Kan man älska en plastig kines?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
rutte
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Tue 03 Jul 2007, 17:31
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lång krokig väg

Post by rutte »

Terraplane Blues wrote:
rutte wrote:En lång krokig väg att köra på med sin scooter är kul
:grin: En lång krokig förklaring om något som inte spelar någon roll? Näh, jag vet inte..... Nåja, det går iaf att från någon med så genuint cementerad grunsyn höra kina-plasten kallas för "kinascooter" och inte "kinamoped", "riskokare" el- dyl. :evil: Skulle säga att klubben har lite plastfobi trots allt. Ja, även att det är Svenska Plåtscooterklubben. Hur ska man som djupt intresserad av plåtscootrar och samtidigt stormförtjust i en plastscooter bete sig? Sedan som svar på det sista nämnda, det är inte en transport, det är en livsstil. Eller? Länge leve Svenska Scooterklubben! Tack alla oldschool plåtscooterister som vårdar sina konstverk och förskönar Sverige! Ge inte upp alla i motvind och regn kämpande plastscooterpendlare som tar scooterismen vidare till nästa nivå!
Du får ursäkta mitt svamlande, men det blir lätt så när jag sätter igång. Ska försöka vara något tydligare nu... :/

Först och främst tycker jag att du skall ha all heder av din entusiasm för plastscootrar och dina initiativ för att skapa en debatt om plastscooterns vara eller icke vara i dessa sammanhang. Men som medlemssammansättningen ser ut just nu i SSK, tror jag dock inte att du kommer att bli särskilt hörsammad. Majoriteten verkar inte ha mycket till övers för dessa "popmoppar" som väller in från bl a Kina. Inte jag heller, om jag ska vara ärlig. Jag tycker i princip att alla plastscootrar är vidriga ur estetiskt synvinkel (med ett fåtal undantag) och skulle aldrig för mitt liv få för mig att köpa en sådan. Kompisen köpte en Qingqi 125 - trots pekpinnar från min sida - och redan första dagen lade tutan av. Framhjulet satt felaktigt monterat med vibrationer som följd, något försäljaren besvarade med att "det rättar säkert till sig efter lite körning". Pyttsan! Man får vad man betalar för...

Så nerkräkt av plastscootrar som Sverige blivit de senaste åren, måste det bara finnas underlag för att starta en rikstäckande plastscooterklubb. Med eldsjälar som du vid rodret tror jag att ni går en ljus framtid till mötes och om trettio-fyrtio år får ni ta ställning till om er klubb skall tillåta den tidens nya scootrar, vilket material de än må vara gjorda av och hur poppiga de än må se ut då (man undrar om det kan bli värre än idag?). Släng in en annons på Blocket eller på SSK:s annonsavdelning och basunera ut att du tänker starta en plastscooterklubb, så kommer du troligtvis få massor av intresserade plastscooterister (he-he, låter nästan litet kul, ungefär som "plastpappa" eller något annat som inte är riktigt på riktigt) :grin:

Som svar på ditt svar om scootern som transportmedel eller livsstilstillbehör, kan åtminstone jag säga att det i mitt fall helt klart är det första. Jag kör plåtscooter ungefär mellan 1000-1500 mil per år, året runt oavsett väder och vind (även om jag faktiskt har bil, men som mest bara står). Inte heller äger jag någon parka eller Davidahjälm och kommer troligtvis aldrig få för mig att se Quadrophenia, så livsstil...nej, det är det definitivt inte. Men jag älskar ändå gamla scootrar över allt annat - de har något magiskt och älskvärt över sig, till skillnad från deras asienproducerade bastardkusiner av idag... :mrgreen:

Jag önskar dig verkligen lycka till med din entusiasm och hoppas att du hittar en grupp gelikar att starta en förening med. Har du vägarna förbi Malmö tar jag och Bettan (min Primavera) gärna en runda med dig och din riskokare. Jag har verktyg med mig om det skulle vara något... :wink:

Peace and Happiness!

