Ljuddämpare "ET3" till Primmy?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Ljuddämpare "ET3" till Primmy?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Eftersom mitt Poliniblås börjar ge upp helt, måste jag ha ett nytt pronto. Tänkte att jag sådär snabbt och lätt skulle kunna beställa ett nytt från EM, men de har bara ett som kallas "ET3" (v g se länk).

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 94&kId=100

Någon som har erfarenhet med detta blås på en något trimmad Primmy (Polini 133, racingvev, gasare m m)? Funkar det någorlunda bra, eller blir det svårartad förstoppning där Primmyn får kippa efter andan?

Tacksam för synpunkter eller erfarenheter!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Lär bli sämre på toppen och också förlora ketchupeffekten.
Bottendraget kommer kanske att bli bättre.

Kom ihåg att bestycka om gasaren!
Skulle tro mindre huvudmunstycke... och kanske pilla lite med luft/bränsle.
Kanske också mindre lågfart...

Du är inte sugen på ett handbyggt blås? JL PM...? Okej att de kostar flis, men vad är en resa till Mallis mot ett fett effektblås? he he

VH/Calle
Terraplane Blues

Hej!

Ja, man kanske ska lugna sig några dagar extra och beställa från Tyskland istället? Det lät ju inte särskilt roligt det du skrev. Och chansen att jag någon gång i livet skulle hittas på Mallis är lika med noll, så visst skulle jag kunna tänka mig att kolla upp vad JL PM är för typ av lyxigt blås. Annars får det bli ett nytt Polini igen, har varit jättenöjd med det. Har tyvärr inte klarat det svenska klimatet och året-runt-körning särskilt bra.

Tackar och bockar för dina bra tips!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Terraplane Blues wrote: Och chansen att jag någon gång i livet skulle hittas på Mallis är lika med noll, så visst skulle jag kunna tänka mig att kolla upp vad JL PM är för typ av lyxigt blås.
:grin:
https://www.pmtuning.co.uk/Merchant2/me ... VES125PRIM
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Men det finns ju hur många som helst riktigt bra blås till smallframe!
Terraplane Blues

calle wrote:
Terraplane Blues wrote: Och chansen att jag någon gång i livet skulle hittas på Mallis är lika med noll, så visst skulle jag kunna tänka mig att kolla upp vad JL PM är för typ av lyxigt blås.
:grin:
https://www.pmtuning.co.uk/Merchant2/me ... VES125PRIM
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Men det finns ju hur många som helst riktigt bra blås till smallframe!
Tack! SIP EVO har jag tittat på, men egentligen tycker jag blås i den prisklassen är på tok för dyrt för att sitta på min året-runt-brukade och utomhusförvarade Primmy. Det är egentligen bara mitt nuvarande Polini som känns någorlunda prisvärt efter omständigheterna, men å andra sidan tål det löjligt lite. En liten repa och rosten tar vid ögonblickligen. Men det kanske är som med allt annat, att man får vad man betalar för?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hej hej!

Kanske skulle du kunna köpa en Polini och sedan lämna in den för kromning som rent rostskydd.
Finns en firma i KBH som kan göra det för ca 200DKK.
Jag har gjort detta på två av mina tidigare bruksscooters och det funkar fint.
För 200DKK så polerar dom ej, utan det blir bara ett lager krom på den ytan som finns, ser i.o.f.s. ganska tufft ut.
Terraplane Blues

calle wrote:hej hej!

Kanske skulle du kunna köpa en Polini och sedan lämna in den för kromning som rent rostskydd.
För 200DKK så polerar dom ej, utan det blir bara ett lager krom på den ytan som finns, ser i.o.f.s. ganska tufft ut.
Bra idé, men funkar det verkligen? Ytan på poliniblåset är närmast av något material som liknar teflon á la stekpanna. Eller måste man kanske blästra ljuddämparen före? Egentligen är jag inte så förstjust i just krom, men eftersom rostskydd är det primära kanske det kan kvitta. Man kanske t o m kunde eloxera ljuddämparen, eller funkar det bara på aluminium? Tack för ett bra tips iallafall!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

funkar helt klart att kroma.
Kromfirman tar först bort den gamla beläggningen kemiskt innan ytbehandlingen startar.

Du kan ju alltid lacka över kromet också ;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

eloxera funkar bara på aluminium :smile:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den färgen som sitter på Polinisystemen är rena skiten, som antagligen bara funkar i varma torra länder.

Blästra bort den, och köp sedan ordentlig svart avgasfärg som du slänger på en två tre lager av. Sedan kan du för-härda färgen med en varmluftspistol, på varmaste läget, så att den sätter sig lite innan den möter elementen.

Efter det är det bara att ge sig ut och köra som satan så att systemet blir riktigt varmt och gott. Så luktar det sådär mysigt som bara ett nylackat avgassystem kan göra.

Guran
Terraplane Blues wrote:
calle wrote:hej hej!

Bra idé, men funkar det verkligen? Ytan på poliniblåset är närmast av något material som liknar teflon á la stekpanna. Eller måste man kanske blästra ljuddämparen före? Egentligen är jag inte så förstjust i just krom, men eftersom rostskydd är det primära kanske det kan kvitta. Man kanske t o m kunde eloxera ljuddämparen, eller funkar det bara på aluminium? Tack för ett bra tips iallafall!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:ordentlig svart avgasfärg som du slänger på en två tre lager av. Sedan kan du för-härda färgen med en varmluftspistol, på varmaste läget, så att den sätter sig lite innan den möter elementen.

