Pruta vid upptäckt problem vid köp?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
mattias karlsson
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 24 May 2007, 22:55
Location: Sweden

Pruta vid upptäckt problem vid köp?

Post by mattias karlsson »

Hej!
Jag håller på att köpa en vespa Primavera -71 men har upptäckt att den inte vill starta när den är varm. Om jag och säljaren först var överens om priset 10300 innan felet upptäcktes..
Hur mycket är det rimligt att han går ner i pris tycker ni?

Är det någon som vet vad det kan kosta att ågärda felet om man lämnar in vespan?

Brukar det vara svårt eller lätt att fixa detta typ av problem själv?
Jag kan tyvärr inte så jättemycket om motorer och har inte tid just nu att fixa felet själv.
tusen tack för alla svar!!!!
mattias
spinoza
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Pruta vid upptäckt problem vid köp?

Post by henrikborjeson »

Om den inte vill starta när den är varm brukar det bero på slitage hos kondensatorn eller brytarspetsarna på tändplattan. Det är ingen stor operation och delarna kostar typ 200:-. Sen kan det ju vara värre saker som tändspolen men det är inte så sannolik. Priset avgörs ju av så många andra saker som skick, lack, miltal etc men jag tycker att en 7-800 i rabatt är OK - då kan du köpa en ny tändspole och skruva dit alternativt lämna in och få bytt brytarspetsar.

Beroende på var du bor kan det dock vara svårt att hitta en verkstad som mekar Primavera

mvh/HB
mattias karlsson wrote:Hej!
Jag håller på att köpa en vespa Primavera -71 men har upptäckt att den inte vill starta när den är varm. Om jag och säljaren först var överens om priset 10300 innan felet upptäcktes..
Hur mycket är det rimligt att han går ner i pris tycker ni?

Är det någon som vet vad det kan kosta att ågärda felet om man lämnar in vespan?

Brukar det vara svårt eller lätt att fixa detta typ av problem själv?
Jag kan tyvärr inte så jättemycket om motorer och har inte tid just nu att fixa felet själv.
tusen tack för alla svar!!!!
mattias
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej Mattias och välkommen till forumet!

Bra val med en -71:a, en av de årgångar som har den effektstarkare motorn (VMA2M) med 19/19-förgasare samtidigt med bibehållet klassiskt utseende, utan blinkers och annat onödigt. Om du tycker 10300 kr är ett okej pris, tycker jag du ska köpa den ändå. Precis som Henrik skriver, bör det inte innebära något större ekonomiskt utlägg för att få den i stånd. Kondensator och nya brytarspetsar kostar t ex 80 kr vardera på EM Scooter i Göteborg. En ny tändspole kostar 295 kr på samma ställe. Om du tycker utgångspriset är okej borde du kunna pruta en femhundring och göra jobbet själv. Eller vackert betala vad säljaren begär om du tycker att den är så fin att priset fortfarande motiveras. Det är ju synd om bagatellartade problem, som dessa trotsallt är, skulle låta affären gå om intet. Det hela är mycket enkelt, även om man är nybörjare. Bara be om hjälp här, om det mot förmodan skulle vara några problem eller oklarheter, så får du garanterat vägledning. Annars har du mycket mekhjälp i form av text och illustrtioner på dessa sidor:

http://www.scooterhelp.com

http://www.smallframes.com

Lycka till!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

På en Vespa från 1971 kan man förvänta sig en större service med lite tändningsfix för att få den i körbart bruksskick.
...och här på forumet kan du finna all hjälp för att fixa det själv.

Lycka till med ditt köp!
/Calle
mattias karlsson
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 24 May 2007, 22:55
Location: Sweden

Post by mattias karlsson »

Tusen Tack för svaren!!!!... Verkligen urschysst att man kan få svar här. Har man aldrig ägt något med en motor på famlar man ju lite i blindo. Helt suveränt att ni svarar:)
mattias
spinoza
Post Reply