Till salu: Popolino som troligtvis gör 0-100 på under 5 sek!

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hinner man växla upp 4 växlar på 10 sek?
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

kejj wrote:Hinner man växla upp 4 växlar på 10 sek?
Det blir ju bara tre växlingar, så det bör man lätt hinna på 10 sek. Nu är ju snarare frågan om man hinner det på 5 sek?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

trist med sådana fantasipriser. hade kanske varit rimligt pris om det handlar om en "nut and bolt" renovering, nu ser det mest ut som en hyfsad lack på de stora ytorna men framnavet verkar vara blåst med biltemas fälgfärg utan demontering och hjulbultarna är rostiga.... inget fel för funktionen och helt ok sätt att fresha upp eller stoppa vidare rostangrepp, men 20k???
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:trist med sådana fantasipriser. hade kanske varit rimligt pris om det handlar om en "nut and bolt" renovering, nu ser det mest ut som en hyfsad lack på de stora ytorna men framnavet verkar vara blåst med biltemas fälgfärg utan demontering och hjulbultarna är rostiga.... inget fel för funktionen och helt ok sätt att fresha upp eller stoppa vidare rostangrepp, men 20k???
Men att plocka ut 150 hk ur en 5 hk motor måste bara ha kostat! :mrgreen: Skämt å sido, man skulle kunna se prissättningen på litet olika sätt. Just denna säljare påverkar knappast marknadspriserna i och med att den kommer att förbli osåld till det priset. Å andra sidan har många av oss gnällt på att de låga priserna lockar utländska uppköpare, även om jag inte tror att de är intresserade av just detta exemplaret (utan att vara oförskämd mot ägaren och hans fina Popolino). Jag tror ibland att vi människor har litet för lätt att "döma hunden efter håren", t ex att rostiga hjulbultar eller glitterrenoverade vietnamscootrar innebär att det bara är skitscootrar - "för det vet man ju!". Denna Popolino kan säkert vara jättefin och pålitlig, men 20 papp lär han knappast få. Men så länge folk får 15 papp för sin högst mediokra Vespa 50 kan man ju undra... :?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

"ps.hittar du en finare, köp den!!ds"
-, ja skall göra det ;)

Originaldäck måste ju vara värda ngt också?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Är den värd mer för att han är medlem i Vespa-klubben? Och, finns det bara en Vespa-klubb...vilken är det?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:trist med sådana fantasipriser. hade kanske varit rimligt pris om det handlar om en "nut and bolt" renovering, nu ser det mest ut som en hyfsad lack på de stora ytorna men framnavet verkar vara blåst med biltemas fälgfärg utan demontering och hjulbultarna är rostiga.... inget fel för funktionen och helt ok sätt att fresha upp eller stoppa vidare rostangrepp, men 20k???
Men att plocka ut 150 hk ur en 5 hk motor måste bara ha kostat! :mrgreen: Skämt å sido, man skulle kunna se prissättningen på litet olika sätt. Just denna säljare påverkar knappast marknadspriserna i och med att den kommer att förbli osåld till det priset. Å andra sidan har många av oss gnällt på att de låga priserna lockar utländska uppköpare, även om jag inte tror att de är intresserade av just detta exemplaret (utan att vara oförskämd mot ägaren och hans fina Popolino). Jag tror ibland att vi människor har litet för lätt att "döma hunden efter håren", t ex att rostiga hjulbultar eller glitterrenoverade vietnamscootrar innebär att det bara är skitscootrar - "för det vet man ju!". Denna Popolino kan säkert vara jättefin och pålitlig, men 20 papp lär han knappast få. Men så länge folk får 15 papp för sin högst mediokra Vespa 50 kan man ju undra... :?
Jag tror också att Vespan i fråga är fin, ingen tvekan om det. Men det är några saker jag stör mig på när det dyker upp i scooterannonser.

