Finns det mer än en Elit S ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Anders
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Fri 20 May 2005, 12:01
Location: Sweden

Finns det mer än en Elit S ?

Post by Anders »

Tjenare igen !
Min Super-Elit Bastardo, är en Elit S från 1957 med en Super motor från 1955.
När jag har kollat min Elit mot andras har jag noterat vissa skillnader, bland annat så sitter min bensinkran innanför luckan, det vill säga inget hål i plåten. Samt att mitt stöd inte har några gummitassar, utan har bara utbockade "fötter". Båda grejorna är helt original och stämmer med original instruktionsboken , som jag har kvar. Modellen kallas enligt denna Elit S.
Är det detta "S" som medför skillnaderna ?
Är det någon annan som har en Elit S ?

Jag noterade också att de nyinköpta kromlisterna för Benskölden inte passar, stämmer inte överens med "vecken" på skölden, den är inte krockad !!
EM, som jag köpte listerna av påstår att de aldrig har hört talas om detta , och de har sålt flera lister till Elit och Superägare, jag tror dem !

Detta fick mig att fundera på om Elit S är någon sidoimporterad modell för att fyll leveranshål 1957. Den är Svensksåld, instruktionsboken är på svenska så det är inte en privatimporterad Vespa.

Någon som kan upplysa mig om det här ?

Anders
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders</i>
<br />Tjenare igen !
Min Super-Elit Bastardo, är en Elit S från 1957 med en Super motor från 1955.
När jag har kollat min Elit mot andras har jag noterat vissa skillnader, bland annat så sitter min bensinkran innanför luckan, det vill säga inget hål i plåten. Samt att mitt stöd inte har några gummitassar, utan har bara utbockade "fötter". Båda grejorna är helt original och stämmer med original instruktionsboken , som jag har kvar. Modellen kallas enligt denna Elit S.
Är det detta "S" som medför skillnaderna ?
Är det någon annan som har en Elit S ?

Jag noterade också att de nyinköpta kromlisterna för Benskölden inte passar, stämmer inte överens med "vecken" på skölden, den är inte krockad !!
EM, som jag köpte listerna av påstår att de aldrig har hört talas om detta , och de har sålt flera lister till Elit och Superägare, jag tror dem !

Detta fick mig att fundera på om Elit S är någon sidoimporterad modell för att fyll leveranshål 1957. Den är Svensksåld, instruktionsboken är på svenska så det är inte en privatimporterad Vespa.

Någon som kan upplysa mig om det här ?

Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En vän till mig i Finland som är något av en Vespaexpert berättade en gång att Piaggio bytte från stöd med utvinklade ben till gummifötter någon gång under 1949. Enligt honom hade tidiga 49:or ett sådant stöd du beskriver och sena 49:or gummifötter. Men det samtalet gällde 125cc 1949, hur det är med Super och Elit vet jag inte.

Men det är inte helt enkelt att säga vad som var original och inte.

1. För det första kan man inte lita på bilderna i instruktionsböcker, Piaggio använde gärna bilder på äldre modeller, ibland modifierade bilder och så blandade man det med nya modellspecifika illustrationer -iband i samma instruktionsbok.

2. Piaggiofabriken blandade delar och tog ibland det som f*nns på hyllan, ibland kunde man t.o.m använda delar från Franska ACMA eller Tyska Hoffman (licenstillverkade vespor) och sätta dessa delar på Italientillverkade som kom till Sverige. Det kan ju också vara en licenstillverkad Vespa som du har. kolla chassienummret.