(Ta mig inte på ett för stort allvar, jag har skum humor!)
Bra svar! :smile: Jag tar gärna vägen förbi någon gång, men jag har faktiskt ingen "riskokare" utan något så exotiskt som en Italiensk plastscooter (Aprilia mojito custom) just nu. Den är "probably the best scooter in the world", dessutom överglänser den de flesta gamla plåtisar i designen. Men Lambretta-plåten är ju fantastisk så den vinner nog..... Äh, jag vet inte, jag gillar bara ALLA scooters!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Lång krokig väg

Post by Federico »

rutte wrote:Den är "probably the best scooter in the world", dessutom överglänser den de flesta gamla plåtisar i designen.
Måste vara det motorcykelinspirerade styret och framlyset som gör den så mycket snyggare än gamla plåtscootrar...;)
Federico
rutte
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Tue 03 Jul 2007, 17:31
Location: Stockholm
Contact:

Tycka eller inte tycka

Post by rutte »

En Vespa är en scooter. En scooter är en scooter. Så, kan man gilla Vespa och inte scooters? Verkar knepigt det där (iaf för vissa hardcore vespa-lovers). Ex. "Jag gillar min gamla Volvo Amazon från 1964, men jag hatar bilar". - Poff - Där gick säkringen :/

Lev väl alla scooterfantaster!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Tycka eller inte tycka

Post by Federico »

rutte wrote:En Vespa är en scooter. En scooter är en scooter. Så, kan man gilla Vespa och inte scooters? Verkar knepigt det där (iaf för vissa hardcore vespa-lovers). Ex. "Jag gillar min gamla Volvo Amazon från 1964, men jag hatar bilar". - Poff - Där gick säkringen :/

Lev väl alla scooterfantaster!
självklart kan man gilla Vespa och inte andra scooters, vad är det för konstigt med det. Så är det väl med allt man håller på med om man är lite extrem som många av oss är. Jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de bara gillar en viss vespamodell från ett specifikt år.... :grin:
Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Men om man vill ha en riktigt snygg scooter som dessutom har kanonkomfort så väljer man naturligtvis Goggo :grin: .
Företrädesvis en med åttatumshjul!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
rutte
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Tue 03 Jul 2007, 17:31
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tycka eller inte tycka

Post by rutte »

Federico wrote:
rutte wrote:En Vespa är en scooter. En scooter är en scooter. Så, kan man gilla Vespa och inte scooters? Verkar knepigt det där (iaf för vissa hardcore vespa-lovers). Ex. "Jag gillar min gamla Volvo Amazon från 1964, men jag hatar bilar". - Poff - Där gick säkringen :/

Lev väl alla scooterfantaster!
självklart kan man gilla Vespa och inte andra scooters, vad är det för konstigt med det. Så är det väl med allt man håller på med om man är lite extrem som många av oss är. Jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de bara gillar en viss vespamodell från ett specifikt år.... :grin:
OK, skulle bara kolla om Vespa var en scooter. Och det är den ju inte enligt ditt svar :grin: Gillar man bara en speciell scooter av en viss årsmodell så är det inte heller en scooter :grin: För scootrar gillar man ju inte.... :P
rutte
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Tue 03 Jul 2007, 17:31
Location: Stockholm
Contact:

Post by rutte »

Dartman wrote:Men om man vill ha en riktigt snygg scooter som dessutom har kanonkomfort så väljer man naturligtvis Goggo :grin: .
Företrädesvis en med åttatumshjul!
Fantastiskt snygg scooter du har! Gratulerar!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Tycka eller inte tycka

Post by Federico »

rutte wrote:
Federico wrote:
rutte wrote:En Vespa är en scooter. En scooter är en scooter. Så, kan man gilla Vespa och inte scooters? Verkar knepigt det där (iaf för vissa hardcore vespa-lovers). Ex. "Jag gillar min gamla Volvo Amazon från 1964, men jag hatar bilar". - Poff - Där gick säkringen :/

