Lättare trim PX
-
- Dekaltrimmare
Lättare trim PX
Hej.
Jag tänkte hänga på något kul blås på min PX125. Eftersom den är rätt ny och jag är sämst på mek vill jag inte ändra något annat i motorn. Någon som har tips på vettig produkt?
Jag tänkte hänga på något kul blås på min PX125. Eftersom den är rätt ny och jag är sämst på mek vill jag inte ändra något annat i motorn. Någon som har tips på vettig produkt?
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Re: Lättare trim PX
Tänk dig för en gång till innan du gör det. De flesta effektblås är avstämda för trimmade motorer och funkar inte så bra på en otrimmad.Nickeponken wrote:Hej.
Jag körde tidigare med ett LeoVinci på min egen otrimmade PX125 1984. LeoVinci är ett högvarvigt effektblås, tämligen billigt och enkelt. Motorn varvade ut jättebra men tappade samtidigt orken på mellanregistret.
Efter en resa Malmö-Göteborg i kraftig motvind, då jag oftast fick varva på trean eftersom den inte orkade på fyran, bytte jag i vintras till ett Sito Plus och nu har den mycket mer ork och är mycket trevligare att köra.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej!
Det finns några blås som kan funka ganska bra på en otrimmad PX125, några exempel:
ScootRS http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=241
PMEvo https://www.pmtuning.co.uk/Merchant2/me ... 5PX1251985
Sito+ http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 15&kId=626
Det finns några blås som kan funka ganska bra på en otrimmad PX125, några exempel:
ScootRS http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=241
PMEvo https://www.pmtuning.co.uk/Merchant2/me ... 5PX1251985
Sito+ http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 15&kId=626
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Re: Lättare trim PX
Låt den vara. Med bara ett blås uppnår du nästan ingenting, förutom högre ljudnivå, sämre markfrigång och sämre kvalitet.
Effekten blir högre, men den kommer vid ett varvtal som inte är speciellt väl avpassat för t ex stadskörning.
Bättre isåfall att köpa en DR177, 24mm förgasare och Sito+, då får du en motor som spöar en orginal PX200. Byter du sedan utväxlingen också, så kommer den dessutom att bli snabbare.
/Guran
Effekten blir högre, men den kommer vid ett varvtal som inte är speciellt väl avpassat för t ex stadskörning.
Bättre isåfall att köpa en DR177, 24mm förgasare och Sito+, då får du en motor som spöar en orginal PX200. Byter du sedan utväxlingen också, så kommer den dessutom att bli snabbare.
/Guran
Nickeponken wrote:Hej.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Håller inte med helt och hållet...
Visst kan det vara mer problem med effektblås men också så mycket coolare ljud, utseende och skojigare att köra, men det är kanske bara jag som uttnyttjar hela varvtalsregistret i stan?
Med t.ex. PM EVO så får man direkt nästan 25% effektökning och okej bottendrag. Med Sito+ får man ungefär 10% effektökning och ungefär bibehållet bottendrag faskt kass kvalité på blåset.
/C
Visst kan det vara mer problem med effektblås men också så mycket coolare ljud, utseende och skojigare att köra, men det är kanske bara jag som uttnyttjar hela varvtalsregistret i stan?
Med t.ex. PM EVO så får man direkt nästan 25% effektökning och okej bottendrag. Med Sito+ får man ungefär 10% effektökning och ungefär bibehållet bottendrag faskt kass kvalité på blåset.
/C
Mina scootrar:
jag kör PM-evo på en original 200:a motor, lite större huvudmunstycke, ett steg kallare stift. inga problem och har kört många hundra mil. men den går inte mycket bättre än med originalsystemet. kanske är det skillnad om man monterar det på en 125:a.
hur som helst går det att få till det utan sämre pålitlighet, men visst tar det mer plats, kan bli problem med centralstöd och reservhjul beroende på vilken vespamodell man har.
PM ger ljuv musik till skillnad mot de billiga italienska "effekt"systemen som bara låter burkigt och skrammligt. men det kostar 3k också.
hur som helst går det att få till det utan sämre pålitlighet, men visst tar det mer plats, kan bli problem med centralstöd och reservhjul beroende på vilken vespamodell man har.