3. Elit är inget namn som Piaggio har hittat på, det är en Svensk benämning av modellen. Chassienummret är det man får gå på. för att veta exakt modell. Elit kallade man 125cc modellen under en längre tid, därför finns det flera olika ramar på den, har du den "nyare" eliten så är det helt säkert smalare än den tidiga med lyse på framskärmen.

mvh

Federico
Anders
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Fri 20 May 2005, 12:01
Location: Sweden

Post by Anders »

Tjenare,

Min Elit "S" är den som har lyset på framskärmen, chassienumret är VN2Txxxx.
Det lustiga med ramen är att jag tycker den är lika bred som andra äldre Eliter, men "knäcken" på skölden sitter ca 10 cm lägre än på andra.
Kan det vara så att licenstillverkarna hade andra pressverktyg och att de sålde överskott till iaggio, som stämplade dem med egna tillverkningsnummer ?
Har du sett någon annan äldre Elit med bensinkranen innanför luckan ?
Anders
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

[quote]<i>Originally posted by Anders</i>
<br />Tjenare,

Min Elit "S" är den som har lyset på framskärmen, chassienumret är VN2Txxxx.
Det lustiga med ramen är att jag tycker den är lika bred som andra äldre Eliter, men "knäcken" på skölden sitter ca 10 cm lägre än på andra.
Kan det vara så att licenstillverkarna hade andra pressverktyg och att de sålde överskott till iaggio, som stämplade dem med egna tillverkningsnummer ?
Har du sett någon annan äldre Elit med bensinkranen innanför luckan ?
Anders

Jag har inte så bra koll på 50-talare. Har mest kört Touring och nyare. Men de bilder jag hittar på VN2 visar ingen synlig bensinkran, däremot vet jag att Super har det.

bilderna nedan är enl. hemsidan VN2, troligtvis från Piaggios egna technica-böcker

(länkarna kanske måste kopieras till adressraden)

arkitekmaa.com/upload/dwg/g1/Vespa%2012 ... )%2002.jpg

arkitekmaa.com/upload/dwg/g1/Vespa%20125%20(VN2).jpg

Federico
Anders
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Fri 20 May 2005, 12:01
Location: Sweden

Post by Anders »

Tackar, ser likadan som min, jag kan inte heller se någon besninkran, dock har alla Eliter i Sverige (jag sett) en synlig kran !

Anders
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Det gjordes ju en speciell "alleggerita"-modell för Sverige, för att klara viktgränsen för lättviktare (75 kg). Kan det inte vara en sådan?

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Det gjordes ju en speciell "alleggerita"-modell för Sverige, för att klara viktgränsen för lättviktare (75 kg). Kan det inte vara en sådan?

/Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det VNS du menar? Popolino

eller f*nns det en lättad elit också?

/F

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

VNS är det nog jag tänker på, ja. Jag vet inte hur den såg ut. Jag tänkte att den kanske var baserad på samma ram som Elit och att någon tidigare ägare kanske hade blandat delar från de olika modellerna.
Att jag tänkte på en lättad modell var nog stödet utan gummitassar och den annorlunda bensinkranen. Den senare skulle ju kunna tyda på den pyttelilla tanken, som den lättade modellen hade.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />VNS är det nog jag tänker på, ja. Jag vet inte hur den såg ut. Jag tänkte att den kanske var baserad på samma ram som Elit och att någon tidigare ägare kanske hade blandat delar från de olika modellerna.
Att jag tänkte på en lättad modell var nog stödet utan gummitassar och den annorlunda bensinkranen. Den senare skulle ju kunna tyda på den pyttelilla tanken, som den lättade modellen hade.

/Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

den lättade versionen (tror jag) f*nns bara med den "nya" ramen, d.v.s lampan i styret. Popolino och Elit såg ungefär lika ut då, 59 och framåt.

Verkar som att Anders Elit är helt normal om den ser ut som på Piaggios foton. Det är däremot konstigt att andra Elit (i Sverige) har synlig bensinkran (själv har jag aldrig tittat så noga på just den detaljen). Kanske en årsmodellskillnad?

kolla bilderna på 56:or

http://www.scooterpartsdirect.com/Pictu ... 19M002.jpg

150cc har syling kran

http://www.scooterpartsdirect.com/Pictu ... 19M001.jpg

125cc har ej synlig

varför? samma år...

Federico
Post Reply