Hej
Har nyligen sett att diverse butiker som Överskottsbolaget, Micro bildelar och Shell börjat sälja kinesiska? EU-mopeder och ibland 125:or av mindre kända märken men till väldigt låga priser, 4-6k för en EU.
Är det någon som har erfarenhet av sådana?
Själv skulle jag ju aldrig våga ta i en (fördom?) men jag kan samtidigt förstå att det verkar lockande för en 16-åring som just fått lön efter sommarjobb i jordgubbslandet. Det man funderar över är ju tillgången på reservdelar och service - har hört om handlare som inte lagar denna typ av hojar men det är kanske också skrönor. Det kanske är en fabrik som öser ut miljontals hojar under olika namn och där man kan få tag i minsta bult utan problem om man bara hittar rätt kanal?
synpunkter?
mvh/HB
Superbilliga scootrar
-
- Mästare
Re: Superbilliga scootrar
Förstår att en del blir lockade att köpa så billiga nya fordon. Men hur är det med andrahandsvärdet efter ett par år? Tjänar man verkligen på att köpa ett fordon som man får 500kr för när man vill sälja det?henrikborjeson wrote:Hej
Har nyligen sett att diverse butiker som Överskottsbolaget, Micro bildelar och Shell börjat sälja kinesiska? EU-mopeder och ibland 125:or av mindre kända märken men till väldigt låga priser, 4-6k för en EU.
Är det någon som har erfarenhet av sådana?
Själv skulle jag ju aldrig våga ta i en (fördom?) men jag kan samtidigt förstå att det verkar lockande för en 16-åring som just fått lön efter sommarjobb i jordgubbslandet. Det man funderar över är ju tillgången på reservdelar och service - har hört om handlare som inte lagar denna typ av hojar men det är kanske också skrönor. Det kanske är en fabrik som öser ut miljontals hojar under olika namn och där man kan få tag i minsta bult utan problem om man bara hittar rätt kanal?
synpunkter?
mvh/HB
Är det inte bättre att köpa en ny eller beg scooter hos en MC eller Scooterhandlare som man vet sköter service och reservdelstillgång. Visst, man kanske får lägga 10.000 kr extra, men då kör man tryggt och får kanske tillbaka extrasumman vid eventuell försäljning.
125:or av kända scootermärken har faktiskt riktigt bra andrahandsvärde.
bara en tanke.
Federico
Min dotter är i princip uppfödd på Lambretta och Vespa (fed up?), men ville inte ha en sån moppe. Jag var lika glad för det, men vägrade att köpa något annat än en Piaggio. Grannens dotter köpte en Baotian (kanske dyr, den kostade 11 papp.) Min dotters moppe (en NRG) har inte ens hickat till (över ett år senare) och gissa vem som har fått mecka med den f-b kinamoppen? Tjejerna kanske kör hårt, vad vet jag? Kröken var plötsligt helt lös (muttrarna borta) backspeglarna lossnade (en gick av), spruckna kåpor, framskärmen lossnade (sprack i fästet) plus att varenda kill"kompis" påstår sig veta hur man trimmar en Baotian. De har slitit sönder förgasarbälgen för att komma åt förgasaren etc...
Det enda som har hänt med NRG:n är att alla dekaler är borta, men det gjorde Astrid själv (hon tyckte att de var fula.)
/P
Det enda som har hänt med NRG:n är att alla dekaler är borta, men det gjorde Astrid själv (hon tyckte att de var fula.)
/P
Jo, ganska känt fenomen.
Har själv ägt en Baotian Retro.
Problem med kvaliten var påtaglig.
Fick skruva åt skruvarna på frambroms ett par gånger.
Skruva fast backspeglarna var ett månads moment, samt att det sakta dök upp lite sprickor i plasten. Men motormässigt var den perfekt. Efter tändstiffts byte från original till ngk och lite oljebyte så gick den varje dag varje vecka, regn, sol, storm, vind, utan att hicka en enda ggn.
Men visst, utskiktet borde de lagt lite mer tid på.
Nu köpte jag den beggad så den var rel. billig totalt tills jag sålde den.
Mina V50 har ju uppvisat påtagligen fler problem men å andra sidan är de inte -05or utan 70talare!
Jag skulle nog bli enormt överraskad ifall jag såg min gamla retro rullande om 33+ år
Har själv ägt en Baotian Retro.
Problem med kvaliten var påtaglig.
Fick skruva åt skruvarna på frambroms ett par gånger.
Skruva fast backspeglarna var ett månads moment, samt att det sakta dök upp lite sprickor i plasten. Men motormässigt var den perfekt. Efter tändstiffts byte från original till ngk och lite oljebyte så gick den varje dag varje vecka, regn, sol, storm, vind, utan att hicka en enda ggn.
Men visst, utskiktet borde de lagt lite mer tid på.
Nu köpte jag den beggad så den var rel. billig totalt tills jag sålde den.
Mina V50 har ju uppvisat påtagligen fler problem men å andra sidan är de inte -05or utan 70talare!
Jag skulle nog bli enormt överraskad ifall jag såg min gamla retro rullande om 33+ år
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Mästare
Låter klokt.
Min dotter är snart i moppeålder och samtidigt som det vore kul om hon ville ha en V50 så vet jag vad strulande motorer och trasiga vajrar kan göra för scooterentusiasmen hos en som inte är det minsta intresserad av att meka.
En piaggio-automatare är ju ett bra alternativ, inte minst för att man kan sambeställa grejor från SIP/SCK/EM när man själv behöver reservdelar..
mvh/HB
Min dotter är snart i moppeålder och samtidigt som det vore kul om hon ville ha en V50 så vet jag vad strulande motorer och trasiga vajrar kan göra för scooterentusiasmen hos en som inte är det minsta intresserad av att meka.
En piaggio-automatare är ju ett bra alternativ, inte minst för att man kan sambeställa grejor från SIP/SCK/EM när man själv behöver reservdelar..

mvh/HB
Paka wrote:Min dotter är i princip uppfödd på Lambretta och Vespa (fed up?), men ville inte ha en sån moppe. Jag var lika glad för det, men vägrade att köpa något annat än en Piaggio. Grannens dotter köpte en Baotian (kanske dyr, den kostade 11 papp.) Min dotters moppe (en NRG) har inte ens hickat till (över ett år senare) och gissa vem som har fått mecka med den f-b kinamoppen? Tjejerna kanske kör hårt, vad vet jag? Kröken var plötsligt helt lös (muttrarna borta) backspeglarna lossnade (en gick av), spruckna kåpor, framskärmen lossnade (sprack i fästet) plus att varenda kill"kompis" påstår sig veta hur man trimmar en Baotian. De har slitit sönder förgasarbälgen för att komma åt förgasaren etc...
/P