Kan man älska en plastig kines?
Plast, plåt, nytt, gammalt.......
Jag förstår båda läger. Visst, SSK framstår faktiskt som en förtäckt Vespa-klubb mer än en scooterklubb emellanåt. Så jag vet inte om ordföranden ska tipsa om andra klubbar till de som vagt kritiserar. Då kan man ju lika gärna säga till Vespa-ägarna att söka sig till en Vespa-klubb istället. Å andra sidan är det samtidigt upp till medlemmarna att vara aktiva och prata sig varma för sina olika scootrar, t. ex. andra märken och plast o.s.v. Så.... den som är oskyldig kan kasta första stenen.
Är det Svenska Scooterklubben vi heter eller....? Läs stadgarna noga!
Vad gäller miljödebatten som smugit sig in, så fiser kor ut mer miljöförstörande ämnen än alla scootrar i Sverige släpper ut!
Vad gäller miljödebatten som smugit sig in, så fiser kor ut mer miljöförstörande ämnen än alla scootrar i Sverige släpper ut!
Re: Plast, plåt, nytt, gammalt.......
är inte riktigt med på vad du menar och vill få fram med inlägget, men en sak kan vara bra att tänka på vad gäller forumet och det är att de som skriver inte alltid är SSK medlemmar. Det finns inget krav på att vara medlem för att registrera sig på forumet.rutte wrote:Jag förstår båda läger. Visst, SSK framstår faktiskt som en förtäckt Vespa-klubb mer än en scooterklubb emellanåt. Så jag vet inte om ordföranden ska tipsa om andra klubbar till de som vagt kritiserar. Då kan man ju lika gärna säga till Vespa-ägarna att söka sig till en Vespa-klubb istället. Å andra sidan är det samtidigt upp till medlemmarna att vara aktiva och prata sig varma för sina olika scootrar, t. ex. andra märken och plast o.s.v. Så.... den som är oskyldig kan kasta första stenen.
Federico
Att forumet domineras av plåtisar beror ju givetvis på att det är folk som gillar plåtisar som gör inlägg. Det enda sättet att "återställa balansen" är att ni som gillar moderna scootrar sätter igång och skriver inlägg. Själv försöker jag alltid att skriva när det exempelvis presenteras nya scootrar som jag tycker är intressanta.
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Senare modeller har inte de "ålderskrämpor" som äldre, många gånger söndermekade plåtisar. Det blir liksom inte så många problem att skriva om då.
Nya Vespor, trots plåtchassi, nämns också sparsamt, pga att problemen inte har hunnit infinna sig. Tids nog hoppar sig problemen med de maskiner som nu är moderna, tills dess, var glada ni slipper problem.
Tuta & kör, tids nog får ni mecka också....
Nya Vespor, trots plåtchassi, nämns också sparsamt, pga att problemen inte har hunnit infinna sig. Tids nog hoppar sig problemen med de maskiner som nu är moderna, tills dess, var glada ni slipper problem.
Tuta & kör, tids nog får ni mecka också....

Det verkar ibland finnas en viss besvikelse hos de som kör modern scooter och nyligen blivit medlem i scooterklubben, man kanske trodde att klubbens hemsida och medlemstidningen skulle innehålla lika mycket information om alla typer av scooters. Så är inte fallet, eftersom klubbens utbud helt och hållet speglas av aktiva medlemmars egen smak och intressen för tillfället.
Aktiv medlem kan alla bli och på så sätt utöka och påverka klubbens inriktning, det kommer ingen att sätta stopp för, men då krävs lite mer än att skriva ett inlägg på forumet. Ett bra sätt att få igång något kan vara att använda sig av klubbens medlemsregister för att hitta andra plastscooterister i näreheten, bjud in till en lokal träff, skriv en artikel om träffen, nästa gång kommer fler o.s.v
Var det inte så att ett helt gäng Honda zoomer (heter dom så?) var på scooterpremiären i Malmö? och även ett litet gäng i Stockholm? De som kör zoomer verkar ha ett litet kontaktnät (ett forum?). Likaså var det när Italjet fortfarande fanns, då fanns det en liten "klubb" som samlades runt hojladan i Hässelby.
