Svårt att välja hjälm

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Svårt att välja hjälm

Post by Belmondo »

Hej på er!

Är i valet och kvalet vilken hjälm jag ska köpa. Det är viktigt att den ser tidstypisk ut och samtidigt är säker.

Ni kanske kan ge mig några bra länktips?

Är lite sugen på den här: http://rinab.jetshop.se/pub_images/orig ... s_2470.jpg

Kostar 795:- så det känns som den tyvärr kanske inte är så värst säker.

Kom med sköna råd!

/Dennis
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tyvärr måste du nog välja, tidstypisk eller säker. Integralhjälmar skyddar bättre en gammaldags "pottor". Men en hjälm bör vara godkänd, sen är det upp till dig om du värderar stil eller skydd med ditt hjälmval... :)
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

fritte

Nej, tyvärr är det väl så, men det borde ju finnas nån hjälm som är godkänd och samtidigt estetiskt "rätt"?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

De flesta hjälmar på marknaden är godkända, men kolla för säkerhets skull.
Hjälmar har med tiden utvecklats för bättre säkerhet och därför ändrat utseende.
Vad jag menade var att det är du själv som väljer nivå av säkerhet. :smile:
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

Ja, säkerheten är ju trots allt viktigast, men det känns så tråkigt när man har tidsenliga kläder och känner sig elegantare än aldrig förr att behöva ta på sig en ordinär moppehjälm som förstår alltihop =)
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

oops.. menade förstör.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag förstår :smile: men det är du själv som skall välja nivå av säkerhet ingen annan :grin:
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Jag har läst och även hört att hjälmen måste gå ned över öronen, och då räcker det inte med läder-häng. :/
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

ok, Mancino. Låter riktigt. Några tips på snygga hjälmar som går ner över öronen?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Vanliga öppna hjälmar. Nolan har 2 svarta, en matt och en blank. Det finns ett gäng till, men kommer inte på namn. Är själv på jakt efter en sån, men med färg. Har dock inte hittat någon ännu.
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

ok, tack. det ska jag kolla upp.
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

Davida-hjälmar kan du kolla på om du prioriterar utseende före plånboken :-)

Köpte en förra säsongen och de är oerhört sköna att ha på sig. Men de kostar en slant också. Kolla in www.davida.co.uk och sen Jet-hjälmarna.
De finns återförsäljare i Sverige om du vill prova.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

En klassiker om man vill ha jethjälm är väl, som manchino påpekar, en helt vanlig Nolan outlaw, den är mindre (utvändigt) än de flesta jethjälmar och ser (tycker jag) snygg ut (det finns visst även varianter med en vit rand, inte så dumt). Den går ner över öronen, men är förstås inte att jämföra med en integralhjälm ur säkerhetssynpunkt. Själv har jag en Caberg freedom, den har lite lädernederkant, men är mycket mer rymdgubbeaktig än Nolan outlaw (större utvändigt). Om man vill se lite retro ut, leva på hoppet, men inte vill äta humlor medan man kör, kan man ju ta en hjälm med visir. Ser lite polis ut på något sätt, men inte helt fel på motorvägen :smile: Kolla t ex på http://www.mc-boden.se/, de har rätt många speciella varianter. (Där köpte jag min hjälm, men de har visst slutat med den, antaligen för att den var för ful :grin: :lol:)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast tänk dig noga för vad som händer om olyckan är framme och du verkligen behöver hjälmen för det den är till för, att skydda (och inte bara pryda) ditt huvud. Att köra veteranscooter är en sak, att använda veteranhjälm en helt annan.

Tekniken har gått framåt, på hjälmfronten också. Jag skulle aldrig åka scooter utan min integralhjälm från Shoei. Fast med moppe, visst, där räcker det kanske med en bra jethjälm.

Take care
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag skaffade en Arai Freeway mattsvart som visserligen är lite dyrare än de vanliga nolanhjälmarna men som sitter mycket bättre och är bättre polstrad = bättre skydd. Nackdelen är att de blir någor större. Den hjälm du visade i länken är nog tyvärr bara för kortegeåkning och utställning och inget du vill ha om olyckan är framme.

Jag har två hjälmar, en Integral när man kör långt och i ösregn samt en Jethjälm för färd inne i stan. Integralhjälm är ju mycket bättre på att skydda ansiktet men som Fritte skrev - det är du själv som avgör säkerhetsnivån. Sen måste du hitta en som passar just ditt huvud.

Plastiga retro-äggskalshjälmar är ändå, i mitt tycke, alldeles för dåligt.

mvh/HB
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Den klassiska Nolan-hjälmen är ju iofs godkänd men frågan är om det inte är ett klassiskt exempel på att godkänningen är fullständigt utdaterad. Ungefär som att bensin, alkohol, kaffe e dyl skulle tokförbjudas om någon försökte lansera det idag.

Det enda som eventuellt hjälper vid krasch är nog en integralhjälm. skaffa en stor skyddande jacka så undviker du den värsta mushroom-effekten av att sätta en stor hjälm på smala axlar. :wink:

/JM, som själv kör med Nolan i stan...
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Blåset
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blåset »

Kolla in hjälmarna från japanska Dammtrax.

http://www.dammtrax.jp/index.php?main_p ... ex&cPath=1

Mest för moppeåkning kanske ,men de har en snygg integral oxå om man vill, den ser lite 70-tal ut.

De är helt OK att handla med, engelskan är väl sådär, men det funkar.
Blåset
Blåset
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blåset »

Givetvis säljer de oxå matchande hjälmar för din hund, Japan är fantastiskt!!
Blåset
stomper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stomper »

Kolla in dom här snygga hjälmarna. Den i guldflake är jäkligt cool.

http://projectforsafety.it/eng/cafe2.htm

/Anders
Post Reply