Kronmuttern sitter

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bengan
Lärling
Lärling

Kronmuttern sitter

Post by Bengan »

Har ett kronmutterverktyg, men muttern vill inte lossna. Problemet är att all kraft går till att hålla verktyget på plats, när jag tar i med spärrskaftet vill kronmutterverktyget tippa och släppa från greppet och jag är rädd att förstöra muttern.

Några tips?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Tryckluft är ju alltid smidigt i sådana lägen, om man har tillgång till det.

Eller plocka ut motorn om du kommer åt dåligt, kan vara värt det. Mindre risk att tappa ner krysskilen också...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Kronmuttern sitter

Post by Federico »

Bengan wrote:Har ett kronmutterverktyg, men muttern vill inte lossna. Problemet är att all kraft går till att hålla verktyget på plats, när jag tar i med spärrskaftet vill kronmutterverktyget tippa och släppa från greppet och jag är rädd att förstöra muttern.

Några tips?
lösningen brukar vara att se till att motorn är fixerad så att den inte kan röra sig en millimeter, likaså att man har en riktigkopplingshållare.

sedan finns det två olika längder på kronmutterverktyget (kort och lång) den korta kan vara lättare att använda om man kommer åt ordentligt.

använd ett stort bänkfast skruvstycke och dra fast i svingen för att fixera motorn (om du inte har ett motorställ)

kolla också att toppen på kronmutterverktyget är hyfsat plant, det brukar underlätta att hålla det rakt.

går inget av detta så får du värma försiktigt med en tunn gaslåga på muttern och sedan prova, har du tur så släpper det
Federico
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Skulle nog ha haft det där kortare verktyget. Det är främst längden på verktyget som gör det besvärligt, liksom att motorn rör sig. Ska testa att fixera motorn riktigt.

Jag har ingen kopplingshållare, men jag har satt fast svänghjulet med en speciell svänghjulshållare och börjar med kopplingssidan. Fick tipset av EM, och det funkar bra (förutom att jag inte får upp muttern).
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bengan wrote:Skulle nog ha haft det där kortare verktyget. Det är främst längden på verktyget som gör det besvärligt, liksom att motorn rör sig. Ska testa att fixera motorn riktigt.

Jag har ingen kopplingshållare, men jag har satt fast svänghjulet med en speciell svänghjulshållare och börjar med kopplingssidan. Fick tipset av EM, och det funkar bra (förutom att jag inte får upp muttern).
det är aldrig riktigt bra att dra på och av kopplingsmutten genom att låsa svänghjulet på andra sidan om veven. visst fungerar det men risken finns att man drar något snett på veven om det blir mycket kraft
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Att lossa kopplingen med våld när man har fixerat det hela i svänghjulet kan vara en vådligt lösning. Kraften du anbringar på kronmuttern går genom vevtappen och du riskerar att skjuva veven om man använder " mer nöd än våldet kräver". Bättre att skaffa/tillverka ett riktigt kopplingshållarverktyg än att bli besviken när insugssliden havererar pga tvistad vev.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Aj då. Måste det vara ett speciellt verktyg för Vespa eller finns det andra som passar?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bengan wrote:Aj då. Måste det vara ett speciellt verktyg för Vespa eller finns det andra som passar?
det jag använder ser ut så här

Image

här finns en beskrivnig på hur den håller korgen, men jag brukar sätta det stora hålet i julgranens bakre fästmutter (man får fila lite på en del verktyg för att de ska passa)
Image

bilden kommer från den här sidan http://vespamaintenance.com/engine/teardown/index.html
Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag höll försiktigt med en skruvmejsel mot en av kopplingskåpans fästbultar och försiktigt stödd mot kanten på en av öppningarna i kopplingskorgen, på det sätt som beskrivs på scooterhelp.com. Funkar istf kopplingshållare om man har "en kompis" som håller mejseln försiktigt, eller om man har sådär en fyra-fem armar :/ Jag föredrog det mot att belasta tvärs igenom vevhuset när jag kom på att jag egentligen behövde en kopplingshållare :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kan vara lite svårt att applicera kraft så det räcker med ett vanligt spärrhandtag utan att kronmutternyckeln slinter då urtragen i kronmuttern är så grunda så att man lätt vrider verktyget ur kronmuttern.
Brukare vara lättare med ett t-drag för att kunna dra rakt.

Min favorit är samma som jonas. Tryckluft och mutterknackare är oslagbart här, enkelt att trycka lite så att kronmutternyckeln inte slinter och enkelt att hålla rakt!

/Calle
Last edited by calle on Thu 28 Jun 2007, 13:04, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det finns ju eldrivna mutterknackare också, någon som testat en sådan?
Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Detta har inte svikit mig hittills

1. Fixera kopplingskorgen med en hållare enligt den som fanns på bild i tråden
2. ta en slagskruvmejsel, ta bort bitshållaren och sätt dit en 19 (eller var det 17 :? ) mm hylsa på fyrkantstappen
3. Sätt kopplingsnyckeln i hylsan
4. Sätt hylsan på kronmuttern och vrid moturs tills det känns fast
5. Slå med en hammare på slagskruvmejsel, då får du tryck och vrid i samma rörelse och slipper att den glappar ur. 2-3 slag brukar räcka för att rycka loss muttern.

Givetvis ska man ha sprutat på 556 och frigjort kronmuttern ordentligt från låsblecket, hela vägen runt

Lycka till
/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ja, mutterknackare och slagskruvmejsel gör samma grej!

Slagskruvmejsel kan ju dock vara lite farligt om man larmar till för hårt...
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Federico wrote:det finns ju eldrivna mutterknackare också, någon som testat en sådan?
Yepp, brukar använda det, jäkligt geschwinnt på Lambrettans bakhjulsmutter!

/Fredrik
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Tusen tack för många tips och råd!

Jag återkommer säkert med nya funderingar vartefter arbetet fortskrider. Sökfunktionen verkar fungera nu, så där finns nog en hel del visdom till att börja med.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Ola Lång wrote:Att lossa kopplingen med våld när man har fixerat det hela i svänghjulet kan vara en vådligt lösning. Kraften du anbringar på kronmuttern går genom vevtappen och du riskerar att skjuva veven om man använder " mer nöd än våldet kräver". Bättre att skaffa/tillverka ett riktigt kopplingshållarverktyg än att bli besviken när insugssliden havererar pga tvistad vev.
Nu tror jag inte jag lyckades få nån större kraft i mina försök, men kan jag se på veven om jag förstört något eller måste jag provstarta innan det märks?
Post Reply