Aktiv medlem kan alla bli och på så sätt utöka och påverka klubbens inriktning, det kommer ingen att sätta stopp för, men då krävs lite mer än att skriva ett inlägg på forumet. Ett bra sätt att få igång något kan vara att använda sig av klubbens medlemsregister för att hitta andra plastscooterister i näreheten, bjud in till en lokal träff, skriv en artikel om träffen, nästa gång kommer fler o.s.v
Var det inte så att ett helt gäng Honda zoomer (heter dom så?) var på scooterpremiären i Malmö? och även ett litet gäng i Stockholm? De som kör zoomer verkar ha ett litet kontaktnät (ett forum?). Likaså var det när Italjet fortfarande fanns, då fanns det en liten "klubb" som samlades runt hojladan i Hässelby.
Federico
Till förra årets SSK's årsmöte skickade jag en motion som handlade om detta...
har fortfarande den åsikten.
Här finns motionen:
http://soulscooter.com/tillf/MOTION_060 ... %20345.pdf
...men forumet är en annan sak.
har fortfarande den åsikten.
Här finns motionen:
http://soulscooter.com/tillf/MOTION_060 ... %20345.pdf
...men forumet är en annan sak.
Last edited by calle on Thu 05 Jul 2007, 08:25, edited 1 time in total.
Smart klubb
Bra att det blir lite debatt, jag tror inte man måste vara bakåtsträvare för att gilla gamla fina plåtisar. Men, klubben som varandes klubb, kan inte göra det så lätt för sig att den nöjer sig med enkelspårighet. Ska det vara så knepigt att man måste kvotera in andra scootertyper? Det står väl väldigt klart att scootern/scooteristen ska främjas, inte bara ärtgröna Vespa PX 200 va? Vad är det jag säger? Jo, klubben måste var aktiv, inte bara ett forum. Fram för en härlig blandning av alla sorters scooters!
Jag kan ju säga att jag absolut inte delar Calles åsikt trots att jag själv kör "klassisk" scooter.calle wrote:Till förra årets SSK's årsmöte skickade jag en motion som handlade om det Fredrik skriver...
Min uppfattning är att klubben ska främja scooteråkande över lag och inte bara "klassiska" scooters.
Med tiden kommer säkerligen definitionen på "klassisk scooter" att ändras, så varför ge sig in i komplicerad gränsdragning?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hej!
Bra att det kommer upp till debatt!
Dock har jag fortfarande svårt att se likheten med en modern automatscooter eller maxiscooter med en klassisk Vespa eller Lambretta som de vanligaste modellerna i SSK utgörs av.
Både Vespa och Lambretta har konstruktioner som är baserade på teknik från 50-talet...
Problemen, nöjena och upplevelserna skiljer såpass mycket mot en modern scooter/maxiscooter att jag tycker att det i princip är olika fordonstyper.
Men det är majoriteten som bestämmer...säger han som bor i en halvdikatur...
VH/Calle
Bra att det kommer upp till debatt!
Dock har jag fortfarande svårt att se likheten med en modern automatscooter eller maxiscooter med en klassisk Vespa eller Lambretta som de vanligaste modellerna i SSK utgörs av.
Både Vespa och Lambretta har konstruktioner som är baserade på teknik från 50-talet...
Problemen, nöjena och upplevelserna skiljer såpass mycket mot en modern scooter/maxiscooter att jag tycker att det i princip är olika fordonstyper.
Men det är majoriteten som bestämmer...säger han som bor i en halvdikatur...
VH/Calle
För att många plastägare blir besvikna när dom inser att merparten av medlemmarna inte är ett dugg intresserade av det som dom kör omkring på. Det är EN anledning som redan förts fram.
Min egen åsikt i frågan är att SSK bör vara den breda -scooter-organisationen som stöder lokala klubbar, precis som det är nu. SSK bör inte ta ställning pro/contra plast/plåt, det ska överlåtas till dom lokala klubbarna. Samtidigt tycker jag att Scooteristen och detta forum ska avspegla vad merparten av medlemmarna helst läser och diskuterar. Är det plåt, jag då är det så. Är det plast, ja då får det bli plast.