Lev väl alla scooterfantaster!
självklart kan man gilla Vespa och inte andra scooters, vad är det för konstigt med det. Så är det väl med allt man håller på med om man är lite extrem som många av oss är. Jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de bara gillar en viss vespamodell från ett specifikt år.... :grin:
OK, skulle bara kolla om Vespa var en scooter. Och det är den ju inte enligt ditt svar :grin: Gillar man bara en speciell scooter av en viss årsmodell så är det inte heller en scooter :grin: För scootrar gillar man ju inte.... :P
Om det stör dig att en del har extremt smal smak vad gäller fordon (och även andra saker) så är det stor risk att du inte kommer att trivas i veteranfordonskretsar eller bland nostalgi/retro människor.

Själv tycker jag att det är just de här extrema personerna som är mest spännande att träffa. På scooterträff pratar jag hellre scooter med någon som är totalt insnöad på Lambretta LD och hatar Vespa, än att prata med någon som gillar -alla- scootrar. Personligen tycker jag inte att LD är speciellt intressant.
Federico
Terraplane Blues

Re: Tycka eller inte tycka

Post by Terraplane Blues »

rutte wrote:En Vespa är en scooter. En scooter är en scooter. Så, kan man gilla Vespa och inte scooters?
Absolut! Jag gillar i o f s både Vespor och scootrar, oftast inom en viss tidsram då jag tycker designen stod på topp, främst fr o m några år in på sextiotalet och ca tio år framåt. Givetvis kan jag hitta undantag utanför den här tidsramen, men det tillhör ovanligheterna.

En annan sak man inte behöver gilla bara för att man gillar scootrar, är den s k scooterkulturen som många scooterister snöar in på, med t ex en viss klädstil, musiksmak och annat "förutbestämt". Jag är fullständigt ointresserad av den typen av påhittad kultur och trivs bäst med mina gamla later och vanor. Men var och en gör ju som den vill... :wink:
Federico wrote:Jag skulle inte bli förvånad om någon sa att de bara gillar en viss vespamodell från ett specifikt år.... :grin:
Helt riktigt! En vit Vespa 50 N från -66/67 är det vackraste fordon som någonsin rullat på denna jord! (Det bästa av allt är att jag har en sån!). Alla andra scootrar kommer först på tredje plats... :mrgreen:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Personligen så skiter jag i om du har plast, plåt eller kolbifer. Bara det är en snygg scooter.
Kommer du med en Baotian sprint lär jag inte ens titta åt ditt håll, kommer du med en Baotian Retro så kommer jag titta.
Jag ogillar även Habana då de ser mer ut som hd hojar utan motor men t.ex. zoomer och giggle är hur snygga som helst för att vara moderna saker.
Sen några försök att kopiera de gamla som retron och Velociferon.

Men som sagt, smaken är individuell!
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Personligen så skiter jag i om du har plast, plåt eller kolbifer. Bara det är en snygg scooter.
Kommer du med en Baotian sprint lär jag inte ens titta åt ditt håll, kommer du med en Baotian Retro så kommer jag titta.
Jag ogillar även Habana då de ser mer ut som hd hojar utan motor men t.ex. zoomer och giggle är hur snygga som helst för att vara moderna saker.
Sen några försök att kopiera de gamla som retron och Velociferon.

Men som sagt, smaken är individuell!
Jag skulle också kunna tänka mig en Lambretta DL (TS1) där all plåt är utbytt mot kolfiber.

