insug sprint
insug sprint
Upptäckte idag förklaringen till att min Vespa går lite skumt. Det är så att föregående ägare varit lite väl flitig med att fila insuget. Som det ser ut nu så har han filat upp insuget så mycket att det blir en glipa på 1,5 mm mellan insugskanalen och veven istället för att den tätar helt. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vad gör man nu?
Det bästa är väl att klyva motorn och höra om det är någon som kan svetsa...
Vågar man testa med kemiskmetall eller ramlar den bort med tanke på värmeväxlingarna?
/Albin
Vad gör man nu?
Vågar man testa med kemiskmetall eller ramlar den bort med tanke på värmeväxlingarna?
/Albin
Re: insug sprint
jag skulle inte använda kemiskmetall.Albin wrote:Upptäckte idag förklaringen till att min Vespa går lite skumt. Det är så att föregående ägare varit lite väl flitig med att fila insuget. Som det ser ut nu så har han filat upp insuget så mycket att det blir en glipa på 1,5 mm mellan insugskanalen och veven istället för att den tätar helt. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vad gör man nu?
/Albin
ett alternativ för dig är ju:

då kanske med något mindre förgasare
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Federico
Jo det hade kanske varit något. Vilken storlek på förgasare tror du är lagom. Jag har ett polini 177 kit på nu.
Men hjälper detta verkligen då själva problemet är att veven inte tätar mot blocket. Han har alltså breddat insuget så mycket att när insuget ska vara helt stängt av veven så blir det inte helt stängt utan istället en smal luftspalt mellan veven och blocket.
Men skulle detta kit avhjälpa mina problem så hade det varit kanon.
Men hjälper detta verkligen då själva problemet är att veven inte tätar mot blocket. Han har alltså breddat insuget så mycket att när insuget ska vara helt stängt av veven så blir det inte helt stängt utan istället en smal luftspalt mellan veven och blocket.
Men skulle detta kit avhjälpa mina problem så hade det varit kanon.
-
- Mästare
Jag satte Reed på min PK133 som är (medvetet) uppportad i insuget och det fungerar ypperligt. Har du ett 177 trim behöver du inte heller ha ett gigantiskt stort utan kombinationen Malossireed med en 24mm förgasare ska säkert pigga upp maskinen rejält.
Eftersom du inte får något tillbakablås alls med Reed så blir scootern väldigt lätt att bestycka och går fint när du spontant ger fullgas eller slår av gasen. Dessutom drar den mindre bensin.
med en Sprint har du ju inte heller automatisk oljemix så du förlorar inget på Reed.
men visst, ett begagnat block kostar under 1000:- och ett Reedkit med förgasare det dubbla.
mvh/HB
Eftersom du inte får något tillbakablås alls med Reed så blir scootern väldigt lätt att bestycka och går fint när du spontant ger fullgas eller slår av gasen. Dessutom drar den mindre bensin.
med en Sprint har du ju inte heller automatisk oljemix så du förlorar inget på Reed.
men visst, ett begagnat block kostar under 1000:- och ett Reedkit med förgasare det dubbla.
mvh/HB
Det låter ju perfekt. Får bli ett sådant kit snarast. Har jag förstått det rätt att kittet som länken leder till avser ett komplett kit med insug, reed och gasare?
Verkar inte som att de tillhandahåller kit med mindre förgasare än 30 mm eller?
Last edited by Albin on Sun 08 Jul 2007, 12:40, edited 1 time in total.
-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Mästare
Jepp, men glöm inte att köpa luftfilter för det verkar inte ingå (om du inte köper Malossis specialslang så du kan ansluta till hålet i ramen precis som med standardförgasaren) RamAir brukar vara bra. Polinis Metallfilter stryper insuget så dem kan jag inte rekommendera
mvh/HB
mvh/HB
Albin wrote:Det låter ju perfekt. Får bli ett sådant kit snarast. Har jag förstått det rätt att kittet som länken leder till avser ett komplett kit med insug, reed och gasare?
-
- Lärling
-
- Lärling
Se upp med väggen mot kopplingen, den är förrädiskt tunn precis uppe vid 'taket'. Annars är det bara att fräsa järnet:

Mvh
Guran

Mvh
Guran
Albin wrote:Då var grejerna äntligen beställda från Germanien. Tyvärr så var reedkittet restnoterat så jag får se när det dyker upp. Hur mycket vågar man öppna insuget i blocket? Kan man öppna både frammåt och båkåt?
Den som väntar på något gott...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
OK, då är det bara att fräsa på då och se till att jag inte fräser bort för mycket material kring "kopplingstaket". Men mot svänghjulssidan borde det ju vara lugnt att fräsa bort mycket utan problem.
Beställde grejerna från Scooter-center och som meddelade att de skickar prylarna så fort de kommer hem igen.
Tack för alla tips.
Beställde grejerna från Scooter-center och som meddelade att de skickar prylarna så fort de kommer hem igen.
Tack för alla tips.
fick äntligen min leverans från scootercenter med mitt malossi reed-kit nu i veckan. Jag måste bara säga att vilken skillnad det blev!! Nu går Vespan helt perfekt, stark som attan över hela registret och hela totalupplevelsen av motorn andas modern (på ett bra sätt). Startar på första kicken varje gång.
Rekomenderar detta varmt.
Tack för alla bra tips som jag fått under detta insugsdilemma.
Rekomenderar detta varmt.
Tack för alla bra tips som jag fått under detta insugsdilemma.