Rally 200, motorrenovering

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jings
Entusiast
Entusiast

Rally 200, motorrenovering

Post by jings »

Har just rivit isär min Rallymotor för lager o packboxbyte. På tändningssidan av veven sitter det en "förlängning" med kam för tändningen, finns det någon som kan tipsa mig om hur man får bort den?
Antar att man måste ställa in "kammen" i rätt läge sedan.

Tack på förhand
Janne
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Uj, det var inte igår man delade sin rallymotor

Du drar den bara rakt ut, den sitter fjäderbelastad och har en styrskåra (om jag minns rätt). Se bara till att du håller reda på in och ut så du inte vänder den vid monteringen. "Förlängningen" är en magnet som ska ge signal till pickupen(ser ut som ett tonhuvud på en bandspelare) som sedan triggar gnistan.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jings</i>
<br />Har just rivit isär min Rallymotor för lager o packboxbyte. På tändningssidan av veven sitter det en "förlängning" med kam för tändningen, finns det någon som kan tipsa mig om hur man får bort den?
Antar att man måste ställa in "kammen" i rätt läge sedan.

Tack på förhand
Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Ok, nu är jag med, det är alltså en hylsa som är påpressad på axeln.
Återstår också att få bort inre lagerringen från vevaxeln,tänkte använda vinkelslip.
Yttre lagerringen sitter fortfarande kvar i blockhalvan och går inte att slå bort, funderar på att svetsa på lite med miggen för att få något att sätta dornet mot när jag bankar, några andra tips?

/Janne
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag skulle vara extremt försiktig med vinkelslipen, får du ett jack där packboxen ansluter är det minst sagt besvärligt. Idén med svetsen är bättre, sätt ett par kladdar med svets på lagerringarna så du har något för avdragaren att greppa i, sedan är det bara att dra loss. Elle svetsa fast en "tvärbalk" i yttre lagerringen som du kan ha som anhåll för dornen. Du byter ju ändå lagret.

mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jings</i>
<br />Ok, nu är jag med, det är alltså en hylsa som är påpressad på axeln.
Återstår också att få bort inre lagerringen från vevaxeln,tänkte använda vinkelslip.
Yttre lagerringen sitter fortfarande kvar i blockhalvan och går inte att slå bort, funderar på att svetsa på lite med miggen för att få något att sätta dornet mot när jag bankar, några andra tips?

/Janne
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

om du nu använder vinkelslip, skydda packboxytan som Henrik nämner med en slangklämma...

VH/C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Försiktigt!!!

Min metod:

Ta en Dremel med en tunn kapskiva, och slipa in fyra horisontella spår invändigt i ringen. Dom behöver inte vara superdjupa.

Värm utav helvete med en varmluftspistol eller gasol, och sedan bankar du ut ringen med en passande dorn eller huggmejsel som du sätter i dom uppslipade spåren. Slå växelvis i spåren så att inte ringen sätter sig. Då får du loss den rätt så enkelt.

Mvh

Guran

<br />Ok, nu är jag med, det är alltså en hylsa som är påpressad på axeln.

/Janne

Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Som småbarnsförälder kan man inte alltid meka när man själv vill men nu är Rallyn klar och provkörningen gick bra.

Tack för tipsen, det är otroligt värdefullt att få del av andras erfarenheter, speciellt när det var första gången jag delade en Vespamotor.

Jag fick ta till vinkelslipen för att få bort den inre lagerbanan från veven. Tog ett slangklammer och skyddade axeln, sen slipade jag ner ringen på 2 ställen, lämnade ca 1- 2mm kvar av ringen och tog en skiftnyckel och drog den runt. I samma ögonblick så sprack ringen, inga skador på veven!

Den yttre ringen var inte heler några problem, hittade en bricka som passade in i ringen och svetsade fast den med miggen.Sen var der bara att banka på brickan och ringen ramlade ut.

Ett bra tips som jag såg i Classic motor var att skydda bromsbackarna från oljekladd med maskeringstape, funkade suveränt.
Post Reply