Identifiera en motor?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
LarsLudvig
Drömmare
Drömmare

Identifiera en motor?

Post by LarsLudvig »

Hej Forum.
Jag skulle behöva lite hjälp att identifiera en motor som jag fick med, i delar, då jag köpte min Vespa 50 1964 förra sommaren. Enligt min research handlar det om en motor till en v50 special, prefixet till serienmumret är V5A2M.
Stämmer det? I så fall vilken/vilka är de stora skillnaderna mellan den och den vanliga V50 motorn?

Tacksam för svar. :grin:

Nybliven vespaägare.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej och välkommen till forumet!

V5A2M ersatte V5A1M någon gång sent 1971 och satt på Vespa 50 R (fr o m ramnr 752189) samt Vespa 50 Special fr o m 1972. Det är idenstiska motorer med enda skillnaden att V5A2M har yttre tändspole istället för inre som satt på V5A1M. Ingen egentlig skillnad alltså.

Är det verkligen en -64:a du har? Liten motorlucka? Dessa Vespa 50 N togs aldrig in till Sverige, utan det dröjde till 1966 innan de togs in. Du kan väl lägga upp en bild på din Vespa 50? Vore kul att se!
LarsLudvig
Drömmare
Drömmare

Post by LarsLudvig »

Säljaren var säker på årtalet, jag dubbelkollade... Men det verkar som om vi båda hade fel, fel, fel.
IMG numret antydde 1964, hade det nu varit ett ramnummer. 1977 ska det förstås vara!
Också ett bra år...
Vilken motor är i så fall original?
V5A1M 362679 eller
V5A2M 329629

Ska hur som helst bli kul att sätta ihop allt igen, reservmotorn alltså.
Finns det kanske nån bra sida med tips?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

LarsLudvig wrote:Säljaren var säker på årtalet, jag dubbelkollade... Men det verkar som om vi båda hade fel, fel, fel.
IMG numret antydde 1964, hade det nu varit ett ramnummer. 1977 ska det förstås vara!
Också ett bra år...
Vilken motor är i så fall original?
V5A1M 362679 eller
V5A2M 329629

Ska hur som helst bli kul att sätta ihop allt igen, reservmotorn alltså.
Finns det kanske nån bra sida med tips?
Det lär vara en Vespa 50 R du har om det stämmer att den är från 1977 och då ska det sitta en V5A2M-motor på. Den andre torde ha suttit på en Vespa 50 N från sent sextiotal. På Scooterhelp hittar du allt du behöver, t ex sprängskisser, mektips m m.

http://www.scooterhelp.com

Lycka till med din V50!
Post Reply