ny koppling som ej "kopplar"

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast

ny koppling som ej "kopplar"

Post by Vitus »

köpt en ny förstärkt 4 lamells koppling, lammelerna låg länge o väl i motul olja.
Monterning utan problem, ny vajjer + hölje.

Men den vägrar att koppla när växel är i, ser ju att kopplingsarmen rör sig till fullo tror jag....hur mycket spel ska armen där nippeln sitter ha egentligen?

Motorn är helrenoverad, uppstartad utan problem bara den satans kopplingen som inte funkar.

Vad kan detta vara?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Låter som en justeringsfråga - det kan vara lite mek att få ordning på en smallframekoppling... Har du kollat att plungen (den lilla kolven i mässing mot tryckplattan) inte är sliten, för om den är det kan resultatet bli att det inte går att frikoppla helt. Är wirehöljet fräscht, helt och oflexande?

Det brukar ofta vara ett visst glapp i kopplingsarmen. Se först till att justerskruven nere på blocket till kopplingen är iskruvad ungefär till hälften. Montera därefter på en skruvnippel på wiren och sträck densamma parallellt bredvid kopplingsarmen. Ögonmåtta in ungefär var det inledande glappet på kopplingsarmen slutar och fixera skruvnippeln där. På med wiren på kopplingsarmen och testa hur det blev. Efterjustera eventuellt med justerskruven åt det håll som behövs.

Motulolja? Bara det är en rak SAE 30-olja så. Ska bara heta "SAE 30" rätt och slätt, utan tillägg. Brukar även benämnas "gräsklipparolja".
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Tack för ett snabbt svar!

Har gjort allt detta du skriver, plungen såg fin ut när jag monterade ihop motorn.

Höljet är nytt och kapat till rätt längd, wiren löper fint, och kopplingsarmen rör sig fint, vid koppling med handtag.

Trots detta frikopplar den inte.
Vad kan det mer vara för fel/justeringar?

Vespan låg på sida under wire spänningen kan det ha någon betydelse?

Håller på o bli tossig på denna maskin. :x :x

MVH Niklas
Ps. Motulolja är bara märket, är SAE 30 olja säljs på EM Ds.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: ny koppling som ej "kopplar"

Post by Hedge »

Ibland kan det vara så med 4-skivskopplingarna att det blir lite -för- trångt i kopplingskorgen. Då binder skivorna i varandra, och du kan inte koppla ur. Du kan uppleva samma symptom om kopplingskorgen eller stålskivorna är lite skeva. Jag skulle nog börja leta där om du redan kollat det andra som TB tipsade om.

/G
Vitus wrote:köpt en ny förstärkt 4 lamells koppling, lammelerna låg länge o väl i motul olja.
Monterning utan problem, ny vajjer + hölje.

Men den vägrar att koppla när växel är i, ser ju att kopplingsarmen rör sig till fullo tror jag....hur mycket spel ska armen där nippeln sitter ha egentligen?

Motorn är helrenoverad, uppstartad utan problem bara den satans kopplingen som inte funkar.

Vad kan detta vara?

MVH Niklas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Attans vad fort man får gensvar, ssk-forumet är en riktig guldgruva.

Får plocka isär kopplingen helt enkelt.

Och med kirurgisk precision sätta alla lameller och stålskivor rätt.... :D

MVH Niklas
freddarok
Entusiast
Entusiast

Re: ny koppling som ej "kopplar"

Post by freddarok »

Hedge wrote:Ibland kan det vara så med 4-skivskopplingarna att det blir lite -för- trångt i kopplingskorgen. Då binder skivorna i varandra, och du kan inte koppla ur. Du kan uppleva samma symptom om kopplingskorgen eller stålskivorna är lite skeva. Jag skulle nog börja leta där om du redan kollat det andra som TB tipsade om.

/G
Jag själv har ingen erfarenhet av fyrskivig koppling på smallframe men precis som Hedge skriver så kan man ju misstänka att det blir lite trångt i korgen. Så ett tips kan ju vara att dels mäta kopplingspaketet och jämföra med djupet i korgen men dels också att montera på prov utan kopplingsfjädern för att kolla att lammellerna verkligen har utrymme att gå isär. Men det ordnar sig nog...
Terraplane Blues

Har du kollat om plungen är osliten i den icke synliga ändan? (Bara att mata ut den ur sitt gömsle och kolla). Har du den äldre typen av kopplingshandtag, modell smal och spetsig ytterst? Dessa är inte de bästa då det gäller hävarmsförmåga och slaglängd. Den nyare typen (som vissa kallar dogleg) ger bättre slaglängd. Lär även funka med PX-handtag, sägs det. Sen har jag även läst att wirehölje som är tillverkat av fyrkantig tråd skulle flexa mindre än dito av rund tråd. Kan vara värt att testa.
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Tack för tipsen.

Har testat med PX handtag (smal spetsig orginal innan), utan resultat, får nog plocka isär kopplingen trotsallt. Kan ju lika gärna byta plunge när allt annat är nytt.

Tror man får modifiera PX handtaget eller styrtoppen något för att få dem att passa, PX handtaget är något större där wiren fästs så det är svårt att "bottna" mot styrtoppen.

Har köpt alla wires På EM och det är rund tråd för hela slanten.

Skall iväg över helgen så det blir nästa veckas projekt här i göteborg regnar det ju bara ändå.... :/

Återigen tack för alla tips!

MVH Niklas
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Va i den kungliga hufvudstaden i helgen passade på ett besök på EHR, ny plunge o tryckplatta, får se hur det funkar när jag river ner imorn.

Kommer berätta hur det gick, fick lite tips av den asisatiske mekanikern som var riktigt trevlig.

To be continued.....

/Niklas
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Slutledning.

Plockade isär kopplingen varvid tryckplattan låg löst och skvalpade.

Bytte således till ny plunge, tryckplatta, slipade ner styrtoppen något för att få dit mina nya svarta PX handtag, bytte vajjerhölje för 3e gången....inom loppet av några dagar... :o :o

Nu frikopplar den hur fint som helst, sååå skönt.

Tack för all respons!

/Niklas
Terraplane Blues

Härligt att det ordnade sig! :smile:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Inget gör oss gladare här på forumet än när någon berättar att man fått grejorna att fungera igen :grin:

/HB
Terraplane Blues

henrikborjeson wrote:Inget gör oss gladare här på forumet än när någon berättar att man fått grejorna att fungera igen :grin:

/HB
Precis, det är alltid trevligt när folk berättar att de har fått ordning på problemet och hur de löste det. Jag lovar givetvis också att återkomma när jag fått ordning på min orkeslösa Vespa 50, där bl a du, Henrik, var så oerhört hjälpsam och engagerad i en annan tråd. Tack! :grin: Lusten att kolla vidare på V50:n har inte infunnit sig än...
Post Reply