskärmar för €50: http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 1935791f9d

Motorkåpor är svårare dock, men jag har lyckats finna ribborna i lösvikt, och sen är det bara att låta den lokala svetsaren gå loss...

Du vill inte sälja kåporna till mig, ifall den är gravt krockad i fronten, ex..?
Jakob
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Mon 23 May 2005, 00:10
Location: Sweden
Contact:

Post by Jakob »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />
Du vill inte sälja kåporna till mig, ifall den är gravt krockad i fronten, ex..?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tyvärr finns inte heller några kåpor. Bara fotplattan och själva huset för motor och bränsletank. Det var ganska länge sen den krockades, så jag antar att det mesta åkt till skroten.
Post Reply