1. När man lägger in orden "raritet", "ovanlig modell", "finns bara ett fåtal av denna...." m.m.
2. När säljaren försöker få det att låta som att scootern i fråga skulle vara bättre/finare eller som det ibland står "finast i landet"

Som jag skrev tidigare är det absolut ingen fel med att skruva dit gamla rostiga/slitna delar, funktionsmässigt är det lika bra, men graden på renovering blir lite lägre och därför tycker jag att priset är för högt, dessutom är det många detaljer som är fel på den Vespan om man ska prata "rartiet" på fordonet, modellen i sig kanske skulle kunna betecknas som raritet men då ska den ju gärna se rätt ut också (inte med touringbaklyse, sprintsvingkåpa, fult sadelöverdrag m.m.)

För rätt pris är det faktiskt inget fel på den. Felet är annonstexten
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:Jag tror också att Vespan i fråga är fin, ingen tvekan om det. Men det är några saker jag stör mig på när det dyker upp i scooterannonser.

1. När man lägger in orden "raritet", "ovanlig modell", "finns bara ett fåtal av denna...." m.m.
2. När säljaren försöker få det att låta som att scootern i fråga skulle vara bättre/finare eller som det ibland står "finast i landet"

Som jag skrev tidigare är det absolut ingen fel med att skruva dit gamla rostiga/slitna delar, funktionsmässigt är det lika bra, men graden på renovering blir lite lägre och därför tycker jag att priset är för högt, dessutom är det många detaljer som är fel på den Vespan om man ska prata "rartiet" på fordonet, modellen i sig kanske skulle kunna betecknas som raritet men då ska den ju gärna se rätt ut också (inte med touringbaklyse, sprintsvingkåpa, fult sadelöverdrag m.m.)

För rätt pris är det faktiskt inget fel på den. Felet är annonstexten
Håller i stort sett med dig, men sådant resonemang ligger i människans natur. De flesta av oss går väl omkring och tror att just vårat fordon är "unikt" eller "finast i landet", kanske p g a att man utvecklar särskilda band till sitt fordon, vad vet jag? Ungefär något i stil med: "Bettan är inte vilken Primavera som helst, hon är speciell för hon är ju min och vi gillar varandra". Så tror jag att många resonerar - de försöker hitta något "unikt" i all vardaglighet: färgen, motorn, miltalet, ägarantalet m m.

Jag roade mig en stund att söka efter några förväntade ord inom kategorin "Fordon" på Blocket. Föga förvånande blev resultatet så här:

"Finaste" - 19708 träffar

"Nyskick" - 4464 träffar

"Måste ses" - 1513 träffar

"Unik" - 871 träffar

"Ovanlig" - 650 träffar

"Fåtal" - 612 träffar

"Lågmilare" - 370 träffar

"Klassiker" - 292 träffar

"Raritét" - 47 träffar

:mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote:Jag roade mig en stund att söka efter några förväntade ord inom kategorin "Fordon" på Blocket. Föga förvånande blev resultatet så här:

"Finaste" - 19708 träffar

"Nyskick" - 4464 träffar

"Måste ses" - 1513 träffar

"Unik" - 871 träffar

"Ovanlig" - 650 träffar

"Fåtal" - 612 träffar

"Lågmilare" - 370 träffar

"Klassiker" - 292 träffar

"Raritét" - 47 träffar

:mrgreen:
Rätt komiskt faktist.. :smile: :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

he he! bra jobbat terraplane

men du glömde:

"tjejkörd" som fick 709 träffar
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:he he! bra jobbat terraplane

men du glömde:

"tjejkörd" som fick 709 träffar
Ja, "tjejkörd" är ju en klassiker! Finns det några vetenskapliga belägg på att det skulle vara något positivt för ett fordon? Jag menar, min fördomsfulla hjärna har tankar om att tjejer inte servar och sköter sitt fordon som killar gör. Och så slirar de alltid på kopplingen, för det vet man ju liksom... :grin:

Även klassikern "av äldre dam" förekommer inte mindre än 18 ggr på Blocket! Att ett fordon är kört av en äldre dam är nog bannemig det sämsta försäljningsargumentet jag vet. Jag hittade faktiskt ett som var värre: "Import, en ägare innan mej, kyrkan i Berlin" :mrgreen:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Och det finns 469 "fynd".
Post Reply