Cylinder Sprint

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Cylinder Sprint

Post by Bengan »

Är den här cylindern bortom räddning? Finns inte originalcylindrar att köpa på typ EM? Jag hittar bara trimcylindrar som dessutom inte verkar passa utan modifiering.

Image
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Det där ser misstänkt likt en olympiacylle på 177cc. Vad är det för sprint du har?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Cylinder Sprint

Post by Hedge »

Cylindern går förmodligen att borra, om det finns tillräckligt med gods kvar. Men det där är som Ola säger, inte en Sprint-cylinder, utan en DR eller Olympia-cylinder på 177cc.

Mvh

Guran
Bengan wrote:Är den här cylindern bortom räddning? Finns inte originalcylindrar att köpa på typ EM? Jag hittar bara trimcylindrar som dessutom inte verkar passa utan modifiering.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Kan vara lite klurigt att få tätytan bra till toppen. Enklast borde vara att ta ner cylindrn lite och montera en toppackning.
Borde firman som borrar upp cyllen kunna fixa.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Ola Lång wrote:Det där ser misstänkt likt en olympiacylle på 177cc. Vad är det för sprint du har?
Sökning på scoterhelp.com:
Motor Number Search Result
You have a 1967 Vespa 150 Sprint motor

Så här står det på EM om Olympia 177 cc:
Skall cylindern monteras på en äldre maskin kan problem uppstå i form av att motorblocket inte tätar helt mot cylindern. I detta fall kan man tillverka en special-cylinderfotspackning eller bygga upp motorblocket med kemisk metall.

Jag börjar bli osäker på om det är värt besväret eller om jag ska beställa en ny 150 cc cylinder istället. Finns på SIP för 127,30 Euro. Det kommer nog inte att skilja så förfärligt mycket i pris mellan ny kolv + borrning och att köpa en helt ny cylinder där kolv ingår.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Bengan! Om denna (troliga trim-) cylinder suttit monterad så kanske den 3:e spolporten redan är fixad? Dvs att blocket är anpassat för detta. brukar ske medelst svetsning men en del kör med stålplast eller annan gucka. lägg in en bild på blocket. Vad har du för cyl. dia ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

det är nog en DR, de Olympia jag har tittat på och kört själv hade inte de små avgasportarna på sidan.

en ny DR är nog billigare än att borra den gamla
Federico
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Jag har i stort sett bestämt mej för att köpa en ny 150 cc standardcylinder. Är det något som gör att den inte skulle passa?

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Bengan wrote:Jag har i stort sett bestämt mej för att köpa en ny 150 cc standardcylinder. Är det något som gör att den inte skulle passa?

Image
ingen modifiering där, man kan t.o.m se skuggan av den tredje cylinderporten i den planade ytan.
det är väl så om jag minns rätt att de gamla sprintmotorerna har mindre tätningsyta och därför måste man bygga upp där för att köra 3-port cylle. men din sprint är nyare och har bredare yta (rätta mig om jag har fel).
Federico
Post Reply