Visst är det kul att smaken är individuell, sedan ändras ju smaken hela tiden, i alla fall för mig. Jag skulle idag kunna tänka mig en 40-tals Vespa, för tio år sedan tyckte man de var gammalt och trist. Kärleken till Vespa Touringen består, tycker fortfarande att det är en av de syggaste modellerna
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

just touring är jag verkligen inte förtjust över, då tycker jag att 80s looken på PX är snyggare (jag vet jag talar konstigt så kasta inte sten nu)

svårt att klå Smallframe egentligen :P

Men det är min åsikt!
Sen är GS160 någonting utöver det vanliga!
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:just touring är jag verkligen inte förtjust över, då tycker jag att 80s looken på PX är snyggare (jag vet jag talar konstigt så kasta inte sten nu)

svårt att klå Smallframe egentligen :P

Men det är min åsikt!
Sen är GS160 någonting utöver det vanliga!
Jag gillar också GS160 såklart, men den är överdesignad så att formen nästan inte håller tycker jag. Touring har en väldigt fin helhet. GS:n är ju smalare och högre runt skölden men samtidigt väldigt mycket fetare bak. Men så är vissa detaljer från GS mycket snyggare än på Touring. t.ex framskärm/framgaffel + bromstrummor. PX har jag inga större form och design känslor för, isåfall skulle det vara en gammal P200 som har snyggare styre och tutkåpa. Däremot är PX motor det bästa som finns att köra
Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Skall man hålla sig till Vespor får jag nog hålla med om att GS 160 mk I (den med handskfack bak) är den snyggaste. Jag tycker alla linjer lirar riktigt fint där, och ÄNDÅ gick det att göra den ännu snyggare, men då skulle det till en trollkarl! Respect!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jag gillar också GS160 så........
Jepp jepp.
Touringens detaljer retar mig verkligen, de små kromdetaljerna(fartlinjer?) är rätt så fula tycker jag, men men. Jepp P200 är mycket snyggare. Misstänker att PX är mer en reliable vardagsfordon. Nu försvann vi från plast Vs Plåt.

Jag gillar båda så länge fordonet är snyggt och inte ser ut som en förvrängd Demolitionman åkdon!
Och jag har ägd en Baotian Retro samt så kör flickvännen en Velocifero (Den är iofs plåt)

:D
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag tycker att de nyare Vesporna, automaterna, har för mycket plastdetaljer :x
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:
Jag gillar också GS160 så........
Jepp jepp.
Touringens detaljer retar mig verkligen, de små kromdetaljerna(fartlinjer?) är rätt så fula tycker jag, men men. Jepp P200 är mycket snyggare. Misstänker att PX är mer en reliable vardagsfordon. Nu försvann vi från plast Vs Plåt.

Jag gillar båda så länge fordonet är snyggt och inte ser ut som en förvrängd Demolitionman åkdon!
Och jag har ägd en Baotian Retro samt så kör flickvännen en Velocifero (Den är iofs plåt)

:D
kromdetaljerna skruvar man bort på 5min, sedan är touring lika "clean" som en GS, eller så har man en 62:a med de smala listerna (sorry om jag har fel Hasse R, listerna kanske fanns redan hösten 61, har ingen lista?)

När det gäller retrofordon som t.ex Baotian Retro (har inte kollat så noga på just den) men i alla fall tycker jag att det är ett fåtal som lyckats få till det.
-----------
Italjet Velocifero är som ett 90-tals indiepopband som låter riktigt bra och mycket sextiotal, men tyvärr är det något modernt instrument som gör att bandet inte når hela vägen fram till låta som back in the 60´s.
-----------
Piaggios ET3 (nu LX) är mer välproducerad rockmusik, modernt ljud men ändå mycket hämtat från de gyllene åren. Radiovänligt.
-----------
Honda Shadow; ett hårdrocksband som försöker spela Beatles covers
-----------
Baotian Retro: ?
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Kan fylla i här:
Baotian Retro: Ett kines experiment att kopiera Series 2 lammys men misslyckas helt med styret som mer verkar komma från 50 talets hojar om än i miniformat. Lampan på framskärmen är väl direkt avslöjande om vad de försökte imitera.