PM ger ljuv musik till skillnad mot de billiga italienska "effekt"systemen som bara låter burkigt och skrammligt. men det kostar 3k också.
Federico
-
- Dekaltrimmare
Hmmn
Intressanta tankar. Jag har suttit och kikat lite på SIP Performance...
Ljudet är ju faktiskt en grej man vill åt. Visst, det låter lite trivsamt "virr-virr" om motorn men, ja ni förstår nog vad jag menar.... Tror jag...
Jag känner inget behov av att åka fort som fan däremot.
detta kräver eftertanke.
Ljudet är ju faktiskt en grej man vill åt. Visst, det låter lite trivsamt "virr-virr" om motorn men, ja ni förstår nog vad jag menar.... Tror jag...
Jag känner inget behov av att åka fort som fan däremot.
detta kräver eftertanke.
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
-
- Lärling
Beror väl på hur man använder hojen. Ska man köra varje dag till och från jobbet t ex i Stockholm, så ledsnar iallfall jag direkt på smattret från en expansionskammare, för att inte tala om att man måste varva järnet för att få ut dom där 25% mer i effekt. Blir för mycket racing i vardagsåkandet då, speciellt om man inte trimmat på mer ställen än avgaset. Men har man en extra hoj som man inte använder som pendlare, så visst. Det låter ju najs.
Jag gick själv den vägen som nybörjare, dvs börja med blåset och tro att det skulle vara den 'enkla' vägen till mer effekt. Det är det inte! Är du erfaren och vet hur du ska ställa in allt, så stämmer det nog. Men för ett blåbär, så slutar ett fett blås oftast med ett nyp eller två.
Så hade jag fått göra om allt igen, så hade jag BÖRJAT med trimcylindern för att sen gå upp till avgas och fugge. Tror att mitt kolvkonto hade varit mindre då.
Men det är jag det.
Guran
Jag gick själv den vägen som nybörjare, dvs börja med blåset och tro att det skulle vara den 'enkla' vägen till mer effekt. Det är det inte! Är du erfaren och vet hur du ska ställa in allt, så stämmer det nog. Men för ett blåbär, så slutar ett fett blås oftast med ett nyp eller två.
Så hade jag fått göra om allt igen, så hade jag BÖRJAT med trimcylindern för att sen gå upp till avgas och fugge. Tror att mitt kolvkonto hade varit mindre då.
Men det är jag det.
Guran
calle wrote:Håller inte med helt och hållet...
/C
-
- Lärling
-
- Dekaltrimmare
Intressant
Ok, Det verkar som att det här kan bli en intressant debatt. Min PX "Millenium Edition" (Kul försäljningstrick btw) är i princip ny. Om jag tolkar in alla svaren så blir min slutsats följande: Låt scootern vara för du använder den (JA) varje dag och börja inte fippla om det inte behövs. Å andra sidan, om du har en scooter som har gjort sina mil och kommer att kräva underhåll i vilket fall, Börja med att lära dig hur motorn är sammansatt, trimma kolv före blås och se vad som händer.
Eller?
Eller?
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Lambretta TV 175 -62
- Gröndal SC
Re: Intressant
Precis vad jag skulle rekommendera. Kör dig trött på den effekt du har, så att det iallfall är VÄRT eventuellt strul när du sedan trimmar.
Själv har jag numera satt på orginalavgassystem på min Malossi 166/Reed/28mm-hoj, det funkade inte att pendla med ett RX Right Hand blås i öronen hela tiden.
/Guran
Själv har jag numera satt på orginalavgassystem på min Malossi 166/Reed/28mm-hoj, det funkade inte att pendla med ett RX Right Hand blås i öronen hela tiden.
/Guran
Nickeponken wrote:Ok, Det verkar som att det här kan bli en intressant debatt. Min PX "Millenium Edition" (Kul försäljningstrick btw) är i princip ny. Om jag tolkar in alla svaren så blir min slutsats följande: Låt scootern vara för du använder den (JA) varje dag och börja inte fippla om det inte behövs. Å andra sidan, om du har en scooter som har gjort sina mil och kommer att kräva underhåll i vilket fall, Börja med att lära dig hur motorn är sammansatt, trimma kolv före blås och se vad som händer.
Eller?