OK, den här tråden kanske inte passar riktigt här, men jag hittade inget bättre ställe.
Jag har en GS 150 -61 som jag ska sälja.
Eftersom jag inte har följt scootermarknaden på många år så har jag inte så bra koll på vad den kan vara värd.
Vespan är i gott skick och körs varje sommar. Jag har ägt den i ca 20 år och det har aldrig varit några större problem med den.
Den är omlackad Porscheröd för många år sedan och kromdelarna kromades då om.
Kolv och lameller har jag bytt för några år sedan.
Bortsett från färgen är den nog hyfsat original.
Sadeln (limpan) behöver nytt överdrag och det finns någon mindre buckla och repor på motorkåpan.
Vespan finns i Luleå.
Jag förstår att det kan vara svårt att ge ett värde utifrån denna beskrivning...det är ju marknaden som styr....men försök gärna ge ett intervall "mellan tummen och pekfingret" så att jag sätter ett rimligt pris i mina annonser.
(Är du intresserad av den så släng iväg ett mail)
Värde på GS 150
Re: Värde på GS 150
det är ju extemt svårt att sätta ett värde.
Om man tittar på modellen så är ju GS en Vespa som många vill ha, speciellt utomlands är det sug efter GS 150. England, Tyskland och inte minst Italien. Tyvärr är det inte den mest eftertraktade GS 150:n, 1955 är den som har ett riktigt högt samlarvärde, sedan kan man väl säga att det avtar allt eftersom årsmodellen blir nyare. I England har ändå en så pass sen modell som 1961 ett visst värde, mest för att de var populära bland modsen.
Jag har ingen koll på utlandspriserna, men skulle gissa att en 61:a ligger runt 25-30.000 i England med det skick du beskriver att din är. I Sverige får man nog räkna bort 10.000 för få den såld. Skulle gissa den blir hyfsat lättsåld om du sätter priset under 20.000, vill du ha mer får du nog räkna med att vänta ett tag eller att någon utanför Sverige hör av sig. Vespor i prisklassen över 20.000 ligger ofta kvar några månader på annonsmarknader.
Kollar man bland de som är riktigt seriösa Vespasamlare så har en orenoverad bruksmaskin ett mycket högre värde än en omlackerad omkromad renoverad Vespa. Några repor här och där spelar mindre roll så länge den har originallacken kvar. Tyvärr gäller det ju inte din GS, men jag ville ändå nämna det så att ni som äger en scooter i bra originalskick tänker en extra gång innan ni lackar om eller renoverar
Om man tittar på modellen så är ju GS en Vespa som många vill ha, speciellt utomlands är det sug efter GS 150. England, Tyskland och inte minst Italien. Tyvärr är det inte den mest eftertraktade GS 150:n, 1955 är den som har ett riktigt högt samlarvärde, sedan kan man väl säga att det avtar allt eftersom årsmodellen blir nyare. I England har ändå en så pass sen modell som 1961 ett visst värde, mest för att de var populära bland modsen.
Jag har ingen koll på utlandspriserna, men skulle gissa att en 61:a ligger runt 25-30.000 i England med det skick du beskriver att din är. I Sverige får man nog räkna bort 10.000 för få den såld. Skulle gissa den blir hyfsat lättsåld om du sätter priset under 20.000, vill du ha mer får du nog räkna med att vänta ett tag eller att någon utanför Sverige hör av sig. Vespor i prisklassen över 20.000 ligger ofta kvar några månader på annonsmarknader.
Kollar man bland de som är riktigt seriösa Vespasamlare så har en orenoverad bruksmaskin ett mycket högre värde än en omlackerad omkromad renoverad Vespa. Några repor här och där spelar mindre roll så länge den har originallacken kvar. Tyvärr gäller det ju inte din GS, men jag ville ändå nämna det så att ni som äger en scooter i bra originalskick tänker en extra gång innan ni lackar om eller renoverar
Federico