Bortglömda järnvägsvagnar med scootrar - myt eller sanning?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Bortglömda järnvägsvagnar med scootrar - myt eller sanning?

Post by Terraplane Blues »

Drog mig till minnes att någon här på forumet tog upp en berättelse om järnvägsvagnar fulla med scootrar som glömdes bort och blev ståendes i flera år av någon anledning. Är det någon som har mer info angående denna spännande story, eller är det bara en skröna? Min Primavera t ex, är egentligen en -70:a (-71:a i VV:s register) och togs inte i trafik första gången förrän 1973-07-03.

Tacksam för all info kring denna - än så länge - myt!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Tyvärr inte, men däremot var jag inne på Fram King i samband med att WJ bolagen tog över generalargenturen. De hade lastat säkert 30 flyttkartonger med original manualer och verkstadshandböcker som skulle till soptippen, samma soptipp som plattat ihop ett gäng nya karosser som WJ inte villa ha med i övertagandet.

Tog en GTR manual men inget annat, vad skulle jag med det? :cry:

/HB
Terraplane Blues

henrikborjeson wrote:Tyvärr inte, men däremot var jag inne på Fram King i samband med att WJ bolagen tog över generalargenturen. De hade lastat säkert 30 flyttkartonger med original manualer och verkstadshandböcker som skulle till soptippen, samma soptipp som plattat ihop ett gäng nya karosser som WJ inte villa ha med i övertagandet.

Tog en GTR manual men inget annat, vad skulle jag med det? :cry:

/HB
Gahhh! Det är nästan sådana berättelser man inte vill höra! :eek: Tänk vad mycket som har gått förlorat på det viset genom åren. Jag har liknande storys att berätta om reklammaterial (nyckelringar m m ) från det svenska bensinbolaget Koppartrans som jag var med och slängde hos ett företag i början av nittiotalet. Idag kostar t ex en sådan nyckelring skjortan och är närmast omöjliga att få tag i. (Sorry för OT).

Tänk om du hade lagt beslag på alla lådor istället! Då hade folk sluppit att "luras" på Tradera, där någon säljer kopierade instruktionsböcker från scooterhelp för hundra kronor styck!

Tack ändå för en trevlig story, även om den gav svåra sår i öronen... :sad:
Terraplane Blues

Är den ett exempel på de där "sagorna" med järnvägsvagnar fulla med scootrar som väntade på att säljas, ibland i flera år?
Det var ovanstående citat som fick mig nyfiken att höra om det är någon substans i dessa "sagor"? Tacksam om någon har något att berätta i ärendet. Alla svar är av intresse!
Post Reply