Dessutom: när plåtfordonen blir allt dyrare och svårare att få tag i, är vi så illa tvugna att acceptera plast på träffarna, om vi ska ha nån återväxt över huvud taget på scenen.
Har lite svårt att förstå din iver att SSK ska ta ställning i den frågan, Calle. Duger det inte med alla andra klubbar som du är medlem i?
Mvh
Guran
Min egen åsikt i frågan är att SSK bör vara den breda -scooter-organisationen som stöder lokala klubbar, precis som det är nu. SSK bör inte ta ställning pro/contra plast/plåt, det ska överlåtas till dom lokala klubbarna. Samtidigt tycker jag att Scooteristen och detta forum ska avspegla vad merparten av medlemmarna helst läser och diskuterar. Är det plåt, jag då är det så. Är det plast, ja då får det bli plast.
Dessutom: när plåtfordonen blir allt dyrare och svårare att få tag i, är vi så illa tvugna att acceptera plast på träffarna, om vi ska ha nån återväxt över huvud taget på scenen.
Har lite svårt att förstå din iver att SSK ska ta ställning i den frågan, Calle. Duger det inte med alla andra klubbar som du är medlem i?
Mvh
Guran
Bergfors wrote:Jag kan ju säga att jag absolut inte delar Calles åsikt trots att jag själv kör "klassisk" scooter.calle wrote:Till förra årets SSK's årsmöte skickade jag en motion som handlade om det Fredrik skriver...
Min uppfattning är att klubben ska främja scooteråkande över lag och inte bara "klassiska" scooters.
Med tiden kommer säkerligen definitionen på "klassisk scooter" att ändras, så varför ge sig in i komplicerad gränsdragning?
/Jörgen
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hej Guran,Har lite svårt att förstå din iver att SSK ska ta ställning i den frågan, Calle. Duger det inte med alla andra klubbar som du är medlem i?
SSK har redan tagit ställning i frågan.
Jag ville bara framför min åsikt.
Jag är bara en dryg promille av SSK.
Jag accepterar (oftast) allas andras åsikter och jag hoppas också att du kan acceptera min.
Medger att jag kanske för ofta ventilerar mina åsikter högt, men sådan är jag, jag tycker om att skapa debatt.
VH/Calle
Jag både accepterar och respekterar din åsikt, men jag förstår den inte. Därav frågan.
Att folk är tydliga med vad dom tycker är ju det absolut bästa. Så det har jag verkligen inget att invända mot.
/G
Att folk är tydliga med vad dom tycker är ju det absolut bästa. Så det har jag verkligen inget att invända mot.
/G
calle wrote:Hej Guran,Har lite svårt att förstå din iver att SSK ska ta ställning i den frågan, Calle. Duger det inte med alla andra klubbar som du är medlem i?
SSK har redan tagit ställning i frågan.
Jag ville bara framför min åsikt.
Jag är bara en dryg promille av SSK.
Jag accepterar (oftast) allas andras åsikter och jag hoppas också att du kan acceptera min.
Medger att jag kanske för ofta ventilerar mina åsikter högt, men sådan är jag, jag tycker om att skapa debatt.
VH/Calle
Det kanske ska motioneras om namnbyte iaf?
Det kanske ska finnas undergrupper som "Classic" och "Mix" för scooterklubben? Läste motionen som nämns tidigare, jösses vilket stelt tänkande. Det verkar som hela funktionen med en klubb har glömts bort. Ju fler scootrar det är av samma sort (t.ex. gamla plåtisar) desto mer måste klubben jobba för mångfald! Vad hette klubben nu igen .... ? Hmmm...Plåt-vespaklubben... eh? näh just det Svenska Scooterklubben var det ju!
Lev väl!
Lev väl!

-
- Mästare
Re: Det kanske ska motioneras om namnbyte iaf?
Klubben är ju inget annat än dess medlemmar och tycker 90% att plåtscooter är roligast kommer det givetvis att spegla klubbens inriktning och innehåll. Visst är det kul när folk med annorlunda och unika scootrar blir medlemmar men det är ju upp till var och en om man vill vara med.