Så den är som ett modernt svenskt indiewannabe men egentligen tuggummiband! Trevliga att ha på ibland men originalet är bättre :)

(Kanske som Coldplay Vs Radiohead)

--EDIT--
Min Retro var, tycker jag, ganska fin (Såld dock).
Image
Bara det är gjord av plåt så....
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Hmmm.

Nå trår jeg ut i et minefelt... Kommenterer svensk scooterkultur som nordmann...

Uansett, tanken om scooter er global mener jeg. Det viktigeste er at smaken er som baken; DELT! :wink:

Jeg klarer likeve ikke å la være å ytre min egen mening om disputten mellom plastikk og stål.

Bare for å si det sånn, jeg liker ikke plast-scootere. De har ikke sjel. -mener jeg!
Men at folk vil ha en scooter som starter hver dag og kun trenger ny bensin og olje av og til, det forstår jeg veldig godt!

Når det gjelder scootere ellers, så tror jeg ikke at diskusjonen egentlig dreier seg om plast eller stål, men faktisk om å like et design!
På 40-, 50-, 60-, 70-tallet var ikke plast billig eller vanlig nok til å lage scootere av det. Det var stål man brukte!

Så når man sier at man liker stål-scootere bedre enn plast, så er det vel egentlig designet fra "gamle dager" man liker.

Jeg er i allefall så ærlig at den dag det kommer en Touring i glassfiber (eller helst i karbon!!!), så er jeg klar!

Det motormessige er også en faktor, men velholdt touring-motor holder jo evigt...

Så mitt lille norske innspill blir at det er designet vi liker, og ikke materialet...

Men det gjør jo ingenting at det er lettere å modifisere og tilpasse en stålscooter, slik at den blir personlig;
Image
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
rutte
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Tue 03 Jul 2007, 17:31
Location: Stockholm
Contact:

Post by rutte »

Image
Oh yes!!!!! Aprilia Habana Mojito rules..... snygg så det
gör ont! :grin: :P
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jag ser att den har samma styre som Vespa LXV 50.
allt ska vara så universalt nu för tiden, inget unikt längre...
Det är en av mina klagomål på moderna scootrar.


Samma med bilar, det spelar ingen roll om du köper en renault laguna eller en nissan primera det är samma bil, samma med Opel Vectra och Saab 9-3.
Sorgligt, ingen själ, ingen själ....
Bara det är gjord av plåt så....
rutte
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Tue 03 Jul 2007, 17:31
Location: Stockholm
Contact:

Post by rutte »

kejj wrote:Jag ser att den har samma styre som Vespa LXV 50.
allt ska vara så universalt nu för tiden, inget unikt längre...
Det är en av mina klagomål på moderna scootrar.


Samma med bilar, det spelar ingen roll om du köper en renault laguna eller en nissan primera det är samma bil, samma med Opel Vectra och Saab 9-3.
Sorgligt, ingen själ, ingen själ....
Hmm, det pressades mycket plåt förr som hade märkligt lika former också... men det har vi glömt :evil: Selektivt minne kallas det visst. Men jag måste hålla med om at det hölls en jämnare och högre standard för sisådär 40 år sedan. Alla scooters var då lite mer "habana".[/img]
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Ja kanske det.
och så är ju aprillia och Vespa ägda av Piaggio!
Bara det är gjord av plåt så....
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

kejj wrote:Jag ser att den har samma styre som Vespa LXV 50.
allt ska vara så universalt nu för tiden, inget unikt längre...
Styret tycker jag är en av de viktigaste skillnaderna mellan gamla och nya scooters. Ingen av de nya retromodellerna har styren som kommer ens i närheten av en Touring eller Lambretta serie 3 när det gäller skönhet. Det är den där rena, strömlinjeformade looken, utan synliga vajrar eller annat plotter. Att sätta på MC-liknande styren visar ju bara att tillverkarna inte har fattat någonting.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Där sa du nått väldigt sant Bergfors!
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply