Kronmuttern sitter
Kronmuttern sitter
Har ett kronmutterverktyg, men muttern vill inte lossna. Problemet är att all kraft går till att hålla verktyget på plats, när jag tar i med spärrskaftet vill kronmutterverktyget tippa och släppa från greppet och jag är rädd att förstöra muttern.
Några tips?
Några tips?
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kronmuttern sitter
lösningen brukar vara att se till att motorn är fixerad så att den inte kan röra sig en millimeter, likaså att man har en riktigkopplingshållare.Bengan wrote:Har ett kronmutterverktyg, men muttern vill inte lossna. Problemet är att all kraft går till att hålla verktyget på plats, när jag tar i med spärrskaftet vill kronmutterverktyget tippa och släppa från greppet och jag är rädd att förstöra muttern.
Några tips?
sedan finns det två olika längder på kronmutterverktyget (kort och lång) den korta kan vara lättare att använda om man kommer åt ordentligt.
använd ett stort bänkfast skruvstycke och dra fast i svingen för att fixera motorn (om du inte har ett motorställ)
kolla också att toppen på kronmutterverktyget är hyfsat plant, det brukar underlätta att hålla det rakt.
går inget av detta så får du värma försiktigt med en tunn gaslåga på muttern och sedan prova, har du tur så släpper det
Federico
Skulle nog ha haft det där kortare verktyget. Det är främst längden på verktyget som gör det besvärligt, liksom att motorn rör sig. Ska testa att fixera motorn riktigt.
Jag har ingen kopplingshållare, men jag har satt fast svänghjulet med en speciell svänghjulshållare och börjar med kopplingssidan. Fick tipset av EM, och det funkar bra (förutom att jag inte får upp muttern).
Jag har ingen kopplingshållare, men jag har satt fast svänghjulet med en speciell svänghjulshållare och börjar med kopplingssidan. Fick tipset av EM, och det funkar bra (förutom att jag inte får upp muttern).
det är aldrig riktigt bra att dra på och av kopplingsmutten genom att låsa svänghjulet på andra sidan om veven. visst fungerar det men risken finns att man drar något snett på veven om det blir mycket kraftBengan wrote:Skulle nog ha haft det där kortare verktyget. Det är främst längden på verktyget som gör det besvärligt, liksom att motorn rör sig. Ska testa att fixera motorn riktigt.
Jag har ingen kopplingshållare, men jag har satt fast svänghjulet med en speciell svänghjulshållare och börjar med kopplingssidan. Fick tipset av EM, och det funkar bra (förutom att jag inte får upp muttern).
Federico
Att lossa kopplingen med våld när man har fixerat det hela i svänghjulet kan vara en vådligt lösning. Kraften du anbringar på kronmuttern går genom vevtappen och du riskerar att skjuva veven om man använder " mer nöd än våldet kräver". Bättre att skaffa/tillverka ett riktigt kopplingshållarverktyg än att bli besviken när insugssliden havererar pga tvistad vev.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
det jag använder ser ut så härBengan wrote:Aj då. Måste det vara ett speciellt verktyg för Vespa eller finns det andra som passar?

här finns en beskrivnig på hur den håller korgen, men jag brukar sätta det stora hålet i julgranens bakre fästmutter (man får fila lite på en del verktyg för att de ska passa)

bilden kommer från den här sidan http://vespamaintenance.com/engine/teardown/index.html
Federico
Jag höll försiktigt med en skruvmejsel mot en av kopplingskåpans fästbultar och försiktigt stödd mot kanten på en av öppningarna i kopplingskorgen, på det sätt som beskrivs på scooterhelp.com. Funkar istf kopplingshållare om man har "en kompis" som håller mejseln försiktigt, eller om man har sådär en fyra-fem armar
Jag föredrog det mot att belasta tvärs igenom vevhuset när jag kom på att jag egentligen behövde en kopplingshållare 


Kan vara lite svårt att applicera kraft så det räcker med ett vanligt spärrhandtag utan att kronmutternyckeln slinter då urtragen i kronmuttern är så grunda så att man lätt vrider verktyget ur kronmuttern.
Brukare vara lättare med ett t-drag för att kunna dra rakt.
Min favorit är samma som jonas. Tryckluft och mutterknackare är oslagbart här, enkelt att trycka lite så att kronmutternyckeln inte slinter och enkelt att hålla rakt!
/Calle
Brukare vara lättare med ett t-drag för att kunna dra rakt.
Min favorit är samma som jonas. Tryckluft och mutterknackare är oslagbart här, enkelt att trycka lite så att kronmutternyckeln inte slinter och enkelt att hålla rakt!
/Calle
Last edited by calle on Thu 28 Jun 2007, 13:04, edited 1 time in total.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Detta har inte svikit mig hittills
1. Fixera kopplingskorgen med en hållare enligt den som fanns på bild i tråden
2. ta en slagskruvmejsel, ta bort bitshållaren och sätt dit en 19 (eller var det 17
) mm hylsa på fyrkantstappen
3. Sätt kopplingsnyckeln i hylsan
4. Sätt hylsan på kronmuttern och vrid moturs tills det känns fast
5. Slå med en hammare på slagskruvmejsel, då får du tryck och vrid i samma rörelse och slipper att den glappar ur. 2-3 slag brukar räcka för att rycka loss muttern.
Givetvis ska man ha sprutat på 556 och frigjort kronmuttern ordentligt från låsblecket, hela vägen runt
Lycka till
/HB
1. Fixera kopplingskorgen med en hållare enligt den som fanns på bild i tråden
2. ta en slagskruvmejsel, ta bort bitshållaren och sätt dit en 19 (eller var det 17

3. Sätt kopplingsnyckeln i hylsan
4. Sätt hylsan på kronmuttern och vrid moturs tills det känns fast
5. Slå med en hammare på slagskruvmejsel, då får du tryck och vrid i samma rörelse och slipper att den glappar ur. 2-3 slag brukar räcka för att rycka loss muttern.
Givetvis ska man ha sprutat på 556 och frigjort kronmuttern ordentligt från låsblecket, hela vägen runt
Lycka till
/HB
Nu tror jag inte jag lyckades få nån större kraft i mina försök, men kan jag se på veven om jag förstört något eller måste jag provstarta innan det märks?Ola Lång wrote:Att lossa kopplingen med våld när man har fixerat det hela i svänghjulet kan vara en vådligt lösning. Kraften du anbringar på kronmuttern går genom vevtappen och du riskerar att skjuva veven om man använder " mer nöd än våldet kräver". Bättre att skaffa/tillverka ett riktigt kopplingshållarverktyg än att bli besviken när insugssliden havererar pga tvistad vev.