Koppling popolino-66

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Koppling popolino-66

Post by Lawman »

Fortsatte med hopmonteringen efter lack på min 66 popolino idag .
Satte dit nya vajrar och justerade in dessa eftersom. Allt gick bra tills jag började med växelvajrarna och upptäckte att kopplingen inte fungerade längre. :o
Antar att lamellerna fastnat ihop då den stått i ett år i alla fall under renoveringen.
Frågan blir då ska jag fortsätta monteringen och hoppas att de släpper vid start eller ska jag redan nu plocka ner kopplingen och se över den. alt. köpa nytt. :?
Måste jag plocka ner hala motorn vid kopplingsbyte eller kan man bara hänga ner den och göra det så. :?
Tyckte att det var bättre att fråga istället för att chansa.
/Lars
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Detta har diskuterats några gånger här på forumet redan, det finns tricks för att få kopplingen att släppa. Testa med "Sök".
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Jag hade köpt nytt. Varför inte fyrskivig koppling med förstärkt fjäder? (Har själv och är mycket nöjd). Finns bl a på SIP för i princip inga pengar alls:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Det räcker med att hänga ned motorn en liten bit och ta av hjul samt bromssköld. Har du ingen kopplingsavdragare kan du tillverka en egen:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... t=koppling

Låt lamellerna bada i SAE 30-olja i några timmar innan montering.
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Tackar för svaret Fredrik. Beställer nog en ny för att ha till hands om inte annat.
För övrigt så försökte jag med sökfunktionen men hittade inte något relevant svar på just mitt problem. Men det kanske bara är jag som inte är bra på att söka helt enkelt. :grin:

MVH Lars
/Lars
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Om du bara haft motorn still i ett år och kopplingen fungerade innan, borde det finnas hopp. Har du inte trimmat, behöver du inte nödvändigtvis byta till förstärkt koppling, primmyn har ju inte samma låga utväxling som V50 och orginalkopplingen har funkat bra för mig. Kolla att du verkligen spänt vajern ordentligt, kopplingsarmen ska vara ganska spänd (Kopplingsarmen framförd så mycket jag kan med rimlig handkraft) även när kopplingshandtaget inte är intryckt. Häll i olja i växellådan om du inte redan gjort det och prova att kicka några gånger med kopplingen intryckt och vajern ordentligt justerad. Släpper den inte kan du eventuellt prova att oljebada kopplingen genom att lägga scootern på kopplingssidan och fylla på mer olja över natten. Tappa ur till normal oljenivå dagen efter och prova igen. Jag har hört att man också kan rulla igång vespan på en växel (2an), gasa på, trycka in kopplingen och bromsa med bakbromsen, det kan få den att släppa i exterema kladdfall. Har inte provat det sistnämnda själv, låter lite småfarligt, så ta det försiktigt om du tänker försöka :smile:
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lawman »

Tänkte bara tala om att nu har den släppt :grin:
Kickade runt den lite då och då fram till första start utan resultat men direkt när jag drog igång den på tomgång så släppte den. Troligtvis så var det vibrationerna ihop med lite färsk olja från kickningarna som gjorde susen.
Hursomhelst så får man tacka för tipsen bufflig och hoppas att någon annan kan ha nytta av denna tråd.

MVH Lars
Post Reply