Svårt att välja hjälm
Svårt att välja hjälm
Hej på er!
Är i valet och kvalet vilken hjälm jag ska köpa. Det är viktigt att den ser tidstypisk ut och samtidigt är säker.
Ni kanske kan ge mig några bra länktips?
Är lite sugen på den här: http://rinab.jetshop.se/pub_images/orig ... s_2470.jpg
Kostar 795:- så det känns som den tyvärr kanske inte är så värst säker.
Kom med sköna råd!
/Dennis
Är i valet och kvalet vilken hjälm jag ska köpa. Det är viktigt att den ser tidstypisk ut och samtidigt är säker.
Ni kanske kan ge mig några bra länktips?
Är lite sugen på den här: http://rinab.jetshop.se/pub_images/orig ... s_2470.jpg
Kostar 795:- så det känns som den tyvärr kanske inte är så värst säker.
Kom med sköna råd!
/Dennis
-
- Nybörjare
- Posts: 23
- Joined: Thu 28 Sep 2006, 15:25
- Location: Göteborg
Davida-hjälmar kan du kolla på om du prioriterar utseende före plånboken 
Köpte en förra säsongen och de är oerhört sköna att ha på sig. Men de kostar en slant också. Kolla in www.davida.co.uk och sen Jet-hjälmarna.
De finns återförsäljare i Sverige om du vill prova.

Köpte en förra säsongen och de är oerhört sköna att ha på sig. Men de kostar en slant också. Kolla in www.davida.co.uk och sen Jet-hjälmarna.
De finns återförsäljare i Sverige om du vill prova.
En klassiker om man vill ha jethjälm är väl, som manchino påpekar, en helt vanlig Nolan outlaw, den är mindre (utvändigt) än de flesta jethjälmar och ser (tycker jag) snygg ut (det finns visst även varianter med en vit rand, inte så dumt). Den går ner över öronen, men är förstås inte att jämföra med en integralhjälm ur säkerhetssynpunkt. Själv har jag en Caberg freedom, den har lite lädernederkant, men är mycket mer rymdgubbeaktig än Nolan outlaw (större utvändigt). Om man vill se lite retro ut, leva på hoppet, men inte vill äta humlor medan man kör, kan man ju ta en hjälm med visir. Ser lite polis ut på något sätt, men inte helt fel på motorvägen
Kolla t ex på http://www.mc-boden.se/, de har rätt många speciella varianter. (Där köpte jag min hjälm, men de har visst slutat med den, antaligen för att den var för ful
)



Fast tänk dig noga för vad som händer om olyckan är framme och du verkligen behöver hjälmen för det den är till för, att skydda (och inte bara pryda) ditt huvud. Att köra veteranscooter är en sak, att använda veteranhjälm en helt annan.
Tekniken har gått framåt, på hjälmfronten också. Jag skulle aldrig åka scooter utan min integralhjälm från Shoei. Fast med moppe, visst, där räcker det kanske med en bra jethjälm.
Take care
/jens
Tekniken har gått framåt, på hjälmfronten också. Jag skulle aldrig åka scooter utan min integralhjälm från Shoei. Fast med moppe, visst, där räcker det kanske med en bra jethjälm.
Take care
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Jag skaffade en Arai Freeway mattsvart som visserligen är lite dyrare än de vanliga nolanhjälmarna men som sitter mycket bättre och är bättre polstrad = bättre skydd. Nackdelen är att de blir någor större. Den hjälm du visade i länken är nog tyvärr bara för kortegeåkning och utställning och inget du vill ha om olyckan är framme.
Jag har två hjälmar, en Integral när man kör långt och i ösregn samt en Jethjälm för färd inne i stan. Integralhjälm är ju mycket bättre på att skydda ansiktet men som Fritte skrev - det är du själv som avgör säkerhetsnivån. Sen måste du hitta en som passar just ditt huvud.
Plastiga retro-äggskalshjälmar är ändå, i mitt tycke, alldeles för dåligt.
mvh/HB
Jag har två hjälmar, en Integral när man kör långt och i ösregn samt en Jethjälm för färd inne i stan. Integralhjälm är ju mycket bättre på att skydda ansiktet men som Fritte skrev - det är du själv som avgör säkerhetsnivån. Sen måste du hitta en som passar just ditt huvud.
Plastiga retro-äggskalshjälmar är ändå, i mitt tycke, alldeles för dåligt.
mvh/HB
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Den klassiska Nolan-hjälmen är ju iofs godkänd men frågan är om det inte är ett klassiskt exempel på att godkänningen är fullständigt utdaterad. Ungefär som att bensin, alkohol, kaffe e dyl skulle tokförbjudas om någon försökte lansera det idag.
Det enda som eventuellt hjälper vid krasch är nog en integralhjälm. skaffa en stor skyddande jacka så undviker du den värsta mushroom-effekten av att sätta en stor hjälm på smala axlar.
/JM, som själv kör med Nolan i stan...
Det enda som eventuellt hjälper vid krasch är nog en integralhjälm. skaffa en stor skyddande jacka så undviker du den värsta mushroom-effekten av att sätta en stor hjälm på smala axlar.

/JM, som själv kör med Nolan i stan...
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Kolla in hjälmarna från japanska Dammtrax.
http://www.dammtrax.jp/index.php?main_p ... ex&cPath=1
Mest för moppeåkning kanske ,men de har en snygg integral oxå om man vill, den ser lite 70-tal ut.
De är helt OK att handla med, engelskan är väl sådär, men det funkar.
http://www.dammtrax.jp/index.php?main_p ... ex&cPath=1
Mest för moppeåkning kanske ,men de har en snygg integral oxå om man vill, den ser lite 70-tal ut.
De är helt OK att handla med, engelskan är väl sådär, men det funkar.
Blåset
Kolla in dom här snygga hjälmarna. Den i guldflake är jäkligt cool.
http://projectforsafety.it/eng/cafe2.htm
/Anders
http://projectforsafety.it/eng/cafe2.htm
/Anders