Man kan bara krasst konstatera att den dan man börjar dela upp klubben kommer allt som inte är Vespa/Lambretta få jobba hårt för att få ihop folk nog. Om man tycker att SSK har fel inriktning borde man ju annars sett någon forma av automat-scooter fraktion bryta sig ur eller bilda ny klubb, men vad jag vet finns inget sådant. Det var också länge sedan vi hade automat-scooterister som kandiderade till någon funktionärspost i SSK.
Själv tycker jag att det bästa är att ha en klubb för alla scooterister men kan emellanåt bli lite trött på "Jag är nybliven medlem och just skaffat en xx (välj själv Baotian, Dayun, QinQi, Lingtian..). varför skriver ni inget om den i Scooteristen och varför ordnas inga träffar där jag bor"
mvh/HB
Man kan bara krasst konstatera att den dan man börjar dela upp klubben kommer allt som inte är Vespa/Lambretta få jobba hårt för att få ihop folk nog. Om man tycker att SSK har fel inriktning borde man ju annars sett någon forma av automat-scooter fraktion bryta sig ur eller bilda ny klubb, men vad jag vet finns inget sådant. Det var också länge sedan vi hade automat-scooterister som kandiderade till någon funktionärspost i SSK.
Själv tycker jag att det bästa är att ha en klubb för alla scooterister men kan emellanåt bli lite trött på "Jag är nybliven medlem och just skaffat en xx (välj själv Baotian, Dayun, QinQi, Lingtian..). varför skriver ni inget om den i Scooteristen och varför ordnas inga träffar där jag bor"
mvh/HB
rutte wrote:Det kanske ska finnas undergrupper som "Classic" och "Mix" för scooterklubben? Läste motionen som nämns tidigare, jösses vilket stelt tänkande. Det verkar som hela funktionen med en klubb har glömts bort. Ju fler scootrar det är av samma sort (t.ex. gamla plåtisar) desto mer måste klubben jobba för mångfald! Vad hette klubben nu igen .... ? Hmmm...Plåt-vespaklubben... eh? näh just det Svenska Scooterklubben var det ju!
Lev väl!
Jag förstår dina tankar och tror nog att de övriga scootertypernas entusiaster kan skramla ihop en hel del deltagare till ev. separata träffar. Det gäller bara att få igång det hela. Så, vem ska våga kalla till en plast/kina-träff? Eller rättare sagt en icke Vespa/lambretta-träff?henrikborjeson wrote:Klubben är ju inget annat än dess medlemmar och tycker 90% att plåtscooter är roligast kommer det givetvis att spegla klubbens inriktning och innehåll. Visst är det kul när folk med annorlunda och unika scootrar blir medlemmar men det är ju upp till var och en om man vill vara med.
mvh/HB
rutte wrote:Det kanske ska finnas undergrupper som "Classic" och "Mix" för scooterklubben? Läste motionen som nämns tidigare, jösses vilket stelt tänkande. Det verkar som hela funktionen med en klubb har glömts bort. Ju fler scootrar det är av samma sort (t.ex. gamla plåtisar) desto mer måste klubben jobba för mångfald! Vad hette klubben nu igen .... ? Hmmm...Plåt-vespaklubben... eh? näh just det Svenska Scooterklubben var det ju!
Lev väl!

Kan man kanske tycka, men isåfall är ju märkesklubbar i allmänhet rent förskräckligt stelt tänkande. I bilvärlden skulle ju "Svenska Bilklubben" bli som ett skämt. En klubb för precis alla typer av bilar; gamla, nya, stora och små. Vem skulle vara intresserad av att vara med i den, vem skulle få något utbyte av det?rutte wrote:...Läste motionen som nämns tidigare, jösses vilket stelt tänkande...
Lev väl!
Kanske en löjlig jämförelse men nu när scooter blivit så stort får man ändå räkna med att en del vill dela upp för att få något utbyte av klubbmedlemskapet.
Hur ser det ut på MC sidan? hur fungerar t.ex SMC? eller finns det fler stora MC organisationer?
