Cylinder Sprint
Cylinder Sprint
Är den här cylindern bortom räddning? Finns inte originalcylindrar att köpa på typ EM? Jag hittar bara trimcylindrar som dessutom inte verkar passa utan modifiering.

Re: Cylinder Sprint
Cylindern går förmodligen att borra, om det finns tillräckligt med gods kvar. Men det där är som Ola säger, inte en Sprint-cylinder, utan en DR eller Olympia-cylinder på 177cc.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Bengan wrote:Är den här cylindern bortom räddning? Finns inte originalcylindrar att köpa på typ EM? Jag hittar bara trimcylindrar som dessutom inte verkar passa utan modifiering.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Sökning på scoterhelp.com:Ola Lång wrote:Det där ser misstänkt likt en olympiacylle på 177cc. Vad är det för sprint du har?
Motor Number Search Result
You have a 1967 Vespa 150 Sprint motor
Så här står det på EM om Olympia 177 cc:
Skall cylindern monteras på en äldre maskin kan problem uppstå i form av att motorblocket inte tätar helt mot cylindern. I detta fall kan man tillverka en special-cylinderfotspackning eller bygga upp motorblocket med kemisk metall.
Jag börjar bli osäker på om det är värt besväret eller om jag ska beställa en ny 150 cc cylinder istället. Finns på SIP för 127,30 Euro. Det kommer nog inte att skilja så förfärligt mycket i pris mellan ny kolv + borrning och att köpa en helt ny cylinder där kolv ingår.
Bengan! Om denna (troliga trim-) cylinder suttit monterad så kanske den 3:e spolporten redan är fixad? Dvs att blocket är anpassat för detta. brukar ske medelst svetsning men en del kör med stålplast eller annan gucka. lägg in en bild på blocket. Vad har du för cyl. dia ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
ingen modifiering där, man kan t.o.m se skuggan av den tredje cylinderporten i den planade ytan.Bengan wrote:Jag har i stort sett bestämt mej för att köpa en ny 150 cc standardcylinder. Är det något som gör att den inte skulle passa?
det är väl så om jag minns rätt att de gamla sprintmotorerna har mindre tätningsyta och därför måste man bygga upp där för att köra 3-port cylle. men din sprint är nyare och har bredare yta (rätta mig om jag har fel).
Federico