lite frågor.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Swells
Nybörjare
Nybörjare

lite frågor.

Post by Swells »

1. Jag ska med hjälp av motorhistoriska riksförbundet ursprungskontrollera min Vespa GS 160 -62 och har en checklista att gå efter.
Är det ngn som gjort detta och har ngt tips om vad man bör tänka på och om dom är extra noga med vissa saker.

2. Innan jag lackade vespan så satt ett konrollmärke från -74 kvar. Går det att med hjälp av det få fram ett tidigare reg.nr.? I så fall hur?

3. En av de grejjer som saknas är ett luftfilter.
Var får man tag på det? Fick ett tips att dra över en nylonstrumpa 2ggr över själva burkinsuget :) funkar det tror ni??

4. Efter att ha tagit första turen tycker jag den känns rätt "skruttig" vinglig och vobblig, kan vara att jag aldrig kört vespa förut och är van vid nya tunga motorcyklar. Jag tror att framdämparen är dålig och att det därför vobblar.

Kan man "ställa" framdämparen den så den blir hårdare? Kan man fylla på med olja? vilken sort och var fyller man på? Den är sjukt "svampig" nu och går hur lätt som helst i botten. Om man måste köpa en ny så gruvar jag mig för att få loss den gamla, den satt så inåt när jag skulle lacka så jag lätt den sitta kvar. Tips på hur man får av framdämparen om det är nödvändigt uppskattas!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Snabbt delsvar på 2: Nej.
/P

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Swells</i>
<br />1. Jag ska med hjälp av motorhistoriska riksförbundet ursprungskontrollera min Vespa GS 160 -62 och har en checklista att gå efter.
Är det ngn som gjort detta och har ngt tips om vad man bör tänka på och om dom är extra noga med vissa saker.

2. Innan jag lackade vespan så satt ett konrollmärke från -74 kvar. Går det att med hjälp av det få fram ett tidigare reg.nr.? I så fall hur?

Var får man tag på det? Fick ett tips att dra över en nylonstrumpa 2ggr över själva burkinsuget :) funkar det tror ni??

4. Efter att ha tagit första turen tycker jag den känns rätt "skruttig" vinglig och vobblig, kan vara att jag aldrig kört vespa förut och är van vid nya tunga motorcyklar. Jag tror att framdämparen är dålig och att det därför vobblar.

Kan man "ställa" framdämparen den så den blir hårdare? Kan man fylla på med olja? vilken sort och var fyller man på? Den är sjukt "svampig" nu och går hur lätt som helst i botten. Om man måste köpa en ny så gruvar jag mig för att få loss den gamla, den satt så inåt när jag skulle lacka så jag lätt den sitta kvar. Tips på hur man får av framdämparen om det är nödvändigt uppskattas!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

3. strumptricket kanske fungerar på en slö gammal moppe, men prova inte på GS:n, du kan förstöra den rejält om något av strumpan sugs in. filter kan du säkert hitta på ebay.

4. skruttigheten är säkert en kombination av dåliga dämpare glappa lagringar, sunkiga däck med för lite luft och till sist din ovana med fordonet.

Framdämparen är konstruerad så att den åker i botten (konstruktionsmiss?). GS160 och SS180 har det här problemet som det inte finns någon direkt lösning på. Du kommer inte att lösa det genom att byta till ny dämpare eller förspänna fjädern. Det är bara att acceptera och köra med bakbromsen som huvudbroms.

Piaggio insåg nog också att gaffelkonstruktionen på dessa modeller var mindre bra då man bytte tillbaka till en äldre konstruktion på Rally som var SS ersättaren.

Vill du ha utförligare info om gaffelproblemet eller om du får problem med bilprovningen angående gaffel/framstötdämpare så är du välkommen att kontakta mig så hjälper jag dig gärna (inte med mekande då, utan hur du ska hantera ärendet hos bilprovningen)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Swells</i>
<br />1. Jag ska med hjälp av motorhistoriska riksförbundet ursprungskontrollera min Vespa GS 160 -62 och har en checklista att gå efter.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Federico
Post Reply