Hur som helst har jag ingen åsikt om hur scooterklubben ska se ut eller om den bör ändras, jag tycker den är bra idag. Men troligtivs skulle jag gå ur klubben om plast/plåt skulle få ombytta roller. För mig skulle inte scooteristen vara intressant om man fick en sida i vart annat nummer som handlade om plåtscooter från förr.
problemet är väl att många av de som kör kinascooter inte är så pass intresserade av sitt eget fordon att de bildar klubbar eller ordnar träffar (jag kanske har helt fel?). men som jag skrivit tidigare verkar det som att vissa moderna scooters drar till sig människor som på ett eller annat sätt träffas i cyberrymden eller i verkligheten utan att gå genom SSK eller liknande stora klubbar, några exempel jag drog tidigare är Honda Zoomer och Italjet Dragster m.m. Kanske beror det på att man köper ett sånt fordon lika mycket av direkt kärlek som transkportmedelsbehov. Vissa fordon blir ju "kult" nästan omgående de kommer ut på marknaden, kina tillverkade scooters har inte ännu (vad jag vet) släppt någon sådan kultmodell. Men med tanke på hur många som kör t.ex Baotian så borde det ändå finnas underlag för klubbar eller märkesträffar.rutte wrote:Jag förstår dina tankar och tror nog att de övriga scootertypernas entusiaster kan skramla ihop en hel del deltagare till ev. separata träffar. Det gäller bara att få igång det hela. Så, vem ska våga kalla till en plast/kina-träff? Eller rättare sagt en icke Vespa/lambretta-träff?henrikborjeson wrote:Klubben är ju inget annat än dess medlemmar och tycker 90% att plåtscooter är roligast kommer det givetvis att spegla klubbens inriktning och innehåll. Visst är det kul när folk med annorlunda och unika scootrar blir medlemmar men det är ju upp till var och en om man vill vara med.
mvh/HB
Lev väl!
Federico
Om jag också ska ta och vädra min åsikt...
Jag tycker det känns helt onödigt att SSK via stadgar skulle försöka befästa sin roll som en renodlad plåtscooterklubb. Saken är väl egentligen inte något problem, då plåtscooterägare och plastscooterägare oftast har olika syften med sitt scooterinnehav. Fasan för att SSK skulle bli besudlad av plastscootrar verkar snarast vara av obefogat slag och kommer troligtvis aldrig att inträffa, detta av flera anledningar - eller hypoteser - som jag berör nedan. Allt resonemang är givetvis spekulationer utifrån mina personliga uppfattningar...
En person som köper en plåtscooter är väl nio gånger av tio en person som har ett genuint intresse för det gamla, ofta i kombination med t ex intresse för design, mekanik eller helt sonika för en viss livsstil. Plåtscootern köps i regel inte för att använda som pendlingsfordon till jobbet, utan som ett hobbyfordon att meka och åka med på sin fritid. Ofta går plåtscooterköparen med i någon klubb, t ex Svenska Scooterklubben, detta för att kunna dela råd och tips samt träffa likasinnade. Människan funkar ju så oavsett intresse: man vill kunna känna samhörighet med en grupp likasinnade där man kan leva ut, få gemenskap och bekräftelse för sin person eller intresse. Så enkelt fungerar vi!
Plastscooterägaren, å andra sidan, har knappast intentioner eller intresse likt ovan, utan köper oftast sin plastscooter av helt andra anledningar. Kanske är det en fjunig tonåring som fyller moppe och vill vara lika hippa som sina kamrater, eller kan det vara kontorsråttan som bor utanför stan och vill ha billigast möjliga pendlingsfordon. Några få kanske är genuint stil- och teknikintresserade och söker det där extra udda att glida omkring på, som jag tror gäller i fallen med t ex Honda Zoomer eller Italjet Dragster. Tonårsfjunet eller kontorsråttan söker sig knappast till några klubbar (förutom Lunarstorm eller After-work-klubben), men att den sistnämnda gruppen entusiaster har ambitioner att träffa likasinnade är väl högst troligt. Alternativet är då att bilda en egen klubb eller att söka sig till en befintlig.
