Hej alla Trim galningar
På min Rotaxcylinder försedda VGL så har jag problem med att få den att
gå rent genom hela varvtals registret.
Den går bra på tom gång och upp till ungefär halvgas , sen börjar den att
gå riktigt illa till den kommer upp i varv och då går den bra igen.
Har provat att bestycka den på alla möjliga vis men har inte fått till det.
Kan detta bero på Expansionskammaren eller något annat?
Har läst att Boost bottles kan ev hjälpa i liknande fall.
Lite fakta om motorn:
Dellort PHBL 24
Malossi REED
170`insug
124`spolportar
185`utblås
Eget avgas system
Tacksam för svar då jag börjar tröttna på att försöka få bukt med det
här problemet.
Omöjlig att bestycka
Omöjlig att bestycka
Primavera -66, Touring -58, Karmann Ghia -60
Magnus
Magnus
Re: Omöjlig att bestycka
Låter som ett skolexempel på när nålen + nålmunstycket behöver magras till. Prova att flytta upp nålclipset ett par hack, funkar inte det fixa ett nålmunstycke som är magrare, alternativt en magrare nål.
Sen är ju dina porttider en smula förvirrande...124 grader på överström + 185 i avgas är väl OK (dock lär du få varva högt innan dom är avstämda), men har du reed ska väl insuget var öppet 360 grader. Annars drar du ju inte nytta av din expansionskammare fullt ut.
Mvh
Guran
Sen är ju dina porttider en smula förvirrande...124 grader på överström + 185 i avgas är väl OK (dock lär du få varva högt innan dom är avstämda), men har du reed ska väl insuget var öppet 360 grader. Annars drar du ju inte nytta av din expansionskammare fullt ut.
Mvh
Guran
kghia wrote:Hej alla Trim galningar
På min Rotaxcylinder försedda VGL så har jag problem med att få den att
gå rent genom hela varvtals registret.
Den går bra på tom gång och upp till ungefär halvgas , sen börjar den att
gå riktigt illa till den kommer upp i varv och då går den bra igen.
Har provat att bestycka den på alla möjliga vis men har inte fått till det.
Kan detta bero på Expansionskammaren eller något annat?
Har läst att Boost bottles kan ev hjälpa i liknande fall.
Lite fakta om motorn:
Dellort PHBL 24
Malossi REED
170`insug
124`spolportar
185`utblås
Eget avgas system
Tacksam för svar då jag börjar tröttna på att försöka få bukt med det
här problemet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vad för nål sitter det i den nu? Finns ju en hel drös att välja mellan till den förgasaren. Min erfarenhet är att man i princip kan strunta i munstyckena sålänge den inte går snålt, sen är det bara att mecka med olika nålar och höjder på den tillsammans med trotteln tills man får den att gå bra. EGT är även ett bra knep för att se att man inte har några snåla ställen på nålen.
Enligt det du säger så låter det som att den går för snålt precis innan konan på nålen lyfts ur emulsionröret, alltså skulle du behöva en nål med längre kona eller en fetare trottel.
Enligt det du säger så låter det som att den går för snålt precis innan konan på nålen lyfts ur emulsionröret, alltså skulle du behöva en nål med längre kona eller en fetare trottel.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Nålarna jag provat är D22 ,D29 ,X3 och X5 och nålmunstyckena är
AQ 260 och AQ 264.
Nu har jag D22 nål i näst lägsta läget och AQ 260 vilket borde ge en hyfsat mager blandning vid körning runt halvgas.
Har sett någonstans att det ska finnas AQ 258 men vet ej vart man får tag i det.Finns det någon i Sverige som har stort utbud av Dellorto delar ( t ex.
nålar).
Funderar även på att ta upp hål i kolven för att få 360 `insugs duration, vad tror ni om det?
Magnus
AQ 260 och AQ 264.
Nu har jag D22 nål i näst lägsta läget och AQ 260 vilket borde ge en hyfsat mager blandning vid körning runt halvgas.
Har sett någonstans att det ska finnas AQ 258 men vet ej vart man får tag i det.Finns det någon i Sverige som har stort utbud av Dellorto delar ( t ex.
nålar).
Funderar även på att ta upp hål i kolven för att få 360 `insugs duration, vad tror ni om det?
Magnus
Magnus
Magnus
Har du reed finns det ingen anledning att inte ha öppet 'dygnet runt'. Då kan sugpulsen från expansionskammaren hjälpa till att dra ner ÄNNU mer soppa i vevhuset, det kan den inte om det är stängt.
Jag brukar beställa nålar och munstycken från SIP scootershop eller SC Köln, men du verkar ju ha testat runt redan.
Prova med att håla kolven och se om du får en bättre övergång mellan låggas och fullgas. Funkar inte det, får du kolla på hur ditt blås är konstruerat, om det verkligen är i fas med portningen.
mvh
Guran
Jag brukar beställa nålar och munstycken från SIP scootershop eller SC Köln, men du verkar ju ha testat runt redan.
Prova med att håla kolven och se om du får en bättre övergång mellan låggas och fullgas. Funkar inte det, får du kolla på hur ditt blås är konstruerat, om det verkligen är i fas med portningen.
mvh
Guran
kghia wrote:Nålarna jag provat är D22 ,D29 ,X3 och X5 och nålmunstyckena är
AQ 260 och AQ 264.
nålar).
Magnus
Nu är problemet löst !!!
I samband med att jag rev av cylindern och tog upp hål i kolven för att
få 360 graders insugsduration fick jag även för mig att ta av svänghjulet
och kolla lite.
Mätte upp pick upens position mot svänghjulet och upptäckte att det skilde 2
mm,schimsade 2 mm och satt ihop allt igen.
Ut och provade och alla konstigheter är som bortblåsta.
Nu har den jämt och fint drag hela vägen även om det finns ett glapp mellan 2an och 3an men det får man väl leva med, om det inte går att
stoppa i en 4 växlad drevsats från en GS i en VGL motor,nån som vet?
Magnus
V50 R -74, Touring -58, Karmann Ghia -60

I samband med att jag rev av cylindern och tog upp hål i kolven för att
få 360 graders insugsduration fick jag även för mig att ta av svänghjulet
och kolla lite.
Mätte upp pick upens position mot svänghjulet och upptäckte att det skilde 2
mm,schimsade 2 mm och satt ihop allt igen.
Ut och provade och alla konstigheter är som bortblåsta.
Nu har den jämt och fint drag hela vägen även om det finns ett glapp mellan 2an och 3an men det får man väl leva med, om det inte går att
stoppa i en 4 växlad drevsats från en GS i en VGL motor,nån som vet?
Magnus
V50 R -74, Touring -58, Karmann Ghia -60

Magnus
Magnus