KRIS Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Patrik
Entusiast
Entusiast

KRIS Vespa 50

Post by Patrik »

Tjena.
Jag pratade precis med EHR motor /Vespa Service som har beslutat att sluta mecka med Vespa 50 eftersom det blir för dyrt och tar för mkt tid.
Nu får jag ingen gnista av tändstiftet (Det är bytt) Är det någon som har några förslag på ingrepp? Eller någon i Sthlm som inte har för mkt att göra med sina egna maskiner som skulle vara villig att fixa lite?

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej,
Vad jag skulle göra till att börja med är att stoppa in ett lillfinger i gummihatten som ska sitta på tändstiftet och sedan röra kicken neråt med den andra fria handen. får du stötar nu så kan felet vara ett kontaktproblem mellan gummihatt och tändstift.

Kontrollera att avstängningsknappen fungerar som den ska och att du inte har kortis (fukt?) där eller nånannastans.

Om inget av ovanstående fungerar så kan du kontrollera att du får rätt avstånd mellan brytarspetsarna (se bild nedan på grejjerna som säras då motorn går runt) rätt avstånd ska vara 0.3-0.5 mm om jag minns rätt, är inte avståndet riktigt så kan detta ställas in med en skruv som sitter i anslutning till dessa. På min v50 så kan detta göras utan att behöva ta av svänghjulet eftersom det finns ett litet njurformat titthål. Det är väldigt små avstånd så det kan vara svårt att se ibland. Hoppas på att det är något av dessa fel, annars så finns det ganska så mycket skrivet i ämnet. så du kommer nog att fixa det ska du se :)
ett tips är att kolla in följande: http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... .over.html
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Tjena.
Jag pratade precis med EHR motor /Vespa Service som har beslutat att sluta mecka med Vespa 50 eftersom det blir för dyrt och tar för mkt tid.
Nu får jag ingen gnista av tändstiftet (Det är bytt) Är det någon som har några förslag på ingrepp? Eller någon i Sthlm som inte har för mkt att göra med sina egna maskiner som skulle vara villig att fixa lite?

Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tråkigt att Vespa Service inte fixar alla typer av Vespor lägre.
Men det är såklart svårt att fixa tändningsrelaterade fel. Kan ju vara allt från glappkontakt någonstans till dyra delar som måste bytas. Hur man än gör så tar det en massa timmar att hitta felet, detta plus eventuella delar.
Egentligen är det nog samma problem med större Vespor när felet väl dyker upp, skillnaden är att de större (MC/reggade) mer eller mindre varit tvugna att hållas i hyfsat skick för att klara besiktingen. Riktiga Vespa ras har på så sätt sorterats ut, men en moped kan ju köras tills den är i extremdåligt skick.

EHR har säkert märkt att de Vespa 50 som kommer in är i så pass dåliga att en service eller renovering skulle kunna bli många gånger dyrare än mopens värde eller inköpspris.

Tråkigt är det, tyvärr hjälper det inte dig som kanske har det där enklare felen på din moppe, det är bara min teori om varför EHR slutat ta in V50.

Men var inte rädd för att meka lite själv om du har möjlighet att göra det, tändingen sitter ganska lättåtkomligt och kan vara en bra början. Börja med de enklaste sakerna först som att kolla kablarna från och till tändspolen, inspektera brytaren, kolla så att den öppnar och stänger. Eventuellt får du skruva av svänghjulet för att kolla kabelödningar m.m.

till sist: bomba forumet med frågor.

lycka till

Federico
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Jehova!
Ett problem löst. Jag får gnista men vad kan felet vara nu? Tror ni på att försöka göra rent filtret i förgasaren eller?

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

låter inte som om du behövde kolla brytarspetsarna, eller så är du ohyggligt snabb... vad gjorde du?
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Inite alls så snabb bara okunning. Visste inte att man var tvungen att hålla stiftet mot något så att det blev ett slutet system...

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag har inget luftfilter till min vespa men den fungerar ändå.
En gång när jag hade gnista men motorn vägrade starta så ökade jag avståndet mellan brytarspetsarna och inbillade mig då att jag fick en kraftigare gnista och den tände bättre (obs KAN ha varit inbillning).
hur ser gnistan ut? syns den bra (som en tändare ungefär) eller är den knappt synlig?
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Den syns starkt tycker jag. Så du tror inte på att rengöra filtret?

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

som sagt, jag har inga filter så jag saknar helt erfarenhet på området. men ta bort filtret och kolla vad som händer...

