Tokig idé - snyggt eller direkt pinsamt?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Terraplane Blues

Tokig idé - snyggt eller direkt pinsamt?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Skulle gärna vilja ha några synpunkter på min senaste idé...

Hittade dekalark med smileys och blommor på ett ställe. Kunde inte låta bli att förtjusas över dessa fulsnygga dekaler med mirra/flake-effekt. Fick givetvis en idé om att klä en Vespa 50 med sådana dekaler och köpte följaktligen 15 st dekalark enligt nedan.

Kan det vara någonting, eller blir det fult som stryk tror ni? Om man skulle genomföra det, har ni några tips om vilken nyans eller sort av färg man kan använda som grund? Ska man köra med eller utan mirra/flake på grundfärgen? Bör man lägga några lager klarlack över dekalerna när de är på plats? Hade funderingar på antingen spygrön, rosa eller babyblå grund.

Idiotförklarande eller uppmuntrande kommentarer emottages tacksamt! :smile:

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag tycker iden är kul & uppmuntrar den gladeligen. Babyblå grund, eller varför inte svart som arkets bakgrundsfärg? Klarlacka över så skarvarna täcks. Med flake eller mirra blir totala tjockleken väl stor välj då hellre metalic. Varför inte silver eller guld? :smile:
Terraplane Blues

fritte wrote:jag tycker iden är kul & uppmuntrar den gladeligen. Babyblå grund, eller varför inte svart som arkets bakgrundsfärg? Klarlacka över så skarvarna täcks. Med flake eller mirra blir totala tjockleken väl stor välj då hellre metalic. Varför inte silver eller guld? :smile:
Jag vet inte om flake/mirra/metallic upplevs lite som "kaka på kaka" tillsammans med dekalerna? På ett sätt vore det kanske mest effektfullt om det är en solid bakgrundsfärg, undantaget silver som kanske känns lagom neutral? Svart tycker jag blir för kontrastfyllt och dystert. Eller kanske det bör vara en något mer "flower-power-aktig" färg som harmonierar med dekalerna? Spygrön känns ju lockande i det avseendet. Frågan är om dekalerna klarar några lager lack, utan att det upplevs som blaffigt? Tack för synpunkterna!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Risken med silverbakgrund är att det kan ge intrycket av att vara en standard/silverVespa med dekaler. "Kaka på kaka" dvs flake/mirra, kan samtidigt ge en enhetlig effekt, till skillnad från en solidlackad bakgrund. :smile:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hur tråkigt det än låter: vit grundfärg!

Sen kan du ju piffa till den med lite handmålade stjälkar och blad etc...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Senapsgul, eller DL-orange, sitter fint med dom där dekalerna. Och sen ett massivt lager med klarlack ovanpå.

Mums!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

calle wrote: handmålade stjälkar och blad etc...
Kul ide!! :smile:
Terraplane Blues

fritte wrote:Risken med silverbakgrund är att det kan ge intrycket av att vara en standard/silverVespa med dekaler. "Kaka på kaka" dvs flake/mirra, kan samtidigt ge en enhetlig effekt, till skillnad från en solidlackad bakgrund. :smile:
Förvisso, men flake/mirra medför också att effekten från dekalerna dämpas. Med de 15 ark jag köpt, lär jag kunna sätta dekalerna någorlunda tätt (något glesare än på det befintliga arket). Jag hade i o f s tänkt lägga lacken själv och jag gissar att flake/mirra är ett konststycke i sig att få till? Solid färg kan inte ens jag misslyckas med, kan man tycka.
calle wrote:hur tråkigt det än låter: vit grundfärg!

Sen kan du ju piffa till den med lite handmålade stjälkar och blad etc...
Vit grund är absolut ett alternativ! Fast jag vet inte om jag ska blanda in handmålning här. Hade tidigare planer att just göra en flower-power-målning helt på fri hand, men kom inte längre än till planeringsstadiet. Det känns som om det är betydligt lättare att få till det snyggt med färdiga dekaler.
Hedge wrote:Senapsgul, eller DL-orange, sitter fint med dom där dekalerna. Och sen ett massivt lager med klarlack ovanpå.

Mums!
DL-orange är en av mina absoluta favoritscooterfärger, men jag tror inte den passar in just i detta sammanhang. Det blir som att blanda Ahlgrens bilar med köttbullar, på något sätt. Antingen något hyfsat neutralt som vitt eller silver - eller något skrikigt och utstickande.

Tackar så mycket för era synpunkter och idéer. Det hela får ligga och gro till sig i huvudet under några veckor. Skulle egentligen ha lackat en av mina Vespa 50 redan i maj/juni, men av någon anledning blir det aldrig som planerat. Tur är kanske det... :wink:
Post Reply