Eftersom alla gruppkonstellationer följer ett visst mönster, är det föga troligt att scooterister skulle utgöra något undantag. Gruppen vill gärna måna om sina egna och tillvarata gruppens intresse, i plåtscooterklubbars fall plåtscootrar (kanske också en portion livsstil, he-he). Medlemmarna inom gruppen formas ytterligare efter detta, eftersom det är smidigast och poulärast att vara mainstream och på så vis smälta in gruppen. Av detta bevakande beteende skapas lätt en "vi-och-dom-attityd", något som ytterligare förstärker gruppens homogenitet och intressesfär. Därför ses det inte med blida ögon om en katt plötsligt skulle dyka upp bland hermelinerna. Gruppen blir "orolig" och börjar bevaka sitt territorium, ett fullt naturligt beteende för människan eller något annat flockdjur.
Eftersom människan är så extremt påverkbar och lättledd, kommer katten som smög sig in i gruppen av hermeliner troligtvis snart att antingen lämna gruppen eller anpassa sig till densamma: "Jaså, kinascootrar är inte populärt säger ni? Okej, man kanske skulle köpa sig en GS 150 och en Davidahjälm istället? Ja, så får det allt bli, Quadrophenia sägs ju vara en hipp film!". Jag tror alltså att utgallringen av katter i hermelinsällskap sköter sig per automatik. Antingen sugs man upp i gruppens kotym och leverne, eller så söker man sig nya vägar till en annan grupp så småningom.
Givetvis är saker och ting inte så fyrkantigt som jag - halvt på allvar, halvt på skämt - försöker göra gällande. Men jag tror alltså inte att man behöver frukta en invasion av katter - eller plastscootrar - i en förening som består av en stabilt och mångårigt framodlad kultur. Det är ändå medlemmarna i den som outtalat styr inriktningen av klubben. Tillfälliga gäster som vill leka Quadrophenia på sin kinascooter har troligtvis hittat ett nytt "intresse" till nästa år...
Min personliga åsikt om kinascootrar skall jag bespara er från att ta del av. Man vill ju inte vara alltför provocerande på en söndag förmiddag... Samtidigt störs jag inte ett dugg om det skulle dyka upp en handfull kinascootrar på t ex Scooterns Dag eller i något annat sammanhang. Det är bara kul att träffa scooterister oavsett om de kör plast- eller plåtscooter. Den egentliga och ändamålsenliga funktionen är ju trotsallt densamma, transport av en styck människa dit denna människa vill transportera sig. Eller?
Jag tycker det känns helt onödigt att SSK via stadgar skulle försöka befästa sin roll som en renodlad plåtscooterklubb. Saken är väl egentligen inte något problem, då plåtscooterägare och plastscooterägare oftast har olika syften med sitt scooterinnehav. Fasan för att SSK skulle bli besudlad av plastscootrar verkar snarast vara av obefogat slag och kommer troligtvis aldrig att inträffa, detta av flera anledningar - eller hypoteser - som jag berör nedan. Allt resonemang är givetvis spekulationer utifrån mina personliga uppfattningar...
En person som köper en plåtscooter är väl nio gånger av tio en person som har ett genuint intresse för det gamla, ofta i kombination med t ex intresse för design, mekanik eller helt sonika för en viss livsstil. Plåtscootern köps i regel inte för att använda som pendlingsfordon till jobbet, utan som ett hobbyfordon att meka och åka med på sin fritid. Ofta går plåtscooterköparen med i någon klubb, t ex Svenska Scooterklubben, detta för att kunna dela råd och tips samt träffa likasinnade. Människan funkar ju så oavsett intresse: man vill kunna känna samhörighet med en grupp likasinnade där man kan leva ut, få gemenskap och bekräftelse för sin person eller intresse. Så enkelt fungerar vi!

Plastscooterägaren, å andra sidan, har knappast intentioner eller intresse likt ovan, utan köper oftast sin plastscooter av helt andra anledningar. Kanske är det en fjunig tonåring som fyller moppe och vill vara lika hippa som sina kamrater, eller kan det vara kontorsråttan som bor utanför stan och vill ha billigast möjliga pendlingsfordon. Några få kanske är genuint stil- och teknikintresserade och söker det där extra udda att glida omkring på, som jag tror gäller i fallen med t ex Honda Zoomer eller Italjet Dragster. Tonårsfjunet eller kontorsråttan söker sig knappast till några klubbar (förutom Lunarstorm eller After-work-klubben), men att den sistnämnda gruppen entusiaster har ambitioner att träffa likasinnade är väl högst troligt. Alternativet är då att bilda en egen klubb eller att söka sig till en befintlig.
