KRIS Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Fy fasen vad grym du är! Jag skickade ett mail till dig.

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Topplockspackningen (ej orginal om jag har förstått saken rätt) hade spruckit och försvunnit på vissa ställen så det var en millimetertjock glipa mellan cylindern och toppen. Vi tog bort den och monterade ihop grejjerna igen. Så nu fungerar den igen. Vad kan man förvänta sig i beteendeförändring när man tar bort en packning mellan cylinder och topp? det blir väl högre kompression antar jag, men ger det bättre bottendrag eller högre maxhastighet eller bägge?
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ska väl inte sitta någon topp packning på v50?

har du originaltopp så är det nog helt lungt, inget squishband på den toppen som kan bli för tight.

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Både och om det är en gammal originalmotor. Hastigheten gör det väl inte så många tiondelar på, tror jag. Men vridet blir ju alltid bättre-det blir ju en skarpare smäll i cylindern med högre kompression. Original v50 är ju fruktansvärt låg komp.

ska väl inte sitta någon topp packning på v50?

har du originaltopp så är det nog helt lungt, inget squishband på den toppen som kan bli för tight.

Federico
Nej det ska ju inte sitta det, fast det här var ju en 50s så man vet ju inte riktigt. Hittade ingen packning på sprängskisserna iallafall.

Det stod vespa 50 på toppen så man kan väl anta att den var orginal.

Jag tror att den knattrade lite mer nu än innan så det kan väl stämma att smällen i cylindern ökat.
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Tack som attans alla inblandade! Jag är nu en lycklig typ igen. Nu är det bara dags att kirra lite andra fel.

Pe
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Idag var den dessutom piggare än vanligt. Lite svårstartad men ändå med nya fina backspeglar och pakethållare.

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

:) det kanske är en bra vespadag. Jag upplevde det också som det gick lite extra bra idag. ställde i och för sig om tändningen igår till typ 25 grader (det ska vara 19, jag vet). fast vem bryr sig om siffor?
Post Reply