Intressant det där. Jag bytte olja på min GL i förra veckan och fick bara i ca 1,75 dl. Undrar om det inte ligger massa gammal gucka på botten av växellådan. Man kanske kan slå i fotogen och skaka runt lite? Känns ju lite halvtrist att klyva motorn bara för att kolla...
När jag sommarjobbade på bensinstationer, back in the sixties, fanns det en särskild produkt som kallades sköljolja.
Nog för att det kan ligga goja i växellådan men att den skulle vara så full att man bara får i 0,5 dl verkar väl ändå osannolikt? Vad kommer ut när du öppnar bottenpluggen, Bustamente? Olja eller oljegröt eller vad?
/jens
Dartman wrote:Intressant det där. Jag bytte olja på min GL i förra veckan och fick bara i ca 1,75 dl. Undrar om det inte ligger massa gammal gucka på botten av växellådan. Man kanske kan slå i fotogen och skaka runt lite? Känns ju lite halvtrist att klyva motorn bara för att kolla...
många faktorer som spelar in för hur mycket olja man får i.
har man t.ex bytt stötdämpare och på så sätt ändrar vinkeln på motorn eller bara har ett garagegolv som lutar blir det fel mängd olja.
jencla wrote:Rätt så, Federico, men en halv deciliter?? Då vill jag inte ha det garaget
/jens
förbryllad
på min LowRider GS går det i betyligt mycket mer än 2,5. Det är precis så att nivån ligger under kickaxeln ut, än så länge inga läckage. Verkar inte påverka motorn heller (so far...
He he. Det kan vara så illa så att jag har fyllt på i fel hål. Det finns en bult strax ovanför avtappningshålet som jag antog var för påfyllning. Men det sitter även en bult uppe vid växelföraren. Fyllde på där och fick i ett par-tre deciliter till. Det står inget "olio" på någon av dem... Motorn är totalrenoverad så det finns ingen gammal klet i den alls...
Där ser man, då fyllde jag rätt från början och lär ha för mycket olja i nu då. Då rymmer min max en halv dl
Lutningen på motorn kan ju vara fel. Det sitter 8" på fast motorn är gjord för 10". Kan det påverka så extremt mycket? Och hur löser jag det? Lutar skiten och häller i ca 2,5 dl?