Eftersom alla gruppkonstellationer följer ett visst mönster, är det föga troligt att scooterister skulle utgöra något undantag. Gruppen vill gärna måna om sina egna och tillvarata gruppens intresse, i plåtscooterklubbars fall plåtscootrar (kanske också en portion livsstil, he-he). Medlemmarna inom gruppen formas ytterligare efter detta, eftersom det är smidigast och poulärast att vara mainstream och på så vis smälta in gruppen. Av detta bevakande beteende skapas lätt en "vi-och-dom-attityd", något som ytterligare förstärker gruppens homogenitet och intressesfär. Därför ses det inte med blida ögon om en katt plötsligt skulle dyka upp bland hermelinerna. Gruppen blir "orolig" och börjar bevaka sitt territorium, ett fullt naturligt beteende för människan eller något annat flockdjur.
Eftersom människan är så extremt påverkbar och lättledd, kommer katten som smög sig in i gruppen av hermeliner troligtvis snart att antingen lämna gruppen eller anpassa sig till densamma: "Jaså, kinascootrar är inte populärt säger ni? Okej, man kanske skulle köpa sig en GS 150 och en Davidahjälm istället? Ja, så får det allt bli, Quadrophenia sägs ju vara en hipp film!". Jag tror alltså att utgallringen av katter i hermelinsällskap sköter sig per automatik. Antingen sugs man upp i gruppens kotym och leverne, eller så söker man sig nya vägar till en annan grupp så småningom.
Givetvis är saker och ting inte så fyrkantigt som jag - halvt på allvar, halvt på skämt - försöker göra gällande. Men jag tror alltså inte att man behöver frukta en invasion av katter - eller plastscootrar - i en förening som består av en stabilt och mångårigt framodlad kultur. Det är ändå medlemmarna i den som outtalat styr inriktningen av klubben. Tillfälliga gäster som vill leka Quadrophenia på sin kinascooter har troligtvis hittat ett nytt "intresse" till nästa år...

Min personliga åsikt om kinascootrar skall jag bespara er från att ta del av. Man vill ju inte vara alltför provocerande på en söndag förmiddag... Samtidigt störs jag inte ett dugg om det skulle dyka upp en handfull kinascootrar på t ex Scooterns Dag eller i något annat sammanhang. Det är bara kul att träffa scooterister oavsett om de kör plast- eller plåtscooter. Den egentliga och ändamålsenliga funktionen är ju trotsallt densamma, transport av en styck människa dit denna människa vill transportera sig. Eller?
Lång krokig väg
En lång krokig väg att köra på med sin scooter är kulTerraplane Blues wrote:Om jag också ska ta och vädra min åsikt...
En person som köper en plåtscooter är väl nio gånger av tio en person som har ett genuint intresse för det gamla, ofta i kombination med t ex intresse för design, mekanik eller helt sonika för en viss livsstil. Plåtscootern köps i regel inte för att använda som pendlingsfordon till jobbet, utan som ett hobbyfordon att meka och åka med på sin fritid. Ofta går plåtscooterköparen med i någon klubb, t ex Svenska Scooterklubben, detta för att kunna dela råd och tips samt träffa likasinnade. Människan funkar ju så oavsett intresse: man vill kunna känna samhörighet med en grupp likasinnade där man kan leva ut, få gemenskap och bekräftelse för sin person eller intresse. Så enkelt fungerar vi!![]()
Givetvis är saker och ting inte så fyrkantigt som jag - halvt på allvar, halvt på skämt - försöker göra gällande. Men jag tror alltså inte att man behöver frukta en invasion av katter - eller plastscootrar - i en förening som består av en stabilt och mångårigt framodlad kultur. Det är ändå medlemmarna i den som outtalat styr inriktningen av klubben. Tillfälliga gäster som vill leka Quadrophenia på sin kinascooter har troligtvis hittat ett nytt "intresse" till nästa år...![]()

Re: Lång krokig väg
Dags för en upprepning ur ett av mina tidigare inlägg i den här tråden;rutte wrote: ...Skulle säga att klubben har lite plastfobi trots allt. Ja, även att det är Svenska Plåtscooterklubben. Hur ska man som djupt intresserad av plåtscootrar och samtidigt stormförtjust i en plastscooter bete sig?...