Guran
Har Du något fabrikat/inköpsställe att rekommendera? :smile:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ja tipsa gärna, har testat åtslilliga avgasfärger men trots grundlig rengöring och torkning flagnar det efter bara ett par veckor.

mvh/HB
fritte wrote:
Hedge wrote:ordentlig svart avgasfärg som du slänger på en två tre lager av. Sedan kan du för-härda färgen med en varmluftspistol, på varmaste läget, så att den sätter sig lite innan den möter elementen.

Guran
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har fastnat för en sort som går under namnet 'Hotpaint 600', och den har funkat kanon för mig överallt där jag använt den. Finns säkert andra märken som är precis lika bra, men det är vad jag kör med.

MEN: det är viktigt att komma ihåg, underarbetet är minst lika viktigt på ett avgassystem som på 'vanlig' lack, om inte viktigare. Det får inte finnas rost eller fettfläckar när man lägger lacken, och det räcker oftast inte med ett lager. Sen härdar ju inte avgasfärg förrän den uppnår ett par tre hundra grader, så innan det gjort det, så är den -mycket- sårbar för smågrus och repor. Och har det väl blivit ett hål i lacken, så släpper oftast hela skiten efter ett tag. Därför brukar jag gå över avgassystemen med min varmluftspistol för att ge lite bättre skydd vid montering och första turen.

Mvh

Guran

fritte wrote:

Guran
Terraplane Blues

Så här illa tilltygat har blåset blivit av mindre än två års användande i ur och skur. Det har blivit svetsat efter att hela ändröret med slutdämpare bara trillade av på något märkligt sätt en dag. Därefter stålborstat och lackerat i olika omgångar. Nu så illa åtgånget att det är utom all räddning. Låter rent för djävligt, ungefär som en sunkig polsk långtradare uppför Hallandsåsen...

Image

Image

Guran> Är det den man köper på Biltema? Har lackat V50-ljuddämpare med den och kan intyga att den är förbaskat bra isåfall. Tack för bra tips i övrigt!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du kan rädda det där blåset. Fixa någon som kan blästra det, så behöver du inget nytt. Passa samtidigt på att köra en laddning kaustiksoda i den så att allt sot kommer ut.

Det är den färgen. Artikelnummer 36-253. Den hade mycket sexigare tryck förut, men innehåller är detsamma.

Mvh

Guran
Terraplane Blues wrote:Så här illa tilltygat har blåset blivit av mindre än två års användande i ur och skur. Det har blivit svetsat efter att hela ändröret med slutdämpare bara trillade av på något märkligt sätt en dag. Därefter stålborstat och lackerat i olika omgångar. Nu så illa åtgånget att det är utom all räddning. Låter rent för djävligt, ungefär som en sunkig polsk långtradare uppför Hallandsåsen...

Guran> Är det den man köper på Biltema? Har lackat V50-ljuddämpare med den och kan intyga att den är förbaskat bra isåfall. Tack för bra tips i övrigt!
Terraplane Blues

Hedge wrote:Du kan rädda det där blåset. Fixa någon som kan blästra det, så behöver du inget nytt. Passa samtidigt på att köra en laddning kaustiksoda i den så att allt sot kommer ut.

Det är den färgen. Artikelnummer 36-253. Den hade mycket sexigare tryck förut, men innehåller är detsamma.

Mvh

Guran
Terraplane Blues wrote:Så här illa tilltygat har blåset blivit av mindre än två års användande i ur och skur. Det har blivit svetsat efter att hela ändröret med slutdämpare bara trillade av på något märkligt sätt en dag. Därefter stålborstat och lackerat i olika omgångar. Nu så illa åtgånget att det är utom all räddning. Låter rent för djävligt, ungefär som en sunkig polsk långtradare uppför Hallandsåsen...

Jag tror knappast att det är lönt att försöka pussla ihop det där. Det är hål i det på ett par ställen och ser lika dåligt ut på "baksidan" samt ända upp till cylindern. Det man istället bör fundera på, är om man ska köpa ett likadant eller prova något nytt (som inte kostar skjortan)?. Några förslag?

Jag tror jag har en av de "sexiga" sprayburkarna hemma. Jättetuffa eldflammor mot silvrig botten om jag inte minns fel. Wow!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

På mina 2 v50 och med min lite amatörmässiga uppfattning så tyckte jag att min et3 gav ett mer jämt register medans Polini hade dåligt lågt men kickade till full styrka ju högre upp man kom.

Men det kan ju bero på andra faktorer också, vad vet jag. :)
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

kejj wrote:På mina 2 v50 och med min lite amatörmässiga uppfattning så tyckte jag att min et3 gav ett mer jämt register medans Polini hade dåligt lågt men kickade till full styrka ju högre upp man kom.

Men det kan ju bero på andra faktorer också, vad vet jag. :)
Jomen, det stämmer säkert att det förhåller sig så. Fast ET3 känns litet för "original" för att nu uttrycka det på något sätt. Gillar i o f s karaktären med Polinit, så i brist på andra förslag får det bli ett sådant igen. Tack ändå!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Personligen är jag mycket nöjdare med ET3 än Polini.
Just för den jämnare gången genom registret.
Sen är båda hojarna utrustade med 75cc cyl och 16/16 förg. samt originalöppen vev. de toppar båda runt 75-80.

Men den ena är nu såld då jag har grymma förvaringsproblem.
Terraplane Blues

kejj wrote:de toppar båda runt 75-80
Va? Det är ju direkt olagligt! Det heter inte "30-moped" utan en anledning, Kejj. Hmm...låt se nu, vad var nu numret polisens tipstelefon igen... *skojar*

Tack för tips, men jag vill gärna ha lite "ketchupeffekt" (om den nu kan bli särskilt påtaglig på en Primavera?). Det får bli ett nytt Polini.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tufft!
Får väl registrera om den till extrem lätt mc :)
Post Reply