Till salu: Popolino som troligtvis gör 0-100 på under 5 sek!
trist med sådana fantasipriser. hade kanske varit rimligt pris om det handlar om en "nut and bolt" renovering, nu ser det mest ut som en hyfsad lack på de stora ytorna men framnavet verkar vara blåst med biltemas fälgfärg utan demontering och hjulbultarna är rostiga.... inget fel för funktionen och helt ok sätt att fresha upp eller stoppa vidare rostangrepp, men 20k???
Federico
Men att plocka ut 150 hk ur en 5 hk motor måste bara ha kostat!Federico wrote:trist med sådana fantasipriser. hade kanske varit rimligt pris om det handlar om en "nut and bolt" renovering, nu ser det mest ut som en hyfsad lack på de stora ytorna men framnavet verkar vara blåst med biltemas fälgfärg utan demontering och hjulbultarna är rostiga.... inget fel för funktionen och helt ok sätt att fresha upp eller stoppa vidare rostangrepp, men 20k???


Jag tror också att Vespan i fråga är fin, ingen tvekan om det. Men det är några saker jag stör mig på när det dyker upp i scooterannonser.Terraplane Blues wrote:Men att plocka ut 150 hk ur en 5 hk motor måste bara ha kostat!Federico wrote:trist med sådana fantasipriser. hade kanske varit rimligt pris om det handlar om en "nut and bolt" renovering, nu ser det mest ut som en hyfsad lack på de stora ytorna men framnavet verkar vara blåst med biltemas fälgfärg utan demontering och hjulbultarna är rostiga.... inget fel för funktionen och helt ok sätt att fresha upp eller stoppa vidare rostangrepp, men 20k???Skämt å sido, man skulle kunna se prissättningen på litet olika sätt. Just denna säljare påverkar knappast marknadspriserna i och med att den kommer att förbli osåld till det priset. Å andra sidan har många av oss gnällt på att de låga priserna lockar utländska uppköpare, även om jag inte tror att de är intresserade av just detta exemplaret (utan att vara oförskämd mot ägaren och hans fina Popolino). Jag tror ibland att vi människor har litet för lätt att "döma hunden efter håren", t ex att rostiga hjulbultar eller glitterrenoverade vietnamscootrar innebär att det bara är skitscootrar - "för det vet man ju!". Denna Popolino kan säkert vara jättefin och pålitlig, men 20 papp lär han knappast få. Men så länge folk får 15 papp för sin högst mediokra Vespa 50 kan man ju undra...
1. När man lägger in orden "raritet", "ovanlig modell", "finns bara ett fåtal av denna...." m.m.
2. När säljaren försöker få det att låta som att scootern i fråga skulle vara bättre/finare eller som det ibland står "finast i landet"
Som jag skrev tidigare är det absolut ingen fel med att skruva dit gamla rostiga/slitna delar, funktionsmässigt är det lika bra, men graden på renovering blir lite lägre och därför tycker jag att priset är för högt, dessutom är det många detaljer som är fel på den Vespan om man ska prata "rartiet" på fordonet, modellen i sig kanske skulle kunna betecknas som raritet men då ska den ju gärna se rätt ut också (inte med touringbaklyse, sprintsvingkåpa, fult sadelöverdrag m.m.)
För rätt pris är det faktiskt inget fel på den. Felet är annonstexten
Federico
Håller i stort sett med dig, men sådant resonemang ligger i människans natur. De flesta av oss går väl omkring och tror att just vårat fordon är "unikt" eller "finast i landet", kanske p g a att man utvecklar särskilda band till sitt fordon, vad vet jag? Ungefär något i stil med: "Bettan är inte vilken Primavera som helst, hon är speciell för hon är ju min och vi gillar varandra". Så tror jag att många resonerar - de försöker hitta något "unikt" i all vardaglighet: färgen, motorn, miltalet, ägarantalet m m.Federico wrote:Jag tror också att Vespan i fråga är fin, ingen tvekan om det. Men det är några saker jag stör mig på när det dyker upp i scooterannonser.
1. När man lägger in orden "raritet", "ovanlig modell", "finns bara ett fåtal av denna...." m.m.
2. När säljaren försöker få det att låta som att scootern i fråga skulle vara bättre/finare eller som det ibland står "finast i landet"
Som jag skrev tidigare är det absolut ingen fel med att skruva dit gamla rostiga/slitna delar, funktionsmässigt är det lika bra, men graden på renovering blir lite lägre och därför tycker jag att priset är för högt, dessutom är det många detaljer som är fel på den Vespan om man ska prata "rartiet" på fordonet, modellen i sig kanske skulle kunna betecknas som raritet men då ska den ju gärna se rätt ut också (inte med touringbaklyse, sprintsvingkåpa, fult sadelöverdrag m.m.)
För rätt pris är det faktiskt inget fel på den. Felet är annonstexten
Jag roade mig en stund att söka efter några förväntade ord inom kategorin "Fordon" på Blocket. Föga förvånande blev resultatet så här:
"Finaste" - 19708 träffar
"Nyskick" - 4464 träffar
"Måste ses" - 1513 träffar
"Unik" - 871 träffar
"Ovanlig" - 650 träffar
"Fåtal" - 612 träffar
"Lågmilare" - 370 träffar
"Klassiker" - 292 träffar
"Raritét" - 47 träffar

Rätt komiskt faktist..Terraplane Blues wrote:Jag roade mig en stund att söka efter några förväntade ord inom kategorin "Fordon" på Blocket. Föga förvånande blev resultatet så här:
"Finaste" - 19708 träffar
"Nyskick" - 4464 träffar
"Måste ses" - 1513 träffar
"Unik" - 871 träffar
"Ovanlig" - 650 träffar
"Fåtal" - 612 träffar
"Lågmilare" - 370 träffar
"Klassiker" - 292 träffar
"Raritét" - 47 träffar


Ja, "tjejkörd" är ju en klassiker! Finns det några vetenskapliga belägg på att det skulle vara något positivt för ett fordon? Jag menar, min fördomsfulla hjärna har tankar om att tjejer inte servar och sköter sitt fordon som killar gör. Och så slirar de alltid på kopplingen, för det vet man ju liksom...Federico wrote:he he! bra jobbat terraplane
men du glömde:
"tjejkörd" som fick 709 träffar

Även klassikern "av äldre dam" förekommer inte mindre än 18 ggr på Blocket! Att ett fordon är kört av en äldre dam är nog bannemig det sämsta försäljningsargumentet jag vet. Jag hittade faktiskt ett som var värre: "Import, en ägare innan mej, kyrkan i Berlin"
