Fy fasen vad grym du är! Jag skickade ett mail till dig.
Pe
KRIS Vespa 50
Topplockspackningen (ej orginal om jag har förstått saken rätt) hade spruckit och försvunnit på vissa ställen så det var en millimetertjock glipa mellan cylindern och toppen. Vi tog bort den och monterade ihop grejjerna igen. Så nu fungerar den igen. Vad kan man förvänta sig i beteendeförändring när man tar bort en packning mellan cylinder och topp? det blir väl högre kompression antar jag, men ger det bättre bottendrag eller högre maxhastighet eller bägge?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska väl inte sitta någon topp packning på v50?
har du originaltopp så är det nog helt lungt, inget squishband på den toppen som kan bli för tight.
Federico
<br />Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska väl inte sitta någon topp packning på v50?
har du originaltopp så är det nog helt lungt, inget squishband på den toppen som kan bli för tight.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska väl inte sitta någon topp packning på v50?
har du originaltopp så är det nog helt lungt, inget squishband på den toppen som kan bli för tight.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej det ska ju inte sitta det, fast det här var ju en 50s så man vet ju inte riktigt. Hittade ingen packning på sprängskisserna iallafall.
Det stod vespa 50 på toppen så man kan väl anta att den var orginal.
Jag tror att den knattrade lite mer nu än innan så det kan väl stämma att smällen i cylindern ökat.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska väl inte sitta någon topp packning på v50?
har du originaltopp så är det nog helt lungt, inget squishband på den toppen som kan bli för tight.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nej det ska ju inte sitta det, fast det här var ju en 50s så man vet ju inte riktigt. Hittade ingen packning på sprängskisserna iallafall.
Det stod vespa 50 på toppen så man kan väl anta att den var orginal.
Jag tror att den knattrade lite mer nu än innan så det kan väl stämma att smällen i cylindern ökat.