"en sak kan vara bra att tänka på vad gäller forumet och det är att de som skriver inte alltid är SSK medlemmar. Det finns inget krav på att vara medlem för att registrera sig på forumet"
Federico
Re: Lång krokig väg
Du får ursäkta mitt svamlande, men det blir lätt så när jag sätter igång. Ska försöka vara något tydligare nu...rutte wrote:En lång krokig väg att köra på med sin scooter är kul
En lång krokig förklaring om något som inte spelar någon roll? Näh, jag vet inte..... Nåja, det går iaf att från någon med så genuint cementerad grunsyn höra kina-plasten kallas för "kinascooter" och inte "kinamoped", "riskokare" el- dyl.
Skulle säga att klubben har lite plastfobi trots allt. Ja, även att det är Svenska Plåtscooterklubben. Hur ska man som djupt intresserad av plåtscootrar och samtidigt stormförtjust i en plastscooter bete sig? Sedan som svar på det sista nämnda, det är inte en transport, det är en livsstil. Eller? Länge leve Svenska Scooterklubben! Tack alla oldschool plåtscooterister som vårdar sina konstverk och förskönar Sverige! Ge inte upp alla i motvind och regn kämpande plastscooterpendlare som tar scooterismen vidare till nästa nivå!

Först och främst tycker jag att du skall ha all heder av din entusiasm för plastscootrar och dina initiativ för att skapa en debatt om plastscooterns vara eller icke vara i dessa sammanhang. Men som medlemssammansättningen ser ut just nu i SSK, tror jag dock inte att du kommer att bli särskilt hörsammad. Majoriteten verkar inte ha mycket till övers för dessa "popmoppar" som väller in från bl a Kina. Inte jag heller, om jag ska vara ärlig. Jag tycker i princip att alla plastscootrar är vidriga ur estetiskt synvinkel (med ett fåtal undantag) och skulle aldrig för mitt liv få för mig att köpa en sådan. Kompisen köpte en Qingqi 125 - trots pekpinnar från min sida - och redan första dagen lade tutan av. Framhjulet satt felaktigt monterat med vibrationer som följd, något försäljaren besvarade med att "det rättar säkert till sig efter lite körning". Pyttsan! Man får vad man betalar för...
Så nerkräkt av plastscootrar som Sverige blivit de senaste åren, måste det bara finnas underlag för att starta en rikstäckande plastscooterklubb. Med eldsjälar som du vid rodret tror jag att ni går en ljus framtid till mötes och om trettio-fyrtio år får ni ta ställning till om er klubb skall tillåta den tidens nya scootrar, vilket material de än må vara gjorda av och hur poppiga de än må se ut då (man undrar om det kan bli värre än idag?). Släng in en annons på Blocket eller på SSK:s annonsavdelning och basunera ut att du tänker starta en plastscooterklubb, så kommer du troligtvis få massor av intresserade plastscooterister (he-he, låter nästan litet kul, ungefär som "plastpappa" eller något annat som inte är riktigt på riktigt)

Som svar på ditt svar om scootern som transportmedel eller livsstilstillbehör, kan åtminstone jag säga att det i mitt fall helt klart är det första. Jag kör plåtscooter ungefär mellan 1000-1500 mil per år, året runt oavsett väder och vind (även om jag faktiskt har bil, men som mest bara står). Inte heller äger jag någon parka eller Davidahjälm och kommer troligtvis aldrig få för mig att se Quadrophenia, så livsstil...nej, det är det definitivt inte. Men jag älskar ändå gamla scootrar över allt annat - de har något magiskt och älskvärt över sig, till skillnad från deras asienproducerade bastardkusiner av idag...

Jag önskar dig verkligen lycka till med din entusiasm och hoppas att du hittar en grupp gelikar att starta en förening med. Har du vägarna förbi Malmö tar jag och Bettan (min Primavera) gärna en runda med dig och din riskokare. Jag har verktyg med mig om det skulle vara något...

Peace and Happiness!
(Ta mig inte på ett för stort allvar, jag har skum humor!)