Har du bra gnista så är det väl bara ett bränsleproblem som återstår. Har du soppa i tanken? :wink:
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det ska inte bara vara gnista utan rätt gnista och vid rätt tidpunkt. Om jag inte minns fel så ska gnistan vara lite blåare än helvit. ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />
En gång när jag hade gnista men motorn vägrade starta så ökade jag avståndet mellan brytarspetsarna och inbillade mig då att jag fick en kraftigare gnista och den tände bättre (obs KAN ha varit inbillning).

Avståndet ska inte påverka gnistans styrka, däremot kan man miska elektrodavståndet på tändstiftet, helt enkelt knacka ihop det lite.

om man har för stort brytaravstånd så änras förtändningen till det sämre (man minskar förtändingen med x-antal grader), man kan p.g.a detta få startproblem. avståndet bör inte vara större än 0,50. (detta under förutsättning att tändplattan står rätt såklart.)

Vad är ditt problem Patrik? missade det förutom att du inte fick gnista

Federico
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Det stora problemet är att den inte startar. Men när jag skulle starta den sist så fick jag en avgasknall om det kan vara till någon ledtråd?

Pe
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Men som sagt nu händer det inte ett jäkla piss.

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

har du testat med startgas? springer du igång den eller kickar du bara?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Det stora problemet är att den inte startar. Men när jag skulle starta den sist så fick jag en avgasknall om det kan vara till någon ledtråd?

Pe

knall kan vara tändningsfel. har du kört den på länge? är soppan kass?

Federico
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Ska testa med startgas. Men jag kör den annars varje dag så dålig soppa borde det inte vara.

Pe
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Ska testa med startgas. Men jag kör den annars varje dag så dålig soppa borde det inte vara.

Pe

hur ser stiftet ut? är det blött? eller torrt? (får den soppa?)

Federico
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Ganska torrt skulle jag nog säga.

Pe
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Om du har kickat ett tag, med choken på, och stiftet fortfarande är torrt, lär den ju inte få bensin.
Har du kollat att bränslefiltret är rent?

/Jörgen
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Det händer ju någon gång att flottören hänger sig eller att det blivit luftlås i bränsleledningen i sb m att man skiftat till reservtank. Om soppan kommer fram t förgasaren (lossa slangen o kolla), testa att knacka lite lätt med ett metallverktyg på förgasaren - om Du inte vill montera ur den direkt - full choke, kicka ett par gånger o sniffa i blåset eller kolla om stiftet blivit fuktigt. Ibland gör en liten vattendroppe i botten på flottörhuset bus genom att den spärrar för bensin till huvudmunstycket, detta gör vanligen att Vespan bråkar vid pådrag, inte att den vägrar starta.

Dag
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

det är inte så att moppen fungerar bättre med full tank patrik?
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Crispin: Det brukar den faktiskt göra ibland när den nu funkar.

Dag: Vad betyder "bränsleledningen i sb m "?

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

"bränsleledningen i samband med" tror jag dag menar (först tänkte jag "bränsleledningen i styrbord motor" men efter övervägande tog jag bort det som möjlighet.
du borde nog enligt min mening kolla igenom soppaflödet från tank till och med förgasaren. jag skulle tro att du har s**t (eller vatten) någonstans.

börja uppifrån, dvs kolla att soppan kan rinna obehindrat från tanken, att slangen inte viker sig eller är för lång.

kolla att förgasaren är rätt inställd

Gör rent förgasaren och byt ut de munstycken (små mässingsgrejjer med hål i som sitter iskruvade här och var) som du inte kan rengöra med högtrycksluft. munstycken är i regel rätt så billiga, passa på att köpa ett soppafilter om du inte redan har det.

om du inte vill börja skruva i förgasaren och förutsatt att flödet fungerar som det ska från tanken kanske du kan byta förgasare med nån vespakompis och kolla om det ger nån skillnad.
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Nu var jag nere och testade med startgas. Det resulterade i några kraftiga avgasknallar. En jävla smäll. Men inget mer. Det tråkiga är att den nu låter lite konstigt efter att man har kickat. Det låster som om kolven pustar ut lite skrovligt som en gammal gubbe.

Pe
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

var står vespan? om den inte står alltför långt från gärdet i stockholm så skulle jag kunna komma förbi och testa ett förgasarbyte. det är grymt trist när vespan inte startar